کد خبر: ۶۲۸۲۵
تعداد نظرات: ۷ نظر

در پناهگاه سگ های بلاصاحب سوهانک از 500 سگ نگهداری می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از رکنا، از کنار پارک جنگلی سوهانک عبور می کنیم و وارد جاده ای خاکی می شویم.ده دقیقه ای در جاده پیش می رویم که کم کم سر و کله سگ های پناهگاه سوهانک پیدا می شود.پناهگاه در دل کوه هایی شمالی ترین نقطه تهران است.صدای سگ ها در دل کوه می پیچد.پایتان را که اینجا بگذارید سگ ها با سر و صدا و شتابان به استقبالتان می آیند.

در پناهگاه سگ های سوهانک چه خبر است؟

تصویری که از پناهگاه سگ ها در ذهنم مجسم کرده بودم،فضایی مسطح بود که کف آن سیمان پوشیده باشد و سگ ها در قفس های بزرگ محصور شده باشند.نهایتا به این فکر می کردم که محوطه ای باز در این پناهگاه وجود داشته باشد که برخی سگ ها را آنجا رها کرده باشند.

عده ای با لباس های مخصوص مشغول سرکشی و غذا دادن به سگ ها باشند و خلاصه آنچه در ذهنم وجود داشت بسیار اتوکشیده تر از چیزی بود که با آن روبه رو شدم.

در پناهگاه سوهانک ،سگ ها در جایی شبیه به یک دره رها هستند.تعدادی از آنها پشت فنس محبوس شده اند و بقیه سگ ها در این دره در حالی رها شده اند که امکانات در حد صفر است.

سگ های زاغه نشین پایتخت به خاطر خاک این دره اکثرا بیماری پوستی دارند و لانه سازی مرتبی برای آنها انجام نشده است.وضعیت آنها با امکاناتی بسیار اندکی که در اختیار دارند چندان مناسب نیست.

فعالیت زوج جوان در پناهگاه سگ های سوهانک

«ماجده اقبال» نام یکی از حامیان سگ های پناهگاه سوهانک است. او در گفتگو با رکنا در مورد نحوه فعالیت در پناهگاه گفت: «پنج سالی هست که من به همراه همسرم در پناهگاه سگ های سوهانک به عنوان حامی فعالیت داریم.من مربی مهدکودک هستم و همسرم کارمند بانک است برای همین در طول هفته زیاد وقت نمی کنیم که به اینجا سر بزنیم.اما آخر هفته ها برای لانه سازی و پاکسازی پناهگاه و همچنین غذا دادن به سگ ها به اینجا می آییم

نیاز به حامیان مالی و فیزیکی

او در ادامه گفت:«پناهگاه کارهای زیادی از جمله پختن غذا و شستن استانبولی ها و پرکردن ظرف آب دارد. برای همین اینجا نیاز به حامیان مالی و فیزیکی زیادی دارد. فعلا حدود 25 حامی در این پناهگاه فعالیت دارند که هزینه غذای سگ ها و دیگر هزینه های این پناهگاه از سوی این افراد تامین می شود. شهرداری و محیط زیست تا به حال حمایت مالی از پناهگاه نکرده اند. فقط گاهی ماشین های شهرداری برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز به این پناهگاه سرکشی می کنند.»

سگ های بلاصاحب به پناهگاه برده می شوند

پناهگاه سگ های سوهانک محل نگهداری سگ های خیابان گرد و بلاصاحب است.حدود 500 قلاده سگ در این پناهگاه نگهداری می شوند که تصور کنید اگر قرار باشد این سگ ها در سطح شهرها رها باشند چه اختلالی در زندگی مردم شهرنشین ایجاد می شود و آمار حیوان آزاری چقدر بالا می رود.

ماجده اقبال در مورد نحوه انتقال سگ ها به پناهگاه می گوید: «اکثر سگ هایی که به پناهگاه آورده می شوند،سگ های خیابان گرد هستند که توسط حامیان از سطح شهر به پناهگاه منتقل می شوند. چند باری هم اتفاق افتاده که سگ های گران قیمت که صاحبشان را گم کرده بودند به پناهگاه منتقل شدند. سگ ها قبل از اینکه وارد پناهگاه شوند، مورد بررسی کلینیک های درمانی و دامپزشکی قرار می گیرند.»

تهران نیازمند پناهگاه های بیشتری است

اقبال در مورد تامین هزینه های درمان سگ های بلاصاحب می گوید: «بدهی زیادی به کلینیک های درمانی داریم. وضعیت پناهگاه هم نیاز به آراستگی دارد تا جلوی شیوع آلودگی گرفته شود. برای تامین این هزینه ها هم نیازمند کمک های بیشتر هستیم و هم تجربه من نشان می دهد که تهران برای جمع آوری سگ های بلاصاحب نیازمند چند پناهگاه دیگر هم هست.»


 

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
1
3
این زوج جوان خیلی کار بزرگی انجام میدهند و من به عنوان یک همنوع ازشون تقدیر میکنم.
ولی
به نظر من این نوع حضور در میان تعداد زیادی سگ که تربیت خاصی هم نشده اند خیلی میتونه خطرناک باشه؛
از لحاظ ابتلا به بیماری های احتمالی به کنار
بیشتر به خاطر خوی وحشی و درندگی سگ عرض میکنم.
باید بیشتر مراقب باشند.
من خودم سابقه گزش توسط سگ صاحبدار را هم دارم در دامداری و حتی با حضور صاحبش که سعی میکرده جلوش را بگیره!
به هر حال این حیوان غریزه اش گاز گرفتن و حمله کردن هست. حتی برای شیطنت هم ممکنه با افراد آشنا این کار را بکنه ...
باید محصور باشند و تک تک و با احتیاط باهاشون کار کرد . در زمان غذا دادن یا هر کار دیگه...
پاسخ ها
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
البته که اداره این پناهگاه به عهده افراد دیگری است و این زوج جوان بیشتر برای تفریح و سرگرمی به اونجا میان
آخر هفته ها رو با این موجودات سرگرم هستند و البته منافع مالی غیرعلنی هم از حضورشان میبرند
سرجمع این نوع اقدامات حمایت از حیوانات نیست و دخالت در روند طبیعی زندگی حیوانات است
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
3
4
واقعا این تفکر که ما تو چرخه طبیعت فقط از یک گونه حمایت کنیم اشتباهه ،غذا دادن به این سگ ها فقط بیماری رو بیشتر می‌کنه و زندگی مردم رو مختل .باید این منطق اشتباه رو متوقف کنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
2
3
سگهای ولگرد و زاغی ها باید معدوم بشن تا محیط زیست و حیات وحش لطمه نبینن
یک مخلوق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
1
2
سلام. مدت زیادی بررسی کردیم و نتیجه‌ی تخقیقات جهانی هم این را نشان می‌دهد که در بین افرادی که از سگ‌ها متنفر و یا وحشت‌زده هستند، به بهانه‌‌هایی مانند محیط زیست، بهداشت، اسلام، خطر حمله، و انواع دلایل غیر متقن، سعی دارند فوبیا و ترس کودکی‌شان را از حیوانات پنهان کنند.
ترس‌های ریشه دار دوران کودکی و حتی ترس‌های دوران نوجوانی، از مخلوقات خداوند مانند: گربه، سمور، کلاغ، کبوتر، گنجشک، مرغ، سگ، جغد، شاهین، گراز، روباه، جوجه تیغی، مارمولک و غیره، که همسایه‌ی انسان و هر کدام در جای خود شاهکار آفرینش هستند، با نسل کشی‌شان پایان نمی‌یابد.
هیچ حیوانی خطر بالقوه نیست، خصوصا سگ‌ها که از ابتدای خلقت، مونس و همیار آدمی تا به امروز‌ و ناجی هزاران انسان بوده‌اند.
اینکه گاهی گفته می‌شود سگ‌های نژاد و سگ ولگرد و امثالهم...، سخن غلط و بی‌ربطی هست، این موجودات تماما دارای احساس، روح، هوش‌نسبی، و حافظه هستند که دربست در خدمت انسان است.
تعداد زیادی از محبوسین ساختمان پلاسکو، گمشده‌ها در طبیعت، مدفون‌ین در برف، و برخی بیماران اوتیسم، نابینایان، و حتی نیروهای امنیتی مدیون سگ‌ها هستند.
حال چرا فقط از سگ ژرمن و یا نژادهای از این دست استفاده می‌کنند، باید بدانیم که تا حدودی ژست و درصدی تناسب هیکل حیوان است، والا اگر به همان اندازه به سگ خیابان‌گرد هم توجه شود، دست کمی از سگ‌های معروف‌تر ندارند.
القصه:
ما چکاره‌ی هستی هستیم که برای بودن و یا نبودن خیوانات تصمیم بگیریم..؟ ما در نهایت، چند سال دیگر به خواست خدا در این دنیا هستیم، و نباید خود را موجب نفرین موجودات و یا انسان‌هایی کنیم که به آنها آسیب عاطفی زده‌ایم. زنده بودن حیوانات در طبیعت، به انسان بهره می‌رساند و وجودشان در اکوسیستم و توالی نیاز، لازم و قطعی است.
لطفا عقیده‌تان را اصلاح کنید.
هرچند که این حرف‌ها تازگی ندارد و بیش از صد قرن سگ‌ها توسط دزدان کشته شده‌اند و گوسفندان کباب. اما آنچه می‌بینیم و همواره خواهیم دید، غلبه‌ی اراده‌ی خداوند بر افکار خشن و افراد بی‌رحم است.

خداوند من و شما، خداوند همه‌ی موجودات است. حتی سگ‌ها و گربه‌ها.
مهر تابناک الهی بر قلب‌های شما باد
یک مخلوق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
1
5
اصلاحیه:

سلام. مدت زیادی بررسی کردیم و نتیجه‌ی تحقیقات جهانی هم این را نشان می‌دهد، در بین افرادی که از سگ‌ها متنفر و یا وحشت‌زده هستند، افراد زیادی وجود دارند که به بهانه‌‌هایی مانند محیط زیست، بهداشت، اسلام، خطرحمله، و انواع دلایل غیر متقن دیگر، سعی دارند فوبیا و ترس کودکی‌شان را از حیوانات پنهان کنند.
ترس‌های ریشه دار دوران کودکی و حتی ترس‌های دوران نوجوانی، از مخلوقات خداوند مانند: گربه، سمور، کلاغ، کبوتر، گنجشک، مرغ، سگ، جغد، شاهین، گراز، روباه، جوجه تیغی، مارمولک و غیره، که همسایه‌ی انسان شهری، و هر کدام در جای خود شاهکار آفرینش هستند، با نسل کشی‌شان پایان نمی‌یابد.
هیچ حیوانی خطر بالقوه نیست، خصوصا سگ‌ها که از ابتدای خلقت، مونس و همیار آدمی تا به امروز‌ و ناجی هزاران انسان بوده‌اند.
اینکه گاهی گفته می‌شود سگ‌های نژاد و سگ ولگرد و امثالهم...، سخن غلط و بی‌ربطی هست، این موجودات تماما دارای احساس، روح، هوش‌نسبی، و حافظه و دربست در خدمت انسان هستند.
محبوسین فاجعه‌ی ساختمان پلاسکو، گمشده‌ها در طبیعت در طول تاریخ، مدفون شده‌ها در برف و بهمن و زلزله، بیماران خاص روحی و اوتیسم، نابینایان، گله داران، و حتی نیروهای امنیتی، و خیلی‌های دیگر، مدیون سگ‌ها و دستگاه آفرینش هستند.
آن مقدار که آدم نماهای بی‌وجدان و خودخواه و فاسد، برای جامعه اخلال و ناامنی ایجاد می‌کنند و باعث وحشت و شپش و گال و ایدز و اعتیاد و انواع بیماری‌های انگلی، مانند: آسکاریس و اکسیور و شیگلا و غیره و منجمله زورگیری و تجاوز و سرقت و قتل و الی ماشاالله ظلم و تعدی و گرانفروشی و دزدی ناموس می‌شوند، سگ‌ بیچاره در رقابت نفس‌گیر میان انسان و طبیعت، غباری بیش نیست.
بیاییم منصف باشیم....!!
در پرانتز باید پرسید، چرا کسانی هستند که فقط از سگ ژرمن و یا نژادهایی از این دست استفاده می‌کنند، و بقیه را سگ ولگرد و یا بی‌صاحب می‌نامند....؟ باید بدانیم که تا حدودی ژست و پُز دادن هست و درصدی هم تناسب و هیکل حیوان، عامل اصلی فرق گذاری افراطی است. والا اگر به همان اندازه که به سگ‌های نامدار اهمیت می‌دهند، به سگ خیابان‌گرد هم توجه شود، سگ بی‌صاحب، دست کمی از سگ‌های معروف‌ ندارند.
القصه:
ما چکاره‌ی هستی هستیم که برای بودن و یا نبودن حیوانات تصمیم بگیریم..؟ هر انسانی در نهایت نهایت، چند سال دیگر به خواست خدا در این دنیا خواهد زیست، و نباید خود را حاکم و موجب نفرین موجودات و یا انسان‌هایی نماید که به آنها آسیب عاطفی زده‌ است.
زنده بودن حیوانات در طبیعت، به انسان بهره می‌رساند و وجودشان در اکوسیستم و توالی نیاز، لازم و قطعی است.
لطفا عقیده‌تان را اصلاح کنید
سلام باران هستم عضوی ازگروه سوهانک
|
Germany
|
۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
0
0
بله کاملا درسته دره سوهانک جای خوبی برای نگهداری این موجودات نجیب و مظلوم نیست ولی به لطف دوست عزیزو مهربانمان سرکارخانم سزاوارعزیز پناهگاه سوهانک مدیریت شده من دستبوس ایشان هستم ماجده جان و همسر عزیزشون عضو ثابت اونجا هستن که هرکمکی ازدستشون برمیاد انجام میدن دست تک تک عزیزان را میبوسم اینکه گفتید فقیرانه زندگی میکنن کاملا درسته چون شهرداری اصلا راه نمباد اگر اجازه میداد اونجا به یک پناهگاه قابل استفاده درمیامدفرشته ها نیازمند حمایت بیشتری هستند
نظر شما
ادامه