کد خبر: ۶۳۳۷۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

شرکت‌های غذایی جهان به دنبال استفاده از فناوری به جای استفاده از حیوانات برای تولید محصولاتی مانند شیر، عسل و تخم مرغ هستند. آنها بر این باورند با این رو‌ش‌ها آسیب کمتری به حیوانات زده، منابع جایگزینی برای محصولات غذایی پیدا کرده و باعث آلودگی کمتر محیط زیست می‌شوند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از عصرایران،  بی بی سی در گزارشی به نام «تولید عسل بدون زنبور و تولید شیر بدون گاو» به روش‌های فناورانه تولید این محصولات پرداخته و از آن به عنوان یک شیوه جدید و خوشحال کننده برای وگان‌ها‌ (ویگن: گروهی از طرفداران حیوانات) می‌گوید.

وگان‌ سبک زندگی است که طرفداران آن از خوردن غذاهای مرتبط با حیوانات یا استفاده محصولات درست شده از پوست یا موی آنها اجتناب می‌کنند. آنها همچنین از محصولاتی که با آزمایش بر روی حیوانات درست شده‌اند خودداری می‌کنند و هدفشان آسیب کمتر به حیوانات و حمایت از زندگی آنهاست.

 "دارکو مندیچ" مدیر عامل و موسس شرکت "ملیبیو" می‌گوید: "به عنوان یک وگان مطمئن بودم نمی‌توانم عسل بخورم".

 "ملیبیو" (MeliBio ) یکی از این شرکت‌های فناوری محور برای تولید عسل است و موسس و مدیر عامل آن برای آنکه بتواند عسل بخورد، راه حلی جدید و تا حدی غیر معمول در پیش گرفته است.

 "مندیچ" اینک عسلی را تولید کرده که ملکول ملکول آن دقیقا شبیه عسل معمولی است و هیچ زنبور عسلی در تولید آن شرکت نکرده است.

او می‌گوید: در فرآیند تولید عسل، زنبورها با جمع آوری شهد و گرده گل‌ها، آنها را به عناصر سازنده عسل یعنی فروکتوز و گلوکز تبدیل می‌کنند. "اینک ما در آزمایشگاه و با استفاده از میکروارگانیسم‌های ویژه کار ساخت واحدهای اولیه عسل را شبیه سازی می‌کنیم".

مندیچ گفت: در سال‌های گذشته جایگزین‌های با پایه‌های گیاهی برای گوشت و محصولات لبنی گسترش یافته است اما برخی از این محصولات از نظر طعم، بافت یا نحوه استفاده  چندان خوب از آب درنیامده‌اند.

اینک شرکت‌هایی نوپا مانند "ملیبو" با استفاده از روش‌های فناورانه به دنبال تولید محصولات وگانی هستند که شباهت بسیاری با انواع واقعی آن دارد.

در این فرآیند، میکرو اورگانیسم‌ها منابع غذایی را هضم و محصول تولیدی مفیدی را تولید می‌کنند. این شبیه عملکرد مخمرهایی است که با تغذیه مواد قندی الکل مورد نیاز آبجو را تولید میکنند.

با کار دقیق روی میکرواورگانیسم‌ها و انتخاب دقیق منابع غذایی آنها می‌توان محصولات متفاوتی مانند شیر، سفیده تخم‌مرغ یا عسل را به همین شیوه تولید کرد.

شرکت نوپای "لبنیات بهتر" در لندن با استفاده از روش‌های تخمیری شیر و پنیر تولید می‌کند.

 "جیوان ناگارایا" موسس و مدیر عامل این شرکت در این باره گفت: روش کار ما شبیه روش استفاده از مخمر برای تولید نوشیدنی‌های آب جو است. با این حال ما ساختار مخمرها را تغییر می‌دهیم تا به جای تولید آبجو، محصول مورد نیاز ما را تولید کند.

بنابراین محققان از  فناوریِ مخمرها برای تبدیل قند و منابع تغذیه به لبنیات استفاده می‌کند. ‌از تکنیک‌های مشابه برای تولید سفیده تخم‌مرغ نیز استفاده می‌شود. شرکت غذایی "کلارا فود" در "سن فرانسیسکو"ی آمریکا در آستانه تولید انبوه سفیده تخم‌مرغ  از این روش است و امیدوار است در سال 2028 به بزرگترین تولید کننده پروتئین گیاهی تخم‌مرغ در جهان تبدیل شود.

شرکت "کلارا فود" سن فرانسیسکو می‌گوید سفیده‌های تخم‌مرغ آنها بهتر از انواع واقعی است.

 "آرتور الیزوند" موسس و مدیر عامل شرکت "کلارا فود" می گوید: فناوری تخمیری و اختصاصی باعث می‌شود تا ما بافت و طعم تخم‌مرغ‌های واقعی را حفظ کنیم و حتی از آنها بهتر باشیم.

این محصولات نه تنها می تواند وگان‌ها را خوشحال کند بلکه مزایایی ویژه برای محیط زیست دارند.

بر اساس گزارش سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل، 14.5 درصد از گازهای گلخانه‌ای جهان به دلیل تولید گوشت و لبنیات ایجاد می‌شوند.

مندیچ مدیر عامل شرکت "ملیبیو" می‌گوید: تمایل مردم جهان به عسل به بسیاری از گونه‌های زنبور عسل آسیب می‌زند.

وی افزود: زنبورداری تجاری در تمام دنیا تنها به نفع یکی از انواع زنبورهای عسل است و باعث از بین رفتن زنبورهای وحشی و زنبورهای محلی می‌شود.

دارکو مندیچ بنیانگذار و مدیر عامل شرکت ملیبو امیدوار است عسلش را به شرکت های تولیدکننده محصولات آرایشی، غذایی و نوشیدنی بفروشد.

مندیچ گفت: احتمالا محصولات لبنی فناورانه زودتر از محصولات دیگر تخمیری در طبقه سوپرمارکت‌ها  قرار خواهند گرفت.

این تولید کننده عسل بی زنبور گفت: حدود دو سوم عسل‌ها به مراکزی فروخته شده که از عسل به عنوان ماده اصلی محصولات خود استفاده می‌کنند. بنابراین ما در ابتدا از یک مدل "تجارت به تجارت" استفاده می‌کنیم. او افزود: اینک با 15 شرکت آمریکایی قرارداد بازرگانی امضا کرده‌ایم.

ملیبو انتظار دارد اولین محصولات خود را در پایان سال جاری ارسال کند.

شرکت "بتر دایری" نیز استراتژی مشابهی دارد. این شرکت از لحاظ تجاری سازی کمی عقب‌تر است اما اطمینان دارد که می‌تواند در مقیاس بالا محصولات خود را تولید کرده و آنها را به رستوران‌ زنجیره ای بفروشد.

پنیرهای وگان موجود در بسیاری از رستوران‌های زنجیره‌ای جهان در حال حاضر کیفیت خوبی ندارند و پس از ذوب شدن در غذا شکل زیبایی ندارند.

 "ناگارایا" موسس و مدیر عامل این شرکت "بتر دایری" می‌گوید که پنیرهای وگان شرکتش برخلاف پنیرهای وگان موجود در فروشگاه‌های مک‌دونالد و "پیتزا هات" پس از آب شدن به ترکیبی از نشاسته و روغن تبدیل نمی‌شوند.

یکی از مشکلات این شرکت‌ها برچسب‌های تجاری روی محصولات است. آیا این محصولات واقعا شیر، تخم‌مرغ یا عسل هستند؟ شرکت‌های تولید کننده  امیدوارند مقامات محصولات آنها را این گونه ببینند.

 "ناگارایا" می‌گوید: این مواد از نظر ملکولی کاملا شبیه انواع واقعیشان هستند و تفاوتی ندارند. اما اگر مجبور به انتخاب نام متفاوتی برای آنها باشیم، این کار را می‌کنیم.

دلیلی وجود ندارد که بسیاری از تولیدکنندگان از عسل "مانوکا" به عنوان ماده اولیه محصولات خود استفاده کنند. عسل مانوکا یک عسل قهوه‌ای و خالص تولید شده در نیوزلند است که ادعاهای زیادی در باره خاصیت‌های  آن منتشر شده است. هزینه این عسل 100 برابر یک عسل طبیعی خوب برآورد می‌شود.

شیر و پنیرهای تخمیری نیز مزایای دیگری دارند.

"ناگارایا" مدیر شرکت شیر و پنیرهای تخمیری می‌گوید: ما مجبور به استفاده از لاکتوز در شیر خود نیستیم و می‌توانیم از قند دیگری استفاده کنیم که هضم آن برای بسیاری آسانتر است.

 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
0
0
انیشتن میگه اگر جمعین زنبورهای عسل از بین بره بشر نمیتونه بیش از ۴ سال بر روی کره زمین باقی بمونه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
0
0
در ایران سالهاست که شیر و عسل را تولید میکنند و در این زمینه از غرب جلو هستیم (تقلبی)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
0
0
ایران به تکنولوژی تولید دامپزشک و چاپ مدرک هم رسیده
نظر شما
ادامه