کد خبر: ۶۳۵۱۲
تعداد نظرات: ۵ نظر

غذا دادن به حیوانات شاید در ظاهر اقدام حیوان دوستانه باشد، اما این موضوع سبب نابودی چرخه حیات وحش خواهد شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، افرادی هستند برای اینکه به محیط زیست کمک کنند، به حیواناتی که در طبیعت هستند به ویژه سگ‌ها و گربه‌های ولگرد غذا می‌دهند، اما نمی‌دانند که این امر کمک رسان محیط زیست نخواهد بود بلکه به مرور زمان می‌تواند سبب آسیب رساندن به چرخه حیات وحش شود.

موضوعی که شاید به ظاهر آنقدر‌ها هم پیچیده نباشد، اما در واقع می‌تواند برای طبیعت و محیط زیست خطرساز باشد؛ غذا دادن به پرندگان، گربه و سگ‌های سطح شهر موضوعی است که قرار شد تا آسیب‌های آن در این گزارش مورد بررسی قرار گیرد.

جالب است بدانید که انسان‌ها سبب شدند که تعداد سگ‌های ولگرد در طبیعت افزایش یابد، متاسفانه سگ‌های اهلی زیادی به دلیل عدم مدیریت انسانی بعد از مدتی در زیستگاه‌ها رها می‌شوند و این موضوع سبب می‌شود که این سگ نه تنها به سایر گونه‌ها بلکه به خودش آسیب می‌رساند.

«علی صابری» کارشناس محیط زیست در این باره اظهار کرد: مردم باید بدانند که حیوان اهلی با وحشی تفاوت‌های زیادی دارد، بنابراین غذا دادن به حیوان اهلی با وحشی نیز تفاوت دارد.

او در ادامه بیان کرد: گربه یا سگی که افراد مسئولیت نگهداری آن را قبول می‌کنند باید تا پایان عمرش مراقبت شود و افراد خود را مسئول بدانند.

صابری با اشاره به غذا دادن به پرنده‌ها تشریح کرد: غذا دادن به پرنده‌ها می‌تواند رژیم غذایی حیوان را تغییر دهد، زیرا ما آگاهی از این نداریم که پرنده به چه حیوانی نیاز دارد.

این کارشناس محیط زیست گفت: همچنین وقتی به صورت جمعی به پرندگان غذا می‌دهیم، اگر یکی از آن‌ها بیماری داشته باشد، از این طریق به بقیه پرندگان هم انتقال داده می‌شود.

صابری با اشاره به افزایش تعداد سگ‌های ولگرد، بیان کرد: با حضور در جاده‌ها به ویژه جاده‌های شمال کشور می‌توانیم شاهد حضور افزایش سالانه سگ‌های ولگرد در کنار طبیعت باشیم که با توقف یک خودرو، به سمت ماشین حرکت می‌کنند.

«دکتر ایمان معماریان» دامپزشک محیط زیست با بیان اینکه سگ‌های اهلی رها شده در طبیعت می‌توانند به حیات وحش آسیب برسانند، اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار سگ‌ها به پنج روش می‌توانند به حیوانات حیات وحش آسیب برسانند که یکی از این روش‌ها شکار است. سگ‌های اهلی رها شده در طبیعت با شکار کردن گونه‌های مختلف حیات وحش بیشترین آسیب را به گونه‌های با ارزش طبیعی می‌رسانند.

او با اشاره به اینکه شکار گونه‌های رقیب نزدیک به ۸۰ درصد از کل آسیب‌های سگ را به حیات وحش اختصاص داده است، تصریح کرد: روش دوم نا امن کردن زیستگاه‌های طبیعی و تشکیل گروه‌های متعدد است. سگ‌های اهلی با ورود به زیستگاه‌های طبیعی و تشکیل گروه‌های متعدد، زیستگاه‌ها را برای گونه‌های بومی نا امن می‌کنند.

معماریان با بیان اینکه نا امن کردن زیستگاه‌ها ۷ درصد از کل آسیب‌های سگ‌های اهلی به حیات وحش را شامل می‌شود، افزود: کشتن یا بیرون راندن گوشتخواران وحشی چرخه‌های طبیعی زیستی را مختل می‌کند و باعث مهاجرت‌های اجباری می‌شود.

این دامپزشک تصریح کرد: روش سوم انتقال بیماری به گونه‌های حیات وحش است که سگ‌های اهلی می‌توانند بیماری‌های جدیدی را که پیش از آن گونه‌های حیات وحش با آن مواجه نبوده اند معرفی کنند و این بیماری ممکن است خود سگ را نیز درگیر کند و یا در بسیاری از موارد سگ‌ها فقط ناقلین بیماری باشند و خودشان مبتلا نشوند.

معماریان ادامه داد: سگ‌ها در کشورهایی، چون هند، ایران و ترکیه می‌توانند به مخازن بیماری هاری تبدیل شوند و نزدیک به ۵ درصد میزان آسیب‌های سگ‌های اهلی به حیات وحش از راه بیماری‌های واگیردار  است.

این دامپزشک با اشاره به چهارمین روش آسیب سگ‌های اهلی رها شده به حیات وحش گفت: سگ‌های اهلی رها شده در طبیعت رقبای غذایی گوشتخواران وحشی هستند و با از بین بردن منابع غذایی طبیعی گوشتخواران وحشی بومی در مناطق مختلف آسیب جدی می‌رسانند.

او عنوان کرد: سگ‌های اهلی می‌توانند هیبرید‌های خطرناکی با سگ سانان اهلی ایجاد کنند و علاوه بر اختلال در ژن با ارزش سگ سانان وحشی مخاطرات بیشتری برای انسان و حیات وحش ایجاد کنند.

جالب است بدانید سگ‌ها و گربه‌ها حیوانات خانگی هستند و از سال‌ها پیش توسط انسان‌ها اهلی شدند.

دستکاری ژنتیک صورت گرفته است و این حیوانات در قبال زندگی در طبیعت ناتوان شده‌اند. این دستکاری ژنتیک سال‌ها طول کشیده است تا انسان بتواند سگ و گربه را به عنوان همراه خود داشته باشد؛ از این رو سگ و گربه از بهترین حیوان‌های خانگی در کل دنیا هستند، بنابر همین غذا دادن به حیوانات راه حل درستی برای رهایی این حیوانات نیست بلکه نیاز است تا با روش‌های درست تعداد و جمعیت این حیوانات کنترل شود.

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
همایون
|
Canada
|
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
1
2
جالبه که حکیم مهر این همه به دکتر معماریان ......... تریبون میده!!!
ساعد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
2
2
مگر این روش عقیم سازی و رها سازی در بسیاری از کشورها انجام نمی شود ؟.پیشنهاد شما چیست ؟یعنی بهتر است دوباره سگ کشی راه بیاندازیم. آیاآن راه موفق بوده؟بله بهتر است سگ های رها شده مدیریت شوند نه اینکه نقطه از سر خط شویم و دوباره کمیته اتلاف سگ های ولگرد...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
نخير. ديگه عقيم سازي در کشورهاي پيشرفته هم منسوخ شده. چون تاثيري در کاهش جمعين ندارد. الان سگهاي ولگرد در اروپا و امريکا معدوم سازي ميشوند.
یک دوست
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
1
0
با تشکر از سایت خبری حکیم مهر و انجام وظایف خبرنگاری خود در این حوزه
با نظرات جناب دکتر معماریان موافق هستم در پاراگراف آخر علاقه دارم همچون بقیه همکاران اطلاعات بیشتری در خصوص برنامه های کنترلی پیشنهادی ایشون داشته باشیم
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
0
0
از طریق صدا سیما این موضوع مهم اطلاع رسانی شود
نظر شما
ادامه