کد خبر: ۶۲۸۶
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی با بیان اینکه هم اکنون فقط مهر تایید سلامت و بهداشت گوشت بر محصولات تولیدی کشتارگاه‌ها زده می‌شود، تاکید کرد: تنها راه ردیابی و کنترل سلامت و نوع گوشت و شناسنامه محصول تولیدی است که حقوق مصرف‌کنندگان را رعایت می‌کند اما به دلایل مختلف، سیستم نشانه‌گذاری را در گوشت قرمز و گوشت مرغ اجرایی نمی‌کنند.

دکتر هادی تبرایی درباره‌ عرضه گوشت بز به جای گوسفند اظهار کرد: رسیدگی به تقلبات جابه‌جایی عرضه نوع گوشت به عهده‌ تعزیرات حکومتی و دیگر مراجع است؛ سازمان دامپزشکی تنها به سلامت، بهداشت و کشتار شرعی دام نظارت دارد و گوشت بز یا گوسفند از نظر دامپزشکی قابلیت مصرف دارد اما اطلاع داشتن از نوع گوشت حق مصرف‌کننده است.

وی بسته‌بندی و تگ‌گذاری را دو راه شناسایی گوشت بز از گوشت گوسفند عنوان و اظهار کرد: طی یک راهکار مقطعی قرار است سیستم تک‌گذاری (برچسب شناسنامه) در استان‌ها انجام شود البته در این روش نیز راه‌های تقلب زیادی وجود دارد چراکه در صورت آغشته‌شدن به خون‌آبه برچسب از لاشه جدا، پاره یا ناخوانا می‌شود، لذا تنها راه ردیابی، کنترل سلامت، تاریخ تولید و نوع گوشت و ... بسته‌بندی گوشت قرمز است اما به دلیل عوامل مختلف این سیستم نشانه‌گذاری را اجرایی نمی‌کنند و برای اجرای این طرح همکاری نیست؛ همچون بسته‌بندی گوشت مرغ در استان تهران که از سال 87 مطرح شد و با وجود فراهم بودن همه امکانات هربار در مرحله پایانی از اجرای آن طفره رفتند.

تبرایی تصریح کرد: اعمال طرح بسته‌بندی گوشت مرغ و گوشت قرمز وظیفه دامپزشکی است، اما این اقدام به تنهایی توسط دامپزشکی محقق نخواهد شد بلکه همه عوامل اعم از وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بازرگانی، بخش خصوصی و دیگر عوامل دخیل در این چرخه باید همکاری داشته باشند و عزم کلی را می‌طلبد.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی اظهار کرد: درحال حاضر که سیستم بسته‌بندی و تگ‌گذاری در گوشت قرمز صورت نمی‌گیرد، امکان جداسازی لاشه در مراکز کشتارگاه و مراکز عرضه وجود ندارد، همچنین اطلاعی از تاریخ تولید، مشخصات کشتار و کیفیت لاشه نیست که اگر سیستم بسته‌بندی یا تک‌گذاری اجرایی شود حقوق مصرف‌کنندگان رعایت خواهد شد و مهمتر از تشخیص نوع گوشت، مشخصات سلامت، بهداشت و تاریخ تولید گوشت قابل شناسایی می‌شود.

وی اظهار کرد: بازرسی قبل از کشتار به منظور نداشتن بیماری در دام زنده، نظارت بهداشتی و شرعی در حین کشتار، استحصال لاشه و جدا‌سازی و خروج احشاء در کشتارگاه‌ها تحت نظارت دامپزشکی صورت می‌گیرد و دامپزشکی مهر تایید سلامت و شرعی را بر لاشه می‌زند.

تبرایی تصریح کرد: زمانی می‌توان مشخصات و تاریخ تولید را روی گوشت اعمال کرد که بسته‌بندی صورت گیرد و یا تک‌گذاری به لاشه اضافه شود.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مزدا
|
-
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۶
0
0
لکه ای نیست به دریا تاریک که شود قایق اگر اید نزدیک. وقتی ماست شیر خشکه دوغ هم اب بدون گاز. گوشت میشی و بزی چه دردی را دوا میکنه؟.خدا را شکر که گوشت گوشته نه لاستیک یا ....
omid
|
-
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
0
0
آخر معلوم نشد چرا طرح تگ گذاري كه اينقدر معايب دارد، قرار است اجرا شود.
نظر شما
ادامه