کد خبر: ۶۳۰۵۵

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: مرگ تعداد بیشماری از پرندگان در میانکاله  تصویر ناخوشایندی از بی توجهی مسئولان محیط زیست را در سطح بین المللی انعکاس می‌دهد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خانه ملت، «سمیه رفیعی» در مورد مرگ دسته جمعی پرندگان میانکاله گفت: تالاب میانکاله به عنوان یکی از ارزشمندترین منابع زیست محیطی به لحاظ اکولوژیکی است، این تالاب پناهگاه امنی برای حیات‌وحش علی الخصوص پرندگان مهاجر فصلی بوده براساس ویژگی اکولوژیکی، محل زاد و ولد و تخم‌گذاری گونه‌های نادری همچون شِنگ، انواع سلیم کنار آبزی، گلاریول، طاووسک، چنگر، انواع ماهی‌خورک‌ها، چرخ‌ریسک‌ها، اردک سرسبز، خوتکا، اردک سرحنایی، بوتیمار، انواع حواصیل، سارگپه ها، سنقر، فلامینگوها و … است. اما متأسفانه، در سال‌های اخیر شاهد مرگ تعداد زیادی از پرندگان مهاجر این منطقه به دلایل نامعلوم و مشکوک هستیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای افزود: سال گذشته نزدیک به ۸۰ هزار پرنده مهاجر جان خود را در این تالاب از دست دادند و امسال قریب به 18 هزار پرنده قربانی دست درازی انسان به طبیعت شدند، مرگ تعداد بیشماری از پرندگان در میانکاله  تصویری ناخوشایندی از بی توجهی مسئولان محیط زیست را در سطح بین المللی انعکاس می دهد.

تلفات مشکوک پرندگان مهاجر میانکاله ادامه دارد

وی ادامه داد: دلایل متعددی برای تلفات مشکوک پرندگان مهاجر میانکاله مطرح شد اما تاکنون قطعی تایید نشده است. موضوعاتی نظیر آلودگی تالاب میانکاله و تامین منافع عده‌ای از دامگاه داران در کنار این موضوعات محدود شدن آب از حوزه بالادست و...، اما باز علت اصلی این مرگ و میرها به طور دقیق مشخص نشد. هر ساله آمار تلفات نسبت به سال قبل افزایش پیدا می‌کند که جای سوال برای بسیاری از دوستداران محیط زیست ایجاد کرده است.

رفیعی تاکید کرد: دستگاههای متولی و مسئول نظیر جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست، دامپزشکی کشور، استانداری و حتی وزارت کشور باید دلایلی قانع کننده برای این کشتار دسته جمعی پرندگان میانکاله مطرح کنند و اقدامی در جهت حفظ جان پرندگان این منطقه داشته باشد.

نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: میانکاله در سال‌های اخیر به دفعات در آتش و خون غوطه ور شد. از آتش سوزهای پاییز گرفته تا مرگ و میر نامعلوم پرندگان و هر بار در چند خبر داغ در سر تیتر رسانه‌ها قرار گرفته و افکار عمومی را جریحه‌دار می‌کند در این بین مسئولان و متولیان اصلی باید پاسخگو این اتفاقات باشند، این بی توجهی به محیط زیست علی الخصوص مرگ پرندگان نشان می‌دهد قصورها و کوتاهی‌های از طرف دستگاههای مرتبط وجود دارد که سکوت کرد‌ه اند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: طبق گزارش‌های که توسط اهالی بومی این منطقه به دست ما رسیده، شکارچیان غیر قانونی دستی در کشتار دسته جمعی این پرندگان داشته و حتی اقدام به فروش پرندگان حرام گوشت در بازارهای محلی می‌کنند که اگر چنین موضوعی ثابت شود بی شک سازمان بازرسی کل کشور و مجلس ورود جدی خواهد داشت.

 

خبرهای مرتبط
نظر شما
ادامه