کد خبر: ۶۳۴۸۴
تعداد نظرات: ۶ نظر
نگاه شما:
آیا از خود پرسیده‌ایم با شرایط حال حاضر، کدام اصطلاحات برای معرفی این دانش-حرفه باید مطرح و برجسته شود تا دیگر نگران و دغدغه‌مند نشناخته بودن آن در جامعه نباشیم؟
 

خدمات مشاوره‌ای؛ شکل‌دهنده‌ی تصویر دامپزشکی در آینده

دکتر حسین یاوری

دامپزشک، متخصص بهداشت و بیماری‌های آبزیان

در عصر حاضر که با تحولات پرشتاب در آستانه ورود به سده جدید خورشیدی روبرو هستیم، آیا روش ساده و همه‌فهمی برای ارسال پیامی واضح و صریح از شرح وظایف گسترده و فعالیت‌های متنوع دامپزشکی سراغ دارید؟

آیا از خود پرسیده‌ایم با شرایط حال حاضر، کدام اصطلاحات برای معرفی این دانش-حرفه باید مطرح و برجسته شود تا دیگر نگران و دغدغه‌مند نشناخته بودن آن در جامعه نباشیم؟

اگر «مشاوره» به معنای عام آن یعنی «مشورت دادن» را مد نظر قراردهیم، آیا با این دیدگاه موافقید که قدمت مشاوره به هزاران سال قبل بر می‌گردد؟ احتمالا می‌توانیم فعالیت‌های سیاسی و نظامی را از جمله نخستین حیطه‌هایی بدانیم که مشاوره به شکل رسمی در آن معنا پیدا کرده است.

اما در زمینه‌ی مدیریت و کسب و کار، مشاوره نسبتا جدید و جوان محسوب می‌شود. می‌دانیم که دانش مدیریت به شکل امروزی آن پس از انقلاب صنعتی شکل گرفته و طبیعتا مشاوره مدیریت هم پیش از آن چندان معنی نداشته است.

 «تیلور» رسما عنوان مهندس مشاور را برای خود انتخاب کرده بود و این عنوان را روی کارت ویزیتش می‌نوشت. او می‌کوشید همان اصولی را که در کارسنجی و زمان‌سنجی مطرح کرده بود، در کارخانه‌ها پیاده کند. مثلا این‌که محل قرار گرفتن دستگاه‌ها یا محل ایستادن کارگرها یا حرکات آنها چگونه باشد که خروجی کارخانه افزایش یابد. بنابراین می‌توان گفت فعالیت‌های مشاوره مدیریت او در راستای افزایش بهره‌وری بود.

از میانه‌های قرن بیستم میلادی که زمزمه‌ی جهانی شدن تجارت به گوش رسید و شرکت‌ها ناگزیر شدند قلمرو فعالیت و تنوع محصولاتشان را افزایش دهند، طبیعتا رقابت بین شرکت‌ها برای عرضه‌ی محصولات شدیدتر شد. برای غلیه بر این چالش، افزایش بهره‌وری می‌تواند یکی از استراتژی‌های مهم در هر فعالیت اقتصادی باشد؛ موضوعی که رشد سریع و شگفت‌انگیز صنعت مشاوره را با عرضه‌ی  خدمات مشاوره‌ای از سال 1965 تاکنون سبب شده است.

تصمیم‌سازان کشور ما هم از این امر مهم غافل نشده‌اند و برای اجرایی ساختن افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی، در قالب مصوبه 1389 مجلس شورای اسلامی، مسیر شغلی را بر پایه‌ی مشاوره برای نیروهای دامپزشکی با موضوع تبصره ی 2 ماده‌ی 2 قانون افزایش بهره‌وری طراحی و تصویب کردند تا گزینه‌های مختلفی را پیش روی صاحبان کسب و کار و دانش‌آموختگان دامپزشکی قرار دهند.

اگر پیش‌بینی‌های انجام شده درباره‌ی آینده مشاوره مدیریت را هم بررسی کنید، می‌بینید که دنیای مشاوره نه تنها متوقف نشده بلکه در حال تجربه‌ی سومین موج خود یعنی مسئله‌ی تحول دیجیتال و استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات برای حضور بهتر و موثرتر در جهان جدید است.

با همه این تفاصیل، آیا تابلوهای خدمات دامپزشکی که نشان‌دهنده‌ی اجرای قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی مصوب 1389 درخصوص نیروی متخصص مراکز و شرکت‌های موضوع تبصره 2 ماده 2 قانون مزبور در حوزه‌ی دامپزشکی باشد، تاکنون داشته‌ایم؟

آیا بکارگیری اصطلاحاتی مثل FMD و LSD می‌تواند ارسال‌کننده‌ی بهتری برای به هدف نشستن پیام دامپزشکی در مورد صیانت از سرمایه‌ی دامی باشد یا راه‌اندازی و نصب تابلوی شرکت خدمات مشاوره بهداشت و سلامت دام؟

آیا بکارگیری اصطلاحات AI یا ND در حوزه‌ی طیور می‌تواند اهمیت دامپزشکی را نشان دهد یا فعالیت شرکت خدمات مشاوره بهداشت و سلامت طیور؟

آیا رایج شدن واژه‌هایی همچون VHS ، IHN و  WSD می‌تواند پیامی آشکار بر اهمیت دامپزشکی در حوزه آبزیان باشد یا نصب تابلوی تاسیس و راه‌اندازی شرکت خدمات مشاوره بهداشت و سلامت آبزیان؟

آیا مرسوم شدن اصطلاحاتی نظیر EFB  و AFB  می‌تواند فعالیت دامپزشکی در حوزه‌ی زنبور عسل را بهتر جلوه‌گر شود یا دیده شدن تابلویی با عنوان شرکت خدمات مشاوره بهداشت و سلامت زنبور عسل و کرم ابریشم؟

در سال‌های اخیر در مقاطعی مشکلات پیش آمده در  حیات‌وحش معمولا به سرخط خبرهای مهم راه می‌یابند؛ آیا به تصویر کشیدن تابلوی خدمات مشاوره بهداشت و سلامت حیات‌وحش نمی‌تواند صدایی رسا برای دامپزشکی و خدمات آن باشد؟

شما بگویید کدام اصطلاحات در زمینه‌ی خوراک دام، فرآورده‌های دامی، دارو و مواد بیولوژیک، تجهیزات و ملزومات دامپزشکی هست که بتواند پیامی بهتر و واضح‌تر از تاسیس و راه‌اندازی شرکت خدمات مشاوره و بهداشت خوراک دام، شرکت خدمات مشاوره بهداشت و سلامت فرآورده‌های دامی، شرکت خدمات مشاوره دارو و مواد بیولوژیک دامپزشکی و شرکت خدمات مشاوره ملزومات و تجهیزات دامپزشکی به جامعه ارایه دهد؟

در پایان می‌خواهم به عنوان یک پیشنهاد بگویم:

مجددا یادداشت «دامپزشکی، پیشگام یا پایلوت مدیریت کارآفرینی دولتی در کشور» که اولین بار در سایت حکیم مهر از طریق همین قلم طرح گردید (اینجا) و در دل آن «تاسیس دبيرخانه کارآفرینی» آمده بود، مورد بازبینی قرار گیرد.

چرا که نگارنده بر این باور است در سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها»، راه‌اندازی آن می‌تواند یکی از ابزارهای کارآمد در تحقق اهداف و شعار سال باشد تا اولین صدای رسای دامپزشکی برای حمایت از تولید همراه با «خدمات مشاوره‌ای» این حرفه‌ی تاثیرگذار را با همین تاکتیک ساده برای بهره‌برداران و تولیدکنندگان این بخش به ارمغان آورد.

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
باباعلیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
2
1
دکتر یاوری عزیز، درود بر شما مثل همیشه توانمند و عالی
محسن سعیدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
0
2
با سلام،نکته مهمی است،ولی فاکتورهای دیگری که خارج از مجموعه دامپزشکی فعال هستند و متاسفانه قوی تر و مصمم تر از دامپزشکی عمل می کنند،در بسیاری از موارد این تابلوی خدمات و....مد نظر شما را پایین می کشند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
0
0
بهتربن نام که تمام خدمات دامپزشکی را در بر بگیرد مانند وزارت بهداشت و درمان اگر بهداشت و خدمات دامپزشکی بیان شود تمام خدمات حرفه ای ما بنظر این جانب لحاظ میکردد تا همکاران عزیزچه بفرمایند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
1
3
....................... در کدام دستگاهی انباشت نیروی ناکارآمد و زیانبار در رده های مختلف به اندازه دامپزشکی است، در کدام دستگاه اینقدر اعمال سلیقه و پارتی در جذب نیرو و امور اداری میبینید؟ آن دامپزشکی محبوب روستا و دامدار به باد رفت. شدیم GIS و آمآر و نمودار و انواع فرم و مجوز آبکی و مردم آزاری، این رسم مدیریت نیست ، به زمین برگردیم و واقع بین باشیم . آمین.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
آزمون چند بار قبول نشدی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
0
1
خلاصه تر بود بهتر بود
نظر شما
ادامه