کد خبر: ۶۲۹۸۴

محققان احتمال ترکیب مجدد ویروس‌های مختلف در یک حیوان برای ایجاد عوامل بیماری‌زای جدید در انسان را مورد تحلیل و بررسی قرار دادند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از بهداشت‌نیوز، با ادامه تکامل ساختاری و رفتاری ویروس کرونا، تمرکز علمی و بهداشت عمومی بر روی انواع جدیدی از آن است که طی چند جهش، ویروس را آلوده‌کننده‌تر یا حتی کشنده‌تر می‌کند. این تغییرات در ویروس همه آن چیزی است که دانشمندان آن را جهش‌های نقطه‌ای می‌نامند: جایگزینی یک ریز کد ژنتیکی با دیگری.

کروناویروس‌ها به عنوان یک گروه شناخته شده ویروسی که به سرعت جهش پیدا می‌کنند مطرح نیستند اما همه‌گیری ناشی از ویروس  SARS- CoV-2  به این معنی است که میلیون‌ها میلیون انسان توسط میلیاردها میلیارد ذره ویروسی آلوده می‌شوند و این وضعیت فرصت‌های بی‌شماری برای تغییر ایجاد می کند.

با این حال، طریقه مهم دیگری نیز وجود دارد که ویروس‌های کرونا را تغییر می‌دهد. ذرات ویروسی بطور جداگانه مقادیر بیشتری از مواد ژنتیکی را با ویروس دیگری مبادله می کنند. اگر دو نوع مختلف ویروس کرونا در یک سلول زندگی کنند نتیجه یک نوع جدید از این ویروس نیست بلکه یک گونه جدید است.

سه محقق از دانشگاه لیورپول در نشریه Nature Communications تاکید کردند که بر اساس تجزیه و تحلیل‌های رایانه‌ای، احتمال وقوع چنین رویدادهایی به مراتب بیشتر از آن است که قبلا تصور می شد و نظارت بر گونه‌های هدف را برای مشاهده احتمال بروز بیماری های جدید تولید شده از ویروس کرونا توصیه کردند. برخی از این کارها انجام شد: آنها خفاش‌های زرد آسیایی کمتر و خفاش‌های نعل اسبی بزرگتر و متوسط ​​را بعنوان حیواناتی شناسایی کردند که احتمال ترکیب ویروسی مجدد آنها بیشتر است. اما تجزیه و تحلیل آنها همچنین به حیواناتی اشاره دارد که دانشمندان کمتر روی آنها تمرکز کرده اند مانند خوک‌های معمولی - به عنوان موجودی که باید تحت کنترل قرار بگیرد.

ظهور بیماری‌های جدید از طریق این روند معمول نیست زیرا یک حیوان باید همزمان به دو نوع ویروس کرونا آلوده شود. «جرمی لوبان»، ویروس‌شناس دانشگاه ماساچوست در این باره گفت: چنین عفونت مضاعفی با دو نوع ویروس که در یک سلول تکثیر می‌شوند هنوز در انسان ثبت نشده است. فقط چنین ترکیبی در نحوه پیدایش بیماری SARS مشاهده شده و محققان فکر می‌کنند SARS-CoV-2 نیز ممکن است نتیجه ترکیب دو ویروس باشد.

دکتر لوبان افزود: این کار از اهمیت فوق‌العاده ای برخوردار است زیرا می‌تواند با بینش شگفت‌انگیزی پیگیر این مساله باشد که آزمایشات و کارهای میدانی می تواند همچنان ادامه داشته باشد. آنها پیش‌بینی می کنند که گونه های مختلف پستانداران تا ۴۰ برابر بیشتر می‌تواند به چهار نوع مختلف ویروس کرونا آلوده شوند و تا ۱۲۶ گونه پستاندار نیز ممکن است توسط SARS-CoV-2 مستعد ابتلا به عفونت شوند.

به طور کلی، محققان و دانشمندان هشدار می دهند که احتمال ترکیب مجدد ویروس‌ها در برخی حیوانات و در نتیجه، ظهور انواع جدیدی از ویروس کرونا زیاد است اما این مساله عمیقا دست‌کم گرفته می شود.

منبع: NewYork Times/ فوریه ۲۰۲۱

 
نظر شما
ادامه