کد خبر: ۶۳۴۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - مدیر کل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور از اجرایی شدن طرح بررسی پس از فروش داروهای وارداتی خبر داد.
دکتر سید مصطفی عزیزیان افزود: طرح بررسی پس از فروش تا پیش از این تنها برای داروها و واکسن‌های داخلی انجام می‌شد اما از این پس این طرح برای داروها و واکسن‌های وارداتی نیز در نظر گرفته می‌شود.
وی ادامه داد: پیش از این مجوز توزیع کالا همراه با مجوز واردات ارایه می‌شد اما بر اساس اجرای این طرح، بعد از تایید محصول وارداتی، اجازه توزیع به آن داده می‌شود.
عزیزیان تاکید کرد: از طریق اجرای این طرح، داروها و واکسن‌های مورد استفاده در واحدهای دامداری مورد پایش قرار می گیرند تا بررسی شود که آیا اثربخشی خود را حفظ کرده است یا خیر؟
به گفته مدیر کل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور، در صورتی که نتیجه این آزمایش منفی باشد، یعنی داروها و واکسن‌ها اثربخشی خود را حفظ نکرده باشند، محموله ها توسط سازمان دامپزشکی کشور جمع آوری می‌شوند.
وی همچنین گفت: روزانه بیش از 20 مورد ترخیص دارو و مواد اولیه دارو در کشور صورت می‌گیرد که در برخی موارد به خاطر محدودیت‌های آزمایشگاهی، دریافت پاسخ آزمایش‌ها و ترخیص دارو با تاخیر صورت می‌گیرد.
دکتر سید مصطفی عزیزیان افزود: شرایط تایید و توزیع دارو‌ و واکسن های وارداتی باید به گونه‌ای باشد که نمونه‌ها در کمترین زمان به آزمایشگاه مرجع‌ فرستاده و پاسخ‌ها در کمترین زمان صادر شود.
مدیر کل دفتر دارو و درمان، ادامه داد: وظیفه‌مندی سازمان دامپزشکی روز به روز گسترده تر می‌شود؛ در حالی که از نظر تعداد کارشناس (نیروی انسانی) تغییری صورت نگرفته است.
وی افزود: در شرایطی که با محدودیت نیروی انسانی و همچنین تجهیزات روبرو هستیم اگر تعداد نمونه‌های وارداتی در یک مدت زیاد باشد، زمان ترخیص با تاخیر صورت می‌گیرد.
ای مقام مسئول از فعالیت آزمایشگاه مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی به عنوان آزمایشگاه مرجع در مورد تایید یا رد داروهای وارداتی یاد کرد و گفت: در کنار این آزمایشگاه، آزمایشگاهای کارخانجات تولید دارو و پخش، داروسازی دانشگاه تهران، دانشکده داروسازی دانشگاه شهید بهشتی نیز به عنوان آزمایشگاه همکار، فعالیت می‌کنند.
به گفته دکتر عزیزیان، مرکز پژوهش‌های گیاهان دارویی نیز برای آزمایش گیاهان دارویی و آزمایشگاه سم شناسی حفظ نباتات برای سموم وارداتی و آزمایشگاه سازمان زمین‌شناسی نیز برای مواد معدنی با سازمان دامپزشکی در زمینه آزمایش داروهای وارداتی همکاری می‌کنند.

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همكار بخش خصوصي
|
-
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۳
0
0
آقاي دكتر عزيزيان از جند ماه گذشته بسياري از داروها چه داخلي و حتي وارداتي هم با مشكل كمبود وهم با كاهش شديد كيفيت مواجه بوده و اين كار ما كلينيسينها را با مشكل مواجه ميكند لطفابه مسئله رسيدگي نماييد .
دکترمحسن میرسعیدی مجدآبادی
|
-
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۱
0
0
در این خصوص،کسانی که خوشبین هستند میگویند اینگونه اظهارات کوچکترین پایه علمی ندارد این رفتار درهیچ کجای دنیا سابقه ندارد این کنترل کیفی دارو * ادعائی بایستی توسط تولید کننده و از روی دلسوزی برای حفظ کیفیت تولیدات خود صورت گیرد و آنهائی که بدبین هستند این را هم نوعی رانت متصور شده وسنگ اندازی دیگری برای توقف فعالیت واحدهائی می دانند که به هر شکل صد در صد دست به خواب قالی امور داروئی نمی کشند!! بنظرمی رسد که بهبود کیفی دارو جز با آزاد سازی واقعی ورقابت پذیری واقعی و شایسته سالاری صورت نخواهد گرفت .اتفاقات حادث طی سه دهه گذشته که اینگونه حکایت دارد .بررسی شود چرا داروئی که در اروپا ویا امریکا وبا آن استانداردهای بالا تولید می شود به چه دلیل قیمت های عمده فروشی صادراتی درب کارخانه آنها از اینجا ارزان تر است؟ post marketing survilence*
نظر شما
ادامه