کد خبر: ۶۳۰۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

همین شهریور پارسال بود که بحث‌ها درباره حیوانات خانگی بالا گرفت و موافقان و مخالفان موضوعات متفاوتی رو مطرح کردند؛ زمانیکه در ملک شهر اصفهان یک سگ از خانه‌ای خارج شد و به پنج رهگذر از جمله یک زن باردار حمله کرد و موجب انتقال این زن به بیمارستان شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صداوسیما، موضوع حیوانات خانگی دیگر به نگه داری جوجه های رنگی زمان کودکی خلاصه نمی شود و برخی افراد از سگ و گربه گرفته تا آفتاب‌پرست، مار، موش‌خرما، طوطی و ده‌ها نوع جانور دیگر را به عنوان حیوان خانگی در کنار خودشان نگه می‌دارند.

حتی می توان نایاب ترین حیوانات از جمله حیوانات وحشی را در برخی منازل پیدا کرد، زندگی انسان در کنار حیوانات از ابتدا به هم گره خورده است اما به مرور و با گذشت زمان و حتی با تغییر شکل زندگی و کوچک‌تر شدن فضای زندگی، حیوانات اهلی و حتی غیر اهلی جایگاه خودشان را از دست ندادند و به زندگی و خانه انسان‌ها نزدیک‌تر شدند.

پیوند میان انسان وطبیعت ذاتی است اما آیا نگهداری از حیوانات در خانه ها و آپارتمان ها به معنی حیوان دوستی است؟

براساس آمار 90 درصد حیوانات خانگی در شهرها سگ وگربه هستند.

کافیست گشتی در شهر بزنید، افرادی را می بینید که با حیوان خانگی خود مشغول تفریح وقدم زدن هستند. این شهروندان معمولا جنبه های مثبت زندگی با حیوانات را مطرح می کنند.

به یکی از کلینیکهای دامپزشکی شهر مشهد می روم. یک خانم میانسال که سگ خانگی خود رو برای معاینه به این کلینیک آورده است می گوید: هرجا که می رویم حیوان را با خود می بریم، حتی شبها درکنار خودمان می خوابد.

مردی 35 ساله هم عقیده دارد با نگهداری از حیوان خانگی حس مسئولیت پذیری را در فرزندش افزایش داده است. او می گوید: فرزند شش ساله من از یک سالگی با سگ بزرگ شده و این حیوان در رشد فرزندم تاثیر مثبت داشته است.

از طرف دیگر کسانی هم هستند که این شرایط رو مخل آسایش و آرامش شهروندی می دانند. دختری 16 ساله از حمله سگ همسایه به او و آسیب پایش بر اثراین اتفاق شاکی است و نگهداری از حیوان خانگی را موجب آزار واذیت دیگران می داند.

چه قبول کنیم و یا قبول نکنیم نگهداری از حیوانات آثار وتبعات خاص خودش را دارد.

«دکتر صادقی« رئیس اداره پیشگیری از بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد می گوید: سالانه حدود 12 هزار حیوان گزیدگی اتفاق می افتد که 90 درصد آنها توسط سگهای خانگی رخ می دهد.

حیوان آزاری در لباس حیوان دوستی

موضوع دیگر اینست که بسیاری از این حیوانات به سبب حضور درجمع انسانها و نگهداری در فضای شهری، چرخه زندگیشان مختل شده است.

رئیس یکی از بیمارستانهای حیوانات خانگی در مشهد دراین باره می گویدبرخی افراد، حیوان رو عقیم می کنند چون توانایی تکثیر ندارند.

به گفته «دکتر بابازاده»، ماهانه 50 تا 100 عمل عقیم سازی در بیمارستان وی، انجام می شود که بیشتر آنها سگ وگربه هستند.

علاوه بر این سگها و گربه هایی که در آپارتمانها نگهداری می شوند محکوم به سکوتند.

برخی افراد قلاده الکترونیکی برای حیوان خانگی خود می گذارند تا به محض سرو صدا، ولتاژ خاصی به حیوان وارد تا ساکت شود.

جراحی بخشی از تارهای صوتی حیوانات هم موجب می شود سروصدای حیوان تا حد زیادی کاهش یابد.

60 درصد بیماریهای واگیر از حیوان به انسان

حیوانات خانگی که بسیاری از مردم خانه خود را با آنها به اشتراک گذاشته اند، در بسیاری از مراحل زندگی روزمره مانند غذا خوردن، خوابیدن، بازی کردن با کودکان و پیاده‌روی حضور دارند؛ این حیوانات مستعد انتقال انواع بیماری‌های مختلف به انسان هستند.

تحقیقات نشان می دهد؛ 60 درصد بیماریهای واگیر از حیوانات به انسان منتقل می شود. بغل کردن، بوسیدن و نوازش سگ و گربه که خیلی هم مرسوم شده است خالی از اشکال نیست بخصوص احتمال وجود تخم بعضی از انگلها روی  کرک، مو و یا خز حیوانات وجود دارد.

بر اساس تبصره سه آیین‌نامه اجرایی قانون آپارتمان‌ها در سال ۱۳۴۷، نگه‌داری از حیوانات خانگی در قسمت‌های مشترک یک ساختمان جرم محسوب می شود.

همچنین در صورتی که حیوان خانگی آلودگی صوتی ایجاد کند همسایه ها حق اعتراض و حتی شکایت به مراجع قانونی را نیز دارند.

با همه این تعاریف گرایش به نگهداری از حیوانات در زندگی امروزی در حال افزایش است؛ براساس آمار در سال۸۸ حدود یک میلیون سگ خانگی شناسنامه‌دار در ایران نگهداری می‌شده که این عدد در سال۹۷ به حدود چهار و نیم میلیون رسیده است.

خرید و فروش پنهانی

افزایش حیوانات خانگی در شهر‌ها چیزی نیست که برای اثبات آن نیاز به آمار و ارقام باشد؛ سری به اینستاگرام بزنید یا به پارک‌ها و خیابان‌های برخی محلات شهر بروید، متوجه می شوید که با یک جستجو در اینترنت حتی می توان  یک شیر یا پلنگ خرید.

یک فعال محیط زیست می گوید: یگانهای حفاظت محیط زیست، شاید از هر ده حیوانی که خرید و فروش می شود فقط یکی از آنها رو کشف کنند، اما عملا مافیا و شبکه های زیرزمینی خرید و فروش حیوانات را بسیار آزادانه انجام می دهند.

«کشمیری» می‌گوید: اغلب خرید و فروش‌های حیوانات در ایران در فضای مجازی صورت می‌گیرد.

به گفته وی، یگان حفاظت محیط‌زیست از سایت‌های مرتبط با خرید فروش حیوانات شکایت کرده است و موضوع را از طریق پلیس فتا و واحد سایبری نیروی انتظامی پیگیری می‌کند.

ضرورت راه اندازی بیمارستان حیوانات

علاقه زیاد برخی افراد به نگهداری از حیوانات خانگی و متاسفانه گاهی حیات وحش (که البته خودش جای بحث بسیار دارد) ضرورت وجود مراکز خدمات دامپزشکی یا همان کلینیک ها را روز به روز افزایش می دهد.

گاهی علاقمندان به نگهداری از حیوانات سعی دارند اطلاعات علمی و دقیق تری در خصوص حیوانی که نگهداری می کنند داشته باشند و در همین زمینه وظیفه دامپزشک است که از طریق مراکز درمانی خدمات دهی لازم را انجام دهد.

دبیر انجمن صنفی درمانگاههای دامپزشکی خراسان رضوی می گوید: 37 مجوز بیمارستان و کلینیک اختصاصی در استان صادر شده است که 33 کلینیک در شهر مشهد فعالیت می کند.

وی ادامه می دهد: تعداد کلینیک های شهر مشهد در مقایسه با تهران که 340 مجوز دامپزشکی دارد یک دهم شهر تهران است.

دوست داشتن، جایگزین ترس از حیوان

«دکتر ایمان امیران» می گوید: نگهداری از حیوانات خانگی بخشی از نیاز جامعه است و ما نمی توانیم منکر گرایش نسل جدید به حیوانات خانگی باشیم بلکه باید برخورد صحیح و عشق ورزی به حیوانات را از کودکی جایگزین ترس از حیوانات کنیم.

یک دامپزشک نیز معتقد است: نگاه غرض ورزانه به نگهداری حیوانات خانگی قابل پذیرش نیست و نگهداری این حیوانات در خانه می‌تواند نکات مثبت داشته باشد.

«دکتر عباسی» می گوید: واکسیناسیون، استفاده از داروهای ضد انگل، رعایت اصول بهداشتی و اقدامات دامپزشکی مناسب از مواردی است که نگهداری از حیوانات خانگی  را ایمن می‌کند.

در یک آزمایش روانشناسی جمعی، از تعدادی افراد بزرگسال که مشکل استرس و اضطراب فراگیر داشتند، خواسته شد تا یک خرگوش، یک لاک‌پشت و یک اسباب بازی را لمس و نوازش کنند. همان‌طور که انتظار می‌رفت، لمس و نوازش اسباب بازی هیچ تأثیری بر روی آنها نداشت. اما در عوض، نوازشِ یک خرگوش یا یک لاک‌پشت سببِ آزادشدنِ استرس و اضطراب‌شان شد.

خوب و بد نگهداری از حیوانات موضوعی چندوجهی است و بحث درباره آن همیشه ادامه دارد اما مهم این است که ما انسانها با هر انگیزه ای که برای نگهداری از حیوانات داریم، گاهی حق طبیعی هم نوع خودمان را نادیده می گیریم چه برسد به حیوانات!!!!!

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
0
0
بیمارستان عقیم سازی
پاسخ ها
دکتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
صرفا جهت ...................
نظر شما
ادامه