کد خبر: ۶۳۵۶۷
عضو هیات مدیره انجمن دامپزشکان بالینی استان مازندران:
«دکتر سبحان متولی» افزود: شاید عموم مردم ندانند که اگر در هر نقطه‌ای از مراکز بهداشتی پزشکی یا دامپزشکی فعالیت به شکل کیفی انجام نشود، چه خطراتی می‌تواند سلامت آنها را تهدید کند ...
 

حکیم مهر: عضو هیات مدیره انجمن دامپزشکان بالینی استان مازندران گفت: در مورد واکسن کسانی که نگاه علمی ندارند گاهی مخالفت درباره واکسیناسیون دارند و بدیهی است که با واقعات موجود همخوانی ندارد. برای کسانی که در خط مقدم برخورد با عفونت‌های ویروسی یا درون آن قرار دارند، واکسیناسیون امری حیاتی و موهبتی خدادادی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از آفاق‌نیوز، «دکتر سبحان متولی» به سؤالاتی درباره کرونا و تاثیرگذاری بر مسائل اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی، نقش سازمان‌های بین‌المللی در پیشگیری از گسترش ویروس‌های اینچنینی، نقش جامعه پزشکی و دامپزشکی ایران در این زمینه، تاثیر واکسیناسیون و موارد اینچنینی پاسخ داده است.

مسائل اجتماعی و بهداشتی بعد از کرونا در چه مسیری قرار گرفته است؟

به نظر می‌رسد بعد از همه‌گیری کرونا، جهان با پدیده‌ای مواجه کرده که در طول تاریخ با این شکل سابقه نداشته است. در طول تاریخ همه‌گیری نداشتیم که با این سرعت در جهان پخش شود و این سطح از نگرانی و مشکلات اقتصادی و مسائل امنیتی و اجتماعی ایجاد کند .

طبق گزارشات نهادهای مختلف آمار خشونت خانوادگی در ایام شیوع کرونا افزایش یافته است. این مساله نشان‌دهنده این است که در دنیا چه اندازه دانش با مفهوم عام و دانش دامپزشکی، پزشکی، ویروس‌شناسی اهمیت حیاتی دارد. می‌دانیم که سیر همه‌گیری‌های اینچنینی که می‌تواند در وسعت کشور، قاره و یا پاندمی که همه‌گیری جهانی خوانده می‌شود، عامل ویروسی از حیاتوحش به حیوانات اهلی و سپس به انسان منتقل می‌شود.

سازمان‌های بین‌المللی در زمینه پیشگیری از بیماری‌هایی مانند کووید ۱۹چه تاثیری دارند؟

سازمان‌های بین‌المللی در این زمینه به رصد شیوع عفونت‌های اینچنینی مشغول هستند. سازمان جهانی بهداشت و سازمان جهانی بهداشت حیوانات، در سال گذشته نمایندگان سازمان جهانی بهداشت حیوانات در کشور ما حاضر شده و روند برخورد شبکه‌های دامپزشکی را مورد بررسی قرار دادند و این مسائل به شکل روتین در دنیا در حال انجام است. شاید عموم مردم ندانند که چه خطراتی می‌تواند سلامت آنها را تهدید کند، اگر در هر نقطه‌ای از مراکز بهداشتی پزشکی یا دامپزشکی فعالیت به شکل کیفی انجام نشود.

مراکز پزشکی و دامپزشکی در ایران چطور؟

در عین اینکه می‌پذیریم در بعضی مسائل مد نظر نیاز به بهبود روند اجرای امور داریم، اما باعث افتخار ماست که مشکلات اینچنینی مانند بیماری کوید ۱۹ تاکنون از کشور ما به سایر نقاط دنیا منتقل نشده است. این مساله نشان می‌دهد همکاران پرتلاش ما در مراکز دامپزشکی و پزشکی به وظایف خود به خوبی عمل می‌کنند. در خاطره جمعی دنیا چنین چیزی ثبت نشده که کشور ما منشاء همه‌گیری به این فرم باشد .

پیش‌بینی می‌کردیم درباره آنفلوآنزا همه‌گیری در این وسعت رخ دهد و مکان آن مشخص نبود اما اینکه چنین همه‌گیری با این وسعت در سطح قاره‌ای و جهانی رخ دهد قابل پیش‌بینی بود. برخلاف تصورات بدبینانه‌ای که برخی افراد جامعه درباره اینکه این همه‌گیری می‌تواند منشاء سیاسی داشته و یا نقش دولت‌ها را در آن می‌بینند اما برای کسانی که در خط مقدم برخورد با عفونت‌های ویروسی چه در حیوانات و انسان‌ها هستند، چنین چیزی امر غیرمنتظره‌ای نیست. دامپزشکی توانایی دارد از فاجعه‌های اینچنینی که بخش‌های مختلف جوامع را تحت تاثیر قرار میدهد، پیشگیری و از گستردگی شدید جلوگیری کند.

جایگاه ایران در ساخت واکسن کجاست؟

در مورد واکسن کسانی که نگاه علمی ندارند گاهی مخالفت درباره واکسیناسیون دارند و بدیهی است که با واقعات موجود همخوانی ندارد. برای کسانی که در خط مقدم برخورد با عفونت‌های ویروسی یا درون آن قرار دارند، واکسیناسیون امری حیاتی و موهبتی خدادادی است .

تاکید بر اهمیت سرعت واکسیناسیون در شرایط فعلی است. همه ما در کودکی از واکسن‌های تولید مراکز داخلی مانند پاستور و رازی استفاده کرده و واکسینه شده‌ایم. شاید بخشی از مردم به این موضوع آگاه نباشند که دامپزشکان نقش کلیدی در تولید این واکسن‌ها دارند، چون در مرحله اولیه این واکسن‌ها بر روی حیوانات تست می‌شوند و افرادی که در این مراکز کار می‌کنند دامپزشک هستند. مدیرعامل شرکت تولید واکسن فایزر که واکسن مشهوری برای کرونا تولید کرده یک دامپزشک است .

کشور ما یکصد سال سابقه تولید واکسن دارد و یکی از پیشروترین کشورهای منطقه در این زمینه است. یکی از بزرگترین مراکز تحقیقاتی واکسیناسیون در منطقه متعلق به ایران است. به نظر می‌رسد که در دو تا سه دهه اخیر سرمایه‌گذاری که در صنعت تولید واکسن ایران صورت گرفته متناسب با پیشرفت‌های جهانی نبوده در صورتی که سرمایه‌گذاری درخوری انجام شود، همانطور که اکنون هم یکی از کشورهای موثر در تولید واکسن در سطح جهان هستیم، می‌توانیم از قدرت‌های برتر در این زمینه باشیم. چنین ظرفیتی وجود دارد و فقط نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم .

اکنون در شرایطی هستیم که می‌توان از جنگ جهانی ویروس برای آن نام برد، چون کشورها در جنگی با یک ذره بسیار کوچک هستند که تاثیر بسیار عمیقی بر اقتصاد و مسائلی فرهنگی و اجتماعی دارد. کرونا بسیاری از صنایع را به تعطیلی کشانده است.

نگاه‌های مختلفی درباره واکسیناسیون وجود دارد. در این زمینه چه نظری دارید؟

به نظر می‌رسد بخشی از افکار عمومی درگیر پروپاگاندا و جنگ‌های رسانه‌ای در مورد واکسن هستند، بر اساس نظر کارشناسان و مقالات چاپ شده در مجلات معتبر بین‌المللی، واکسن اسپوتنیک وی روسیه، واکسن موثری در مقابله با کرونا است اما در مقطعی شاهد برخی جبهه‌گیری‌ها علیه این واکسن بودیم .

جهش ویروس یک مساله علمی و طبیعی است اما این جهش می‌تواند ویروس را ضعیف کرده و یا برعکس باعث بیماری‌زایی بیشتر و ایجاد علائم شدیدتر شود اما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی می‌توان میزان ابتلا و جهش ویروس را کاهش داد .

در سطح جامعه این تصور وجود دارد استفاده از ماسک مانع صد در صدی در ابتلا به کرونا است؛ با چنین تصور اشتباهی، مردم فاصله فیزیکی را رعایت نمی‌کنند. در حالی که استفاده از ماسک در عین اینکه ضروری است، میزان لود ویروس را کاهش می‌دهد. در عین اینکه باید ماسک استفاده کنیم باید فاصله فیزیکی را هم رعایت کرد تا در صورت ابتلا، میزان لود ویروس پایین باشد. ثابت شده که میزان لود ویروس در ایجاد علائم شدید تاثیر دارد. توصیه شده در مراکز شلوغ افراد از ۲ ماسک استفاده کنند .

شرکت‌های مختلف با پیشرفت تکنولوژی برای سویه‌های جدید هم واکسن تولید می‌کنند و این مساله را برای واکسن حیوانات خانگی و انسان‌ها اعمال می‌شود و این مساله‌ای نویدبخش برای جامعه بشری است، در چنین شرایطی با نگاه امیدبخش باید جامعه را به سمت ابتلای کمتر سوق دهیم.

ممنون؛ ناگفته ای مانده است؟
در حالی که کرونا برخی شهروندان را داغدار کرده اما می‌توان نکات مثبت هم دید. اکنون شهروندان اطلاعات خوبی درباره واکسن‌ها دارند. کرونا اهمیت واکسن را برای جوامع بشری بیشتر از گذشته مشخص کرده است. اکنون عموم افراد جامعه درصد تاثیر واکسن را می‌دانند و آگاه هستند که واکسن‌ها تاحدودی در مبتلا نشدن تاثیر دارند.

 

نظر شما
ادامه