کد خبر: ۶۳۲۰
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - یادداشت وارده : نکاتی درباره درمان هومئوپاتی - دکتر سید علیرضا رفیعی

 

 دکتر سید علیرضا رفیعی - دامپزشک و هومئوپات

 

تصور مردم در مورد درمان به این صورت است که برای هر مشکلی‌ یک دارو را تصور میکنند،البته این موضوع در رابطه با داروهای شیمیائی و حتی گیاهی صادق است ولی‌ در هومئوپاتی به این صورت زیاد نمی‌توان آن را بیان نمود.

هومئوپاتی کلاسیک به این معنی‌ است که برای یک فرد یا بیمار یک داروی شخصیتی‌ وجود دارد. در حقیقت با در نظر گرفتن تمام مشخصات بیمار شامل علائم فکری،روحی‌ و جسمی‌ به یک دارو میرسند که این دارو تعادل را در همهٔ جنبه‌ها ایجاد می‌کند. بنا بر این تعریف اگر ۲۰ نفر با سر درد مراجعه نمایند،احتمالا ۲۰ داروی مختلف دریافت میکنند. این یعنی‌ درمانی که با در نظر گرفتن کلیه مسائل به درمان می‌پردازد و علاوه بر سر درد مشکلات دیگر نیز برطرف میشود. سردرد در حقیقت یک بخش کوچکی از کل سیستم است. هومئوپاتی با دید کّل نگری به افراد نگاه می‌کند و منظور درمان در این روش منحصر به مسائل جسمی‌ نمی‌شود،چون هومئوپاتی بیمار را خوب می‌کند نه بیماری را، لطفا به این جمله دقت نمائید،تمام سوالات شما عزیزان در این جمله است. من بارها این جمله را به صورت‌های مختلف گفته‌ام،خواهش می‌کنم مطالبی که در مورد هومئوپاتی نوشته میشود را به دقت بخوانید که بیشتر سؤالات شما در اینجا پاسخ داده میشود.

تفکر هومئوپاتی و پزشکی‌ شیمیائی دو تفکر مختلف است،مثل دو محیط آب و هوا که در هر محیط شرایط خود را دارد. ماهی‌ در محیط آب زنده است، بیرون از آن نمی‌تواند زندگی‌ کند. وقتی‌ در مورد هومئوپاتی و درمان‌های آن صحبت می‌کنیم، تفکر شیمیائی جائی‌ ندارد. با تفکر هومئوپاتی به انسان و مشکلاتش نگاه می‌کنیم. من در خیلی‌ از جاها دیده‌ام که هومئوپات قبلا پزشک بوده و حالا هومئوپاتی کار می‌کند ولی‌ کماکان با تفکر پزشکی‌ شیمیائی نسخه هومئوپاتی میدهد، مثلا یک دارو برای روزهای فرد و یک دارو برای روزهای زوج و یک دارو برای هرشب تجویز می‌کند. این شخص با این ذهن کار می‌کند که یکی‌ از آنها حتما جواب میدهد، این همان تفکر پزشکی‌ شیمیائی است و آن هومئوپات این دو را به غلط استفاده می‌کند، به همین خاطر معتقدم که هومئوپاتی یک علم کاملا مستقل است و نیازی نیست که فرد با پیش زمینهٔ پزشکی‌ شیمیائی وارد این کار شود، چه بسیار افرادی در این علم بودند که تنها هومئوپاتی می‌دانستند و کاملا موفق در درمان‌های خود که اسمشان در تاریخ این علم ثبت شده است و هنوز هم وجود دارند.

نکته مهم دیگر زمان درمان است که باید واقع بین باشیم،اگر قرار است که تمام سیستم به تعادل برسد و بطور ریشه‌ای درمان صورت گیرد، مستلزم وقت می‌باشد. البته هر شخصی‌ زمان درمان متفاوتی دارد. نمی‌توان گفت همه در یک مدت مشخص باید خوب شوند. نگرش مردم به درمان بر اساس پزشکی‌ شیمیائی است که همهٔ آدم‌ها را یک جور فرض می‌کند و درمانش منحصر به چند قرص شیمیائی است. شما اگر توجه نمائید برای سر درد تنها مسّکن راه حل درمان‌های شیمیائی است،غافل از اینکه یک سردرد به بسیاری از بخش‌های بدن میتواند مرتبط باشد که مهم‌ترین آن بخش روح و روان است. هومئوپاتی انسان را صرفا گوشت،پوست و استخوان نمیداند و شما هم این را میدانید. این شعر مولوی بیانگر این موضوع است که میفرماید:‌ای برادر تو همه اندیشه ای / مابقی خود استخوان و ریشه‌ای، پس اندیشه ما همهٔ وجود ماست. در پس ذهن تک تک ما آدم‌ها مسائل و گره هایی وجود دارد که هومئوپاتی آن را به عنوان احساس اصلی‌ میشناسد و دنبال آن میگردد که از طریق پیدا کردن آن به داروی شخص خواهد رسید.

مثالی برای شما در اینجا می‌آورم. خانمی ۴۵ ساله ۴ ماه پیش به دلیل سر گیجه‌های طولانی‌ به من مراجعه نمود،مشکل ایشان از زمان حاملگی‌ دوم یعنی‌ ۱۵ سال پیش به بعد شروع شد و تا به حال از این مورد رنج می‌برد و پزشکی‌ شیمیائی  کمکی‌ نتوانسته بود انجام دهد. اینجا قبل از ادامه موضوع در پرانتز خدمت شما خوانندگان محترم عرض ‌می نمایم، برای من جای بسیار تعجب دارد که اگر پزشکی‌ شیمیائی توانایی درمان یک سر گیجه را نداشته چرا اصرار به درمان‌های بی‌ فایده میکرده و چرا اگر به نتیجه نرسیده این خانم را به روش‌های درمانی جایگزین مراجعه نداده است؟! امید وارم همهٔ ما از تعصب و خشکی ذهن دور باشیم. حال داستان این خانوم را ادامه میدهم. در ملاقات اول معمولا سعی‌ میشود که با گرفتن شرح حال کامل به داروی اصلی‌ برسیم. ایشان در ضمن بیان خصوصیات سرگیجه خود کم کم داستان زندگی‌ خود را بیان نمود که از چه چیزی سالها رنج میبرده و این مشکلات همزمان بعد از زایمان دوم ایشان بوده است. خود زایمان و شیر دادن به بچه فشار مضاعفی است که به مادر می‌‌آید. فشار‌های روحی‌ و احساسی‌ که از این مسائل بر ایشان می‌‌گذشته برای هومئوپات مهم است تا بتواند به داروی شبیه برسد که ایجاد تعادل نماید. داروی مناسب را برای ایشان تجویز نمودم، شاید برای خیلی‌ از شما باور کردنی نباشد ولی‌ با گذشت دو روز از مصرف دارو ایشان تا بحال سرگیجه نداشته‎اند.

تجویز داروی هومئوپاتی اگر بر اساس کّل نگری باشد و درست تعیین گردد بسیار خوب و سریع عمل مینماید. اگر داروی درست تعیین نشود ضرری به فرد نمی‌‌زند و میتواند جزیی یا کوتاه تاثیر نماید. بنابراین هومئوپاتی را اگر قبلا استفاده کرده اید‌ و نتیجه نگرفتید نگویید هومئوپاتی کار نمیکند یا خوب نیست، شما وقتی‌ از یک پزشک نتیجه نمی‌‌گیرید نمی‌‌گویید پزشکی‌ بد است، میگویید این پزشک کاری نکرد و به سراغ فرد دیگری می‌روید. بنا براین خواهش می‌کنم از قضاوت زود و پیش داوری خودداری کنید. البته این موضوع در تمام موارد زندگی‌ ما باید صادق باشد.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار
|
-
|
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۸
0
0
با سلام
جناب آقای دکتر شما که با افتخار اول عنوان تحصیلی وشغلی تان می نویسید دامپزشک،ازهمیوپاتی درزمینه دامپزشکی چه کارهایی کرده اید ویا چه کارهایی میشود انجام داد
با تشکر
سیامک
|
-
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
0
0
سلام.ایا تجاربی از استفاده هومیوپاتی در صنعت پرورش طیور دارید حتما ذکرنمایید
نظر شما
ادامه