کد خبر: ۶۳۱۴۴
تعداد نظرات: ۹ نظر
به همت مرکز ملی تشخیص سازمان دامپزشکی کشور:
در این گزارش، تمامی فرضیه‌هایی که می‌توانست باعث مرگ و میر پرندگان وحش مهاجر در تالاب بین‌المللی میانکاله شده باشد، تشریح و تبیین شده است ...
 

حکیم مهر: مرکز ملی تشخیص، آزمایشگاه‌های مرجع و مطالعات کاربردی سازمان دامپزشکی کشور در یک گزارش فنی و تخصصی مکتوب، با ترسیم الگوریتم تشخیصی تمامی فرضیه‌هایی که می‌توانست باعث مرگ و میر پرندگان وحش مهاجر در تالاب بین‌المللی میانکاله شده باشد، فرآیند طی شده را تشریح و تبیین کرد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، این گزارش به شرح زیر است :

 
 
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
کارشناس سازمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
10
0
در تیم کارشناسی یک مورد مهم فراموش شده است آنهم حضور فعال رئیس سازمان دامپزشکی که خود از کارشناسان کارکشته در بسیاری از زمینه ها خصوصا در زمینه اپیدمولوژی و مدیریت است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
2
9
چرا نوشته هایی بیرون میدهید که غیرمستقیم به توجیه مطلب میپردازد چه ایرادی دارد که یکبار و برای همیشه مدارک مستند کار و آزمایش را منتشر کنید؟
سبکرو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
7
1
باسلام وخسته نباشید . اقدام درخوری از سازمان دامپزشکی بود .
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
1
11
با سلام به همکاران محترم حکیم مهر
هرچند به نظر می رسد که انتشار پی در پی اخبار تایید کننده بوتولیسم در رخداد میانکاله و حذف اخبار مخالف این نظریه توسط سایت محترم حکیم مهر حاکی از پذیرش و قبول این مسئله توسط این سایت می باشد امید است این کامنت در سایت منعکس گردد:
باعث خوشحالی است که بالاخره سازمان محترم دامپزشکی پس از مقاومت زیاد، در راستای شفاف سازی موضوع حرکت کرده است. در این زمینه در خصوص گزارش فوق موارد زیر قابل تامل می باشد:
1- در خصوص بند ۲ گزارش در زمینه بیماری های ویروسی به بیماری های انفلوانزا و نیوکاسل اشاره شده در حالی که در مقاله (ابطال شده ) مربوط به این بررسی به انجام ازمایشات مولکولی در زمینه بیماری های ویروسی دیگر به انتریت ویروسی اردک و هپاتیت ویروسی اردک اشاره گردیده بود.
2- در خصوص بند ۶ گزارش در زمینه بیوتوکسین ها نتایج این یافته ها با نتایج ارزیابی های محققین موسسه رازی مبنی بر ایجاد تلفات در گروهی که مورد تلقیح با عصاره سم حرارت دیده قرار گرفتند( رد بیوتوکسین بوتولینوم) منافات دارد که جا داشت در این زمینه به جای جبهه گیری در برابر مطالعات برون سازمانی ،تعامل بیشتری با محققین و اساتید خارج از سازمان انجام می گرفت.
3- جدول مندرج در این گزارش بسیار کامل است ولی ردیابی این همه توکسین و ماده شیمیایی در این مطالعه حتی از سوی یک ازمایشگاه های مرجع بین المللی ادعایی بسیار بزرگ است!! ضمن این که پاک بودن اب میانکاله علیرغم ورود انواع پساب های صنعتی از هر گونه سم و الاینده جای تعجب بسیار دارد.
4- در خصوص بند ۹ گزارش به این بخش از کتاب Diseases of poultry چاپ چهاردهم بسنده می گردد:
Pathology:
(Gross, Microscopic, and Ultrastructural)
Birds with type C botulism lack characteristic gross, microscopic, and ultrastructural lesions.
Diseases of poultry,(2020), chapter 22, page 979
Differential Diagnosis:
The differential diagnosis of botulism is based on clinical signs and lack of gross or microscopic lesions. Diseases of poultry,(2020), chapter 22, page 980

لذا مشاهده این همه ضایعات هیستوپاتولوژیک در تلفات مذکور بر اساس همین گزارش جای تامل بسیار دارد و جا دارد سازمان دامپزشکی بجای اصرار مداوم بر ادعای اولیه خود راه را برای بررسی محققین باز نماید.
با احترام
دکتر نکته بین
پاسخ ها
دکتر عطائی منش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
آقای دکتر نکته نبین
با سلام
با توجه به ضرورت نمونه برداری صحیح آیا موسسه از نظر قانونی، تجهیزات، پرسنل و... امکانات نمونه گیری اصولی را دارد که نتایج حاصل از آزمایشات آنها قابل استناد باشد؟

بیشتر از این همه اصرار سازمان در اعلام عمومی چندین باره بوتولیسم، تلاش افراد مجهول الهویه مانند شما برای اشکال تراشی از روش عملکردی سازمان دامپزشکی تعجب برانگیز است. استنادی که شما به کتاب Disease of Poultry می فرمائید در دسترس همه هست. کیس میانکاله یک مورد حیات وحش است در کتاب طیور(poultry) اطلاعات حیات اهل است.
موفق باشید
دکتر نکته بین
| Netherlands (Kingdom of the) |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
Diagnosing botulism can be challenging as there are no associated gross or microscopic lesions (Rose 2005)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
3
8
حکیم جان، چه تیتری انتخاب کردی! به همت مرکز ملی تشخیص! همت نیست برادر، وظیفشه.
خدا رو شکر با دیدن این گزارش مفصل (لیست بلند از سموم و آنتی بیوتیک که هیچکدام در تالاب یافت نشده، آزمایشگاه همکار بدون اسم، ضایعات پاتولوژی بوتولیسم و ...) شک بنده برطرف گردید‌، دیگر مطمئن شدم عامل تلفات بوتولیسم نیست،
...........................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
1
7
واقعا نمیتونستید اسامی افراد و بجای حرفه و مدرکشون بنویسید مشخصه که خودتون هم به چیزی که بیان میکنید ایمان ندارید وگرنه با افتخار اسم خودتون و مینوشتید
ناشناس
|
France
|
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
0
1
همکار عزیز سازمانی، شما شیوه تشخیص رو می گی ولی نتیجه رو منتشر نمی کنی. این خطای کار شماست و اصرار بی سند شما مبین این حقیقته که احتمالا بوتولیسم نیست!
نظر شما
ادامه