کد خبر: ۶۲۸۴۴
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علی‌صفر ماکنعلی» افزود: این سازمان برای بازدید تشکل‌های دغدغه‌مند مردم‌نهاد از وضعیت اقدامات انجام گرفته در منطقه و ارائه گزارش انجام آزمایشات آمادگی کامل دارد و از این امر استقبال می‌نماید ...

حکیم مهر: رئیس سازمان دامپزشکی کشور پس از اعلام دلایل بروز مرگ و میر پرندگان مهاجر در تالاب بین‌المللی میانکاله، ابعاد مختلف این بحران و اقدامات انجام شده جهت مهار آن را تشریح کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر علی‌صفر ماکنعلی» رئیس این سازمان روز شنبه 2 اسفند 99 در جمع تعدادی از خبرنگاران خبرگزاری‌ها و «شبکه خبر» سیما گفت: پس از اینکه در مورخ 9 بهمن 99 گزارش بروز مرگ و میر غیرطبیعی در تالاب بین‌المللی میانکاله گزارش شد، سازمان دامپزشکی کشور با انجام فرایندی با عنوان «ماشه» در 13 محور که در برگیرنده جمع‌آوری اطلاعات میدانی، تجزیه و تحلیل اطلاعات میدانی، نمونه‌برداری از پرندگان دارای تابلو بالینی غالب (پرندگان دارای تابلو بالینی مشترک) و انجام آزمایشات تشخیصی؛ مبادرت به شناسایی عامل بروز این مرگ و میر بالا نمود.

وی با بیان اینکه در چارچوب آن بخش از این فرایند ماشه که بررسی عامل یا عواملی است که می‌توانست باعث این مرگ و میر شده باشد، مهمترین موارد بررسی شده را ارزیابی احتمال بروز بیماری‌های فرامرزی با اولویت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، بیماری های باکتریایی، مسمومیت با فلزات سنگین، مسمومیت با گروههای سموم ارگانو فسفره، مسمومیت با تمام گروههای سموم ارگانو کلره و بیماریهای بامیکروارگانزم های تولید کننده بیوتوکسین بود  که در قالب یک الگولریتم  بصورت کامل مورد بررسی قرار گرفته و کار آزمایشگاهی بر روی  تلفات جدید نیز ادامه دارد.

ماکنعلی با بیان اینکه سموم تولید شده توسط میکروارگانیسم های اکوسیستم که یکی فرضیه های  احتمالی بروز این رخداد  بود نیز  مورد بررسی قرار گرفت و منجر به شناسایی همین عامل بوتولیسم بعنوان علت مرگ و میر پرندگان میانکاله شد، افزود: در واقع از آنجا که اکوسیستم تالاب میانکاله ذاری  80 درصد آب شور دریا  دریا و 20 درصد آب شیرین می باشد محلی مناسب برای تولید غذای مناسب برای 350 تا 400 هزار پرنده مهاجر می باشد که  از اواخر شهریور و اوایل مهرماه برای زمستان‌گذرانی به این تالاب بین المللی و خاص در کره زمین می‌آیند کو تا اواسط فروردین مهمان این منطقه هستند.

وی با بیان اینکه پرندگان مهاجر از 20 یا 22 اسفند شروع به خروج از تالاب می‌کنند، تصریح کرد: در این میان، سازمان دامپزشکی کشور با همکاری و مساعدت سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر ارگان های مسئول با انجام اقداماتی پیشدستانه کوشیدند در چارچوب محورهای شش‌گانه آزمایشات دقیقی را به عمل آورند که پس از منتفی شدن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، کشت های اختصاصی برای بعضی از میکروارگانیزم ها و همچنین آلودگی ناشی از تمام سموم ارگانوفسفره و سموم ارگانوکلره و در نهایت آلودگی ناشی از فلزات سنگین در تالاب، مشخص شد عامل اصلی مرگ و میر بالای پرندگان مهاجر در این تالاب بیوتوکسین‌های حساس به حرارت تولید شده توسط میکروارگانیسم‌های این تالاب بوده است که منجر به بیماری بوتولیسم شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه تصریح کرد: هم اکنون نیز اقدامات کنترلی در 3 محور توسط محیط زیست، سازمان دامپزشکی و سایر نهادهای مسئول در حال انجام است که جمع آوری لاشه‌ها به روش های مختلف و با کمک یک دستگاه تراکسور جهت تسریع در شتاب دادن به این کار، افزودن دبی روزانه 1300 مترمکعب آب شیرین به تالاب و تلاش در حد امکان جهت ممانعت از تغذیه از منابع مسموم، از جمله آنهاست.

وی در تشریح جزئیات بیشتر از دلایل بروز و شیوع این نوع مرگ و میر در سال 98 و 99 اظهار کرد در تالاب بدلیل تراز منفی که در دریا بوجود آمده سهم آب دریا کاهش پیدا کرده و تفاقی که افتاده این است که کاهش سطح آب دریا و تغییر معکوس تراز لازم برای انتقال آب از دریا به تالاب، تجمع رسوب در قسمت‌های جنوب و جنوب شرقی، باعث مناسب شدن شرایط محیطی برای تکثیر  کلسترودیوم بوتولینوم و تولید  بوتولینوم ( بیوتوکسین)  شده که این امر درنهایت منجر به بوتولیسم شده است.

وی با بیان اینکه پرندگان تلف شده در این تالاب عمدتاً پرندگانی هستند که فیلترفیدر هستند و کف تالاب را فیلتر می‌کنند، تصریح کرد: وقتی این پرندگان از نرم تنان و مواد غذایی آغشته به سم تغذیه می‌کنند، حداکثر در مدت زمان 20 دقیقه تلف می‌شوند و لاشه این پرندگان نیز موجب تکثیر باکتری و تولید سم جدید و در نتیجه تلف شدن سایر پرندگان نیز می‌گردد.

ماکنعلی با بیان اینکه تا اول اسفند 99 تعداد پرندگان تلف شده از بوتولیسم در تالاب میانکاله به 11 هزار قطعه پرنده از 22 گونه رسیده است گفت: 94 درصد آنها چنگر، 3.5 درصد فلامینگو و یک درصد از سایر مرغابی‌ها بوده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه عده ای در سال گذشته و امسال دنبال این بوده و هستند تا دولت و سیستم حاکم را در مهار این تلفات ناکارآمد نشان دهند، به اظهارات برخی افراد در این خصوص استناد کرد و افزود: این در حالیست که برخی از این منتقدان بدون مستند دقیق علمی، ادعا می‌کنند بوتولیسم در زمستان رخ نمی‌دهد که در صورت اندکی جستجو در منابع علمی متوجه خواهند شد که این بیماری در تمام فصول سال امکان بروز و شیوع دارد.

ماکنعلی با اظهار امیدواری از اینکه بر اساس برآورد صورت گرفته، میزان تلفات ناشی از این بیماری در سال 99  نسبت به سال گذشته 40 تا 50 درصد کاهش یابد، خاطرنشان کرد: تاکنون 11 هزار پرنده تلف شده جمع آوری شده است که این آمار در سال گذشته 40 هزار پرنده بوده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به آزمایشگاههای مجهزی که در سازمان دامپزشکی کشور تمام تست‌های تخصصی را انجام می دهند گفت: این سازمان برای بازدید تشکل های دغدغه‌مند مردم نهاد از وضعیت اقدامات انجام گرفته در منطقه و ارائه گزارش انجام آزمایشات آمادگی کامل دارد و از این امر استقبال می نماید.

 


خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
0
1
شما ماده ی 19 زو هر چه سریعتر اجرا کنین بیشترین توهین به دامپزشکی همینه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
0
4
...............
خوب چرا مستندات مربوط به آزمایشاتی را که منجر به این تشخیص شده را منتشر نمی کنید ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
1
2
جناب رئیس در دولت هستند کسانی که اشتباه میکنند و موقع حساب و کتاب که می‌رسد خودشان را کنار میکشند تا به پای دولت نوشته شود ........... را که خاطرتان هست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
1
5
از سازمانی که پرسنلش در زیر زیر خط فقر هستن نباید انتظار کار کشید جناب دکتر
دکتر مجید ابن النصیر، دامپزشک پرندگان/حیوانات خاص و حیات وحش
|
France
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
2
4
با درود و احترام،

اگر روند تشخیص آزمایشگاهی و اقدامات مدیریتی به همین شکل و با همین اولویت طی شده باشد، جای تقدیر و تشکر دارد. جزء معدود مواردی است که شاهد برخورد علمی در Outbreakهای حیات وحش هستیم. در مدیریت بوتولیزم تشخیص و اقدام زودهنگام هم بسیار موثر است و زمان تعیین کننده است.

با سپاس.
پاسخ ها
دکتر
| Viet Nam |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
کدام اقدام مدیریتی؟ پرنده تلف میشه محیط زیست جمع اوری میکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
شما از فرانسه امکان استخدام نداری مجید جان حداقل یه دوره دیپلمای سه ماهه حیات وحش مثل بعضی ها بگذرون بعد ادعای متخصص حیات وحش کن دایی جان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
اگر هم تشخیص پارسال رو قبول کنیم متاسفانه سازمان دامپزشکی هنوز به مرحله اقدام نرسیده چه برسه به اینکه بخواد زود هنگام باشه
مجید ابن النصیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
اگر متن پیام بنده رو دوستان دقیق بخونند، عرض کردم "اگر" به این شکل و با این اولویت طی شده باشد... توجه داشته باشید این اقداماتی که آقای دکتر گفتن در جاهای دیگه ی دنیا هم به همین شکل انجام می شه پس همین که برای اولین بار می بینیم از روند درست کار آگاهی وجود داره، جای تقدیر داره.

دقت داشته باشید نوشتم "اگر" و در انتها نوشتم "اقدام زودهنگام". یعنی هم تشکر کردم. هم در دلش انتقاد! البته اگر دقت بفرمایید.

از منتقدان ناشناس همیشه در صحنه هم متشکرم. به متن مصاحبه بنده در این زمینه مراجعه کنید تا نظر بنده رو بدونید.

در خصوص دوره دیدن بنده هم مرسی که نگران هستید. بنده متخصص نیستم. جایی هم ادعای تخصص نکردم. اما در حد خودم کارم رو بلدم و کمک می کنم بعد از 9 سال مطالعه تخصصی و چند سال کار با گونه های غیراهلی. همچنان هم در حال یادگیری هستم هر روز و روی چشم دوره هم می بینم، رزیدنسی رو هم می گذرنم به زودی. در خدمتم. سپاس از لطف و پیشنهاد خوب شما دوست ناشناس گرامی.

باز هم ممنون از همگی. :)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
پس مشغول یادگیری باش و از اظهار نظر غیر واقع خودداری کن شما که حتی یک با. از نزدیک میانکاله رو ندیدی و تلفاتش رو حتی لمس هم نکردی لطفا اظهار نظر خلاف واقع نکن این نه سال باید بهت یاد می‌داد که اصل اول اظهار نظر معاینه بالینی و مطالعه میدانی است شما که تشکر می‌کنی حتی اجازه ورود به میانکاله رو نداری بقیه اش بماند .............................
مجید ابن النصیر
| Canada |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
متاسفانه دقت کافی رو ندارید. در نتیجه بحثی نیست. خب شما که بهترینی برو ببین در دنیا چه اقداماتی انجام می‌شه. البته چند بار هم پرنده از نزدیک ببین و معاینه کن. بعد با هم راج به پرنده ها صحبت می‌کنیم. مراقب باش دو تا سوال ازت نپرسم بمونی توش دوست ناشناس مطلع. :)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
0
5
اقاي رييس سازمان تمام كارمندان شما در سراسر كشور از اين وضعيت حقوقي ناراضي و معترض هستند
........................
پاسخ ها
کارمند دامپزشکی
| Viet Nam |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
کو گوش شنوا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
0
0
حقوق معيشت كارگر در سال ١٤٠٠ برابر٦٨٥٠
حقرق دكتر ٤/٥
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
0
0
مازیرخط فقریم اصلا اخرشیم فکرکنیم بداد مابرسین مردیم ازبی پولی ،پول ازمایش بدین بریم اجاره خونمون بدیم
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
0
1
جناب آقای ریس محترم سازمان دامپزشکی کشور. جناب آقای وزیر محترم .. آیا از حقوق و مزایا و وضعیت معیشتی همکاران دامپزشکی خود در استان‌ها خبر داری برادر؟؟؟؟ کارکنان دامپزشکی با این همه وسعت کاری و وظیفه مندی در کشور ما که در عرصه تامین امنیت غذایی فعالیت حساس دارند، آیا این هست جایگاه ما از لحاظ معیشتی و رفاهی... آقای دکتر ما کارکنان این سازمان در استان 10ماه هست که نه رفاهی نه اضافه کار نه ماموریت نه حق محرومیت از مطب نه. و... آههه... نگرفته و پرداخت نشده... آیا از وضعیت مالی همکاران خبر دارین؟ ما پیش خانواده خود شرمنده هستم... بجای این مصاحبه یک بیلان کاری در خصوص پیگیری بهبود وضعیت معیشتی همکاران ارائه می کردین... متاسفانه شده کار کردن ما فنی ها و اداری هاو مالی و معاونان توسعه نه به دنبال پول می رم اگه چندر غاز پولی هم که بیاد اولویت پرداختی با بالاترین نرخ به خودشان بعد اگه چیزی ماند به فنی هاست .. واقعا متاسفیم....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
0
0
ولی رئیس جان عده ای نیستن ها خیلی ها هستن
نظر شما
ادامه