کد خبر: ۶۲۸۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

رییس اداره حفاظت محیط زیست بندرترکمن در شمال غربی گلستان گفت: بیماری بوتولیسم که برای دومین سال پیاپی از بهمن ماه باعث مرگ تعداد زیادی از پرندگان مهاجر در میانکاله و خلیج گرگان شده به سواحل این شهرستان و جزیره آشوراده رسید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «علی بیانی» روز سه‌شنبه اظهار داشت: روز گذشته لاشه ۱۱۱ پرنده مهاجر در سواحل بندرترکمن جمع‌آوری شد که ۱۰۶ قطعه آن مربوط به چنگر بود.

وی گفت: لاشه بقیه پرندگان جمع شده در ساحل بندرترکمن مربوط به مرغابی (۲ قطعه)، کشیم، پلیکان و فلامینگو (هر کدام یک قطعه) بود.

از ۱۲ بهمن ماه امسال تا روز یکشنبه سوم اسفند در مجموع لاشه هشت هزار پرنده آبزی و کنار آبزی که به دلیل بوتولیسم در محدوده سواحل نوکنده و بندرگز گلستان و گلوگاه در شرق مازندران تلف شده بودند پس از جمع‌آوری به صورت بهداشتی در شهرستان بندرگز دفن شد.

طبق اعلام سازمان دامپزشکی پارسال بر اثر بیماری مشکوکی که از بهمن ماه تا اواخر اسفند در تالاب بین المللی میانکاله رخ داد بیش از ۴۰ هزار پرنده مهاجر در گلستان و مازندران تلف شدند.

اوایل بهمن امسال هم مرگ و میر پرندگان مهاجر در میانکاله و خلیج گرگان آغاز شد و طبق اعلام دامپزشکی، بوتولیسم تاکنون باعث مرگ بیش از ۱۰ هزار پرنده مهاجر در این مناطق گردید.

بوتولیسم نوعی بیماری برای پرندگان و آبزیان است که بر اثر دو باکتری "کلستریدیوم بوتولینوم" ایجاد می‌شود و به آن مسمومیت طبیعی هم گفته می شود.

این باکتری ها به طور وسیع در خاک وجود دارند و برای فعالیت و تولید سم به گرما ، منبع پروتئین و محیط بی هوازی نیاز دارند.

پناهگاه حیات‌وحش و ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله در جنوب دریاچه خزر و در محدوده جغرافیایی استان‌های گلستان و مازندران واقع شده است.

تالاب بین‌المللی میانکاله دارای ۴۰ هزار هکتار مساحت آبی است که از دهستان میانکاله در شهرستان بهشهر تا آشوراده در استان گلستان گسترده است.

این منطقه به دلیل داشتن پهنه آبی مناسب با ذخایر غذایی غنی و آبزیان همه ساله پذیرای بیش از ۳۰ تا ۴۰ گونه از پرندگان مهاجر زمستان‌گذران و بیش از ۱۰۰ گونه از پرندگان بومی آبزی و کنارآبزی است.

این تالاب با داشتن پناهگاه حیات وحش به مساحت حدود ۲۸ هزار هکتار و تنوع گیاهی از جمله درختان سازیل و انار وحشی به عنوان منبع تغذیه برخی پرندگان توانست بیش از ۵۰۰ گونه جانوری را در خود جای دهد و با این تنوع زیستی به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره جهان از سوی سازمان‌های جهانی حفاظت از محیط زیست قرار بگیرد.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
0
0
مگه حرکت می‌کنه این بوتولییمه
مگه پا داره
نظر شما
ادامه