کد خبر: ۶۲۹۷۰
تعداد نظرات: ۸ نظر
استاد دانشگاه تربیت مدرس:
«دکتر سیدمحمود قاسم پوری» افزود: سال قبل یکی از دستگاه‌های دولتی آزمایش سم بوتولیسم را به‌صورت غیراصولی انجام داد و نتایج آن که اشتباه بوده را منتشر کرد که این مسئله نیز به شبهه در خصوص علت مرگ‌ومیر پرندگان دامن زد ...

حکیم مهر: استاد گروه محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس گفت: یکی از مهم‌ترین دلایلی که می‌تواند باعث ایجاد بوتولیسم در خلیج گرگان شده باشد، ورود مواد آلی و مغذی حاصل از پساب مراکز پرورش ماهی و لایروبی نیزارهای منطقه به داخل خلیج بوده که موجب شکل‌گیری محیط بی‌هوازی شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر سیدمحمود قاسم پوری» اظهار کرد: سال گذشته تلفات غیرعادی پرندگان در تالاب میانکاله و خلیج گرگان از دهه اول دیماه و تقریبا یک ماه زودتر از امسال شروع شد. در آن سال بیش از 40 هزار لاشه پرنده با همکاری نیروهای محیط زیست، دامپزشکی و همیاران محلی جمع‌آوری و به‌صورت بهداشتی دفن شد. بعد از آن سازمان دامپزشکی به‌عنوان مرجع تشخیص بیماری‌های حیات‌وحش، با انجام نمونه‌برداری و آزمایشات مختلف علت مرگ‌ومیر پرندگان را بیماری بوتولیسم اعلام کرد.

وی افزود: سال قبل با همکاری تعدادی از اساتید دانشگاه‌های کشور و همیاران محلی، گروهی را بدون وابستگی به ارگان‌های دولتی تحت عنوان کمیته مشورتی میانکاله تشکیل دادیم و اقدام به نمونه‌برداری و انجام تست سم‌شناسی از پرندگان کردیم.

این عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه نتایج ما نیز کاملاً بوتولیسم را تایید کرد، گفت: در آن سال برخی‌ها فرضیات دیگری از جمله ریختن سم توسط شکارچیان را علت این مرگ‌ومیرها اعلام کردند درحالی‌که با توجه به وسعت بسیار زیاد منطقه، این موضوع اصلاً عملی نبود. برخی دیگر نیز وبای پاستورلوز را علت مرگ پرندگان می‌دانستند درصورتی‌که اگر این بیماری در مرگ پرندگان نقش داشت می‌بایست تلفات در سایر پرندگان و جانوران منطقه از جمله گرازهایی که از لاشه پرندگان تغذیه می‌کردند هم پدیدار می‌شد اما چنین چیزی اتفاق نیفتاد.

قاسم پوری ادامه داد: سال قبل یکی از دستگاه‌های دولتی آزمایش سم بوتولیسم را به‌صورت غیراصولی انجام داد و نتایج آن که اشتباه بوده را منتشر کرد که این مسئله نیز به شبهه در خصوص علت مرگ‌ومیر پرندگان دامن زد.

وی با اشاره به اینکه پرندگان آلوده به بوتولیسم نوع C که مخصوص پرندگان است، شده‌اند، گفت: این سم عموما بر پرندگان روی آب چَر مانند فلامینگو، چنگر و اردک‌ها اثر می‌گذارد و تلفات در سایر جانوران از جمله گراز و شغال و یا پرندگان شکاری نظیر عقاب و پرندگان لاشه خوار که حتی از این پرندگان تغذیه می‌کنند، مشاهده نمی‌شود. تلفات در پرندگان دیگر به‌صورت موردی و اتفاقی بوده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه سم بوتولیسم بسیار قوی بوده و حتی یک نانوگرم آن برای پرنده مهلک است، تصریح کرد: این سم بر روی سیستم عصبی اثر می‌گذارد و پا و گردن پرنده فلج شده و سرش به داخل آب می‌افتد و در نهایت خفه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این بیماری برای اولین بار در ایران رخ داده است، خاطرنشان کرد: در دنیا این بیماری حتی با تلفات خیلی بیشتری در کانادا، آمریکا، ژاپن و کره جنوبی اتفاق افتاده است.

قاسم پوری با بیان اینکه بیماری بوتولیسم مربوط به زمان خاصی از سال نیست، اظهار کرد: در دنیا موارد مربوط به بوتولیسم زمستانه نیز متعدد بوده است و یافته‌های آن به دفعات نشر یافته است .

وی در خصوص علت شکل‌گیری بوتولیسم در خلیج گرگان، گفت: ورود مواد آلی و مغذی حاصل از لایروبی نیزارها و پساب مراکز پرورش ماهی به خلیج گرگان باعث رشد یک سری از بی‌مهرگان، کرم‌ها و حلزون‌های ریز دریایی شده که بعد از نشستن رسوب بر روی آنها و مرگشان در حالت بی‌هوازی، بوتولیسم در خلیج شکل می‌گیرد و خوردن حتی یکی از این حلزون‌ها باعث مرگ پرنده می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با تأکید بر اینکه تایید تمامی این موارد نیاز به انجام مطالعه دقیق دارد، تصریح کرد: در 10 سال اخیر تراز آب دریای خزر به‌اندازه بیش از 2 متر کاهش پیدا کرده است. کاهش تراز آب خلیج گرگان در پی پس روی آب خزر و همچنین ورود رسوبات ناشی از سیلاب سال 98 نیز می‌تواند در شکل‌گیری این وضعیت در خلیج مؤثر باشد.

 
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
مطلع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
2
0
وبای پاستورلوز؟؟؟؟ تحصیلات ایشان در چه رشته ای است؟ بوتولیسم را بایداز میکروبیولوژیستها پرسید و نه سم شناسان احتمالی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
0
0
استادیار دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی از سال 74 / دکتری محیط زیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
0
2
بوتولیسم نیست ولی. بی خود تلاش نکنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
0
4
وقتی دانشکده های دامپزشکی در خواب ناز تشریف دارند!.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
0
1
خوب استاد محتویات گوارشی حیوانات تلف شده را به حیوان سالم هم حساس داده ایدتا علائو را مشاهده نمایید؟
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
0
1
همه دکترا... همه باسوادا... مملکت آباد
کارشناس سازمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
0
3
با توجه به اظهار نظرهای متعدد مبنی بر تاکید افراد، سازمانها، ارگانها، نهادها و ..... مختلف برای تائید نظر رئیس سازمان دامپزشکی کشور برای تاکید بوتولیسم بودن عامل تلفات، فقط مانده که خود پرندگان تلف شده اعلام نمایند که علت مرگشان بوتولیسم بوده است!!!!!!!!؟؟؟؟؟
ناشناس
|
France
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
0
3
با سلام.
کدام دستگاه دولتی آزمایش غیر اصولی انجام داده است؟
شما که متخصص این موضوع نیستی، اما نتایج تایید شده آزمایشگاه معتبری اگر دارید چرا منتشر نمی کنید؟
سازمان دامپزشکی هم هیچ پاسخ معتبری در مورد سم بوتولیسم نتوانست در سال گذشته و سال جاری تهیه کند. اگر این را داشت مننشر می کرد.
فعلا چیزی که مهم است تلفات سنگین پرندگان مهاجر در سال پیش و سال جاری و از بین رفتن گونه های مهم و در مواردی در حال انقراض است که سازمان با لجاجت حاضر نشد گروه های علمی داخلی یا بین المللی موضوع را پیگیری نمایند.
نظر شما
ادامه