کد خبر: ۶۳۴۰

حکیم مهر - معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور گفت: بحث پدافند غیر عامل دقیقا در راستای وظایفی است که سازمان دامپزشکی کشور به عهده دارد.

دکتر محسن مشکوة، در مورد دومین همایش پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی که سه شنبه و چهارشنبه (28 و 29 تیرماه) برگزار شد، افزود: اساسا پدافند غیرعامل یعنی دفاع غیرنظامی، در حوزه‌هایی وجود دارد که بحث تهدیدات در آن حوزه‌ها مطرح است.
وی ادامه داد: تهدیدات در برخی موارد به صورت عادی و در برخی موارد نیز عامدانه صورت می‌گیرد که در این شرایط تمامی دستگاه‌های مرتبط باید آمادگی شناسایی و مقابله سریع با آن تهدید‌ها را داشته باشند.
دکتر مشکوة با تاکید بر ارتباط حوزه وظایف سازمان دامپزشکی و تهدیدهای زیستی گفت: سازمان دامپزشکی باید آمادگی شناسایی و مقابله سریع در برابر تهدید‌های زیستی را بعنوان عوامل بیماری‌زا داشته باشد که با استفاده از راه‌اندازی سیستم اطلاعات یکپارچه جغرافیایی و همچنین برگزاری مانورهای مختلف این آمادگی در سازمان دامپزشکی ایجاد شده است.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: دومین همایش پدافند غیر عامل در محورهای مخاطرات بخش کشاورزی، راهبرد‌ها و راهکارهای مقابله با آن، نقش پدافند غیرعامل در امنیت غذایی، ایمنی زیستی و حفظ منابع پایه، آمایش سرزمین، زیرساخت‌ها، فضا و سازه‌های امن و همچنین نقش پدافند غرعامل در پایش، مدیریت و ارتقای توانمندی‌ها دربخش کشاورزی برگزار شد.

این مقام مسوول در سازمان دامپزشکی اضافه کرد: آینده پژوهی و استفاده از روش‌های نوین برای مقابله با تهدیدهای نوپدید از دیگر محورهای بود که در دومین همایش پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی مورد تاکید قرار گرفت.

دکتر مشکوة در پایان اظهار داشت: سه کمیته علمی کشاورزی، دامی و متعارف در این همایش تشکیل شد که وظیفه دریافت و انتخاب مقاله‌ها و برگزاری‌ پانل‌ها را به عهده داشت.

گفتنی است مدیرمسئول حکیم مهر سال گذشته به مناسبت روز جهانی دامپزشکی در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، دامپزشکی را بازوی پدافند غیرعامل خوانده و گفته بود : امروز آگاهی جهانیان درباره ارتباط بیماری‌های حیوانات و بهداشت عمومی جامعه افزایش یافته و می‌دانند 60 درصد بیماری‌های عفونی، بین حیوان (چه اهلی و چه وحشی) و انسان مشترک‌اند، 75 درصد بیماری‌های نوپدید منشاء حیوانی داشته و 80 درصد عوامل بیماری‌زا هم که به عنوان عوامل بالقوه بیوتروریستی شناخته می‌شوند از حیوان به انسان قابل انتقال هستند و لذا از این نظر دامپزشکی را می‌توان بازوی پدافند غیرعامل کشورمان هم دانست.

 

 

نظر شما
ادامه