کد خبر: ۶۳۵۳۶

مدیرکل دامپزشکی گلستان از اتمام نمونه‌برداری ماهیان تلف‌شده در پهنه آبی و حاشیه خلیج گرگان خبر داد و گفت که پس از تعیین نتایج آزمایشگاهی، علت مرگ و میر گسترده این آبزیان اعلام می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر غلامرضا محرابی» روز سه شنبه اظهار داشت : با پایش میدانی کارشناسان دامپزشکی از ماهیان تلف شده، نمونه برداری لازم صورت گرفته و در آزمایشگاه در دست بررسی است.

 وی گفت : هر چند احتمال ابتلا به بوتولیسم در آبزیان تلف‌شده وجود دارد اما سایر بیماری های ویژه آبزیان نیز در اولویت بررسی قرار دارد

مدیرکل دامپزشکی گلستان به آلودگی آب رودخانه های منتهی به خلیج گرگان اشاره کرد و گفت: افزایش سموم و مواد آلی در این فاضلاب، کیفیت آب خلیج گرگان را تغییر داده و برخی آبزیان از جمله کفال زودتر از دیگر ماهیان به این موضوع واکنش نشان می دهند.

مدیرکل دامپزشکی گلستان پیش‌تر با اشاره به استمرار تلفات پرندگان مهاجر آبزی در خلیج گرگان به سبب ابتلا به بوتولیسم نسبت به احتمال سرایت مرگ و میر پرندگان به آبزیان هشدار داده بود.

 با وجود پیگیری متعدد ایرنا، شیلات گلستان تاکنون پاسخی به چرایی مرگ گسترده ماهیان در خلیج گرگان نداده است .

در دهمین روز فروردین امسال و پس از وقوع کولاب، حدود چند هزار ماهی مرده در سواحل خلیج گرگان در بندرترکمن مشاهده شد.

مشاهدات خبرنگار ایرنا از سواحل بندرترکمن حکایت از تلف شدن هزاران ماهی کفال و تعداد اندکی کپور در خلیج گرگان داشت که توسط امواج به سواحل این شهرستان منتقل شده بود.

هر چند مشاهده لاشه ماهی در سواحل به مقدار کم، امری معمول است اما صیادان بومی این میزان از تلفات ماهی را غیرمتعارف می دانند .

خلیج گرگان بخشی از  پناهگاه حیات وحش میانکاله بوده که مدیریت پهنه آبی آن بر عهده محیط زیست مازندران است.

ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپو زاغمرز در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری مستقیم دارد.

خلیج گرگان از لحاظ اقتصادی و اکولوژیکی دارای اهمیت بوده و در تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و غضروفی و جذب پرندگان مهاجر زمستانی نقش مهمی دارد.

خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی - غربی است

 

نظر شما
ادامه