کد خبر: ۶۳۵۴۴

فیروز، یوزپلنگ نر یازده ساله پس از زنده گیری، در پارک توران شاهرود استان سمنان نگه داری می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، زنده‌گیری یوزپلنگ با هماهنگی سازمان حفاظت محیط‌زیست و معاونت طبیعی سازمان انجام شد و مرحله اول برای زنده‌گیری به گونه‌ای طراحی شد که درهای اتوماتیک زمینه نزدیک شدن یوزپلنگ ‌های نر به یوزپلنگ ماده ایران در مرکز تحقیقات را فراهم کند، اما در این روش با وجود تلاش‌ها، هدف محقق نشد.

در همان ابتدای انتقال ایران از پارک پردیسان تهران به توران درهای اتوماتیک نصب شد، اما تلاش‌ها موجب نشد تا یوز نر نزدیک شود.

تصاویر ۲۵ فرد یوزپلنگ مختلف در پارک توران ثبت شد که تصاویر ۱۵ فرد قابل شناسایی، تفکیک و خال‌نگاری بود و برای آنان شناسنامه تهیه شد، از این ۱۵ فرد یوز شناسنامه‌دار شده در سال ۱۳۹۹، چهار فرد نر، ۲ یوز ماده و ۹ فرد دیگر جنسیت آنان در تصاویر مشخص نیست.

فیروز تنها یوزپلنگ نر توران نیست و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

در محل علامت و قلمرو فیروز هم بیم نزاع سر قلمرو و هم امید به تشکیل قلمرو برای یوزهای جوان و جلوگیری از خروج از پارک توران برای یافتن قلمرو وجود داشت.

 یوزپلنگ‌هایی که در ۲ سال گذشته متولد شدند اکنون بالغ هستند و فقط برای یافتن قلمرو  خطراتی وجود دارد.

روش زنده‌گیری فیروز ابتدا مبتنی بر مطالعات میدانی از ساعات ورود و حضور یوز نر در مناطق علامت‌گذاری بود و ۶ ماه محل‌های علامت‌گذاری یوز نر مورد پایش قرار گرفت.

زنده‌گیری فیروز با روش تله اسنر ترپ که یکی از تله‌های دارای استاندارد جهانی مجهز به حس‌گر و گیرنده فرستنده رادیویی با برد سه کیلومتر اعلام هشدار گیر افتادن حیوان در تله انجام شد.

همه عملیات نصب تا تله افتادن فیروز سه ساعت به طول انجامید و بعد از زنده‌گیری یوز در مدت ۱۰دقیقه بیهوش و به سایت منتقل شد.

تصاویر اولیه در محل جدید زندگی فیرور نشان از آرامش است و فیروز در حال شناسایی محل است و وحشتی ندارد و همه  محل زندگی فیروز با نی پوشانده شده و اکنون طعمه شکار می‌کند.

روش زنده‌گیری فیروز در ایران مورد توجه متخصصان آفریقای جنوبی قرار گرفته است.

 

نظر شما
ادامه