کد خبر: ۶۳۵۷۱

پنج طرح‌ ملی دانش‌بنیان و نوآوری پنج شنبه در شصت و یکمین برنامه افتتاح طرح‌های کلان ملی کشور با عنوان «پوشش تدبیر و امید برای جهش تولید» در استان‌های البرز، تهران و قزوین با سرمایه‌گذاری سه هزار و ۴۶۲ میلیارد تومان و اشتغالزایی هفت هزار و ۵۹۵ نفر افتتاح می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، راه اندازی خط تولید موتور سه سیلندر کم مصرف یورو ۶، آزمایشگاه ملی قوای محرکه، افتتاح طرح تولید یک رام قطار هفت واگنه مترویی، رونمایی از ناحیه نوآوری دانشگاه شریف از جمله طرح های دانش بنیان و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستند که فردا با حضور «حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی» رییس جمهوری، «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و مدیران دولتی و بخش خصوصی شرکت کننده این طرح ها به بهره برداری می رسد.

همچنین افتتاح طرح تولید واکسن آنفلوآنزای فصلی (انسانی) و افتتاح خط تولید پنج  محصول زیست فناوری شامل واکسن آنتی یرسین، پروبیوتیک تخصصی پیشگیری از سالمونلا، کرم اگزما پروبیوتیک، توکسین بایندر چهار جزیی پروبیوتیک، استارتر لبنی توسط دانش بنیان از دیگر طرح های ملی هستند که مورد بهره برداری قرار می گیرند.

در این پنج طرح در مجموع از اعتبار ریالی و ارزی دولت ۳۶۱ میلیارد تومان اعتبار ریالی در قالب وام و ۳۵ میلیون یورو اعتبار ارزی سرمایه گذاری شده است.

همچنین برای پنج طرح فوق یک هزار و ۷۲۶ میلیارد تومان در بخش ریالی و ۲۰ میلیون یورو سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی انجام شده است.

در مجموع اجرای این طرح ها ۵۸۷ میلیون دلار کاهش ارزبری سالانه برای کشور به دنبال خواهد داشت.

معرفی ۵ محصول زیست فناوری دانش بنیان

پنج محصول دانش بنیان توسط شتاب دهنده لاکتوویژن، سایکل اول خود را تقریبا به اتمام رسیده اند و استارتاپ های فعال در دور اول آماده ورود به بازار شده اند که از جمله محصولات این استارتاپ ها عبارتنداست :

استارتر لبنی شامل (استارترماست هم زده و استارتر ماست قالبی)

کشور ایران یکی بزرگ ترین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان محصولات تخمیری لبنی در منطقه است، گردش مالی چند صد میلیون دلاری  و تاثیر بسیار زیادی در سلامتی باعث شده است این حوزه از زمینه های پر اهمیت در صنعت غذا باشد.

بخش بزرگی از این صنعت از نظر مالی در اختیار وارد کنندگان است این در حالی است که ایرانیان از دیرباز در تولید محصولات لبنی تبحر بالایی داشته اند و در حال حاضر گنجینه ای غنی از میکرواورگانیسم های قابل استفاده در  صنایع تخمیری لبنی در کشورعزیزمان وجود دارد.

استارترهای لبنی ارز بری بالای ۲۰ میلیون دلار دارند و جز موارد استراتژیک صنعت لبنیات محسوب می شوند، متاسفانه علی رغم گنجینه غنی و منتوعی از میکرواورگانیسم های مورد استفاده در صنعت غذا که در کشور  وجود دارد این حجم بالای ارز از کشور خارج می شود تا استارتر لبنی به کشور وارد شود.

در شتابدهنده لاکتوویژن با تکیه بر دانش و تخصص متخصصین این حوزه و با استفاده از گنجینه غنی میکروب بومی منطقه از جمله ماست های محلی، ترخینه و... توانسته اند استارتر لبنی مطابق با ذائقه و میل مردم کشور تولید کنند.

شتابدهنده لاکتوویژن با استقاده از ظرفیت تولیدی شرکت دانش بنیان تک ژن زیست قادر به تولید سالیانه ۲ میلیون واحد استارتر لبنی که این حجم از تولید قابلیت تامین بیش از ۷۰ درصد نیاز کشور را دارد و می تواند علاوه بر کاهش نیاز به واردات و خودکفایی تاثیر بسیار بالایی در کنترل قیمت لبنیات خواهد داشت.

واکسن آنتی یرسینیا

آبزی پروری یک صنعت کمپلکس، با رشد سریع  و سود بالا و تولید سالمترین و با کیفیت ترین منبع پروتین حیوانی در دنیا محسوب می شود که بیماریها از مهم ترین چالشهای پیش روی این صنعت است، بنابراین صنعت باید مرتب دنبال روشهایی برای بهبود سلامت گونه های پرورشی، بهبود روشهای، پیشگیری از بروز بیماریهای خسارت زا و خسارت ناشی از بروز بیماریها سالانه دهها میلیارد دلار باشد.

روش های پیشگیری از ابتلا به بیماریهای باکتریایی و ویروسی آبزیان شامل استفاده از واکسن ها و پربیوتیک ها و مشتقات آنها است.

واکسیناسیون نقش بسیار مهمی در افزایش مقاومت ماهی، بهبود ضریب تبدیل غذایی ایفا می کند. یکی از مناسب ترین روش ها برای ایجاد مصونیت در برابر بیماری، استفاده از روش واکسیناسیون است. استفاده از واکسن سبب کاهش تلفات ماهی ها با ضریب تاثیر بالای ۷۵ درصد می شوند لازم به ذکر است که باید فقط ماهیان سالم را واکسینه کرد.

استفاده از انواع آنتی بیوتیک ها به عنوان تنها روش درمانی برای ماهی های مبتلا به بیماری های باکتریایی در کشور دارای معایب و مشکلاتی است.

آنتی بیوتیک برای بیماری های ویروسی هیچ اثری ندارد در واقع بیماری های ویروسی هیچ درمانی ندارند و تلفات ان ها صد در صد است. استفاده مداوم از آنتی بیوتیک ها منجر به بروز پدیده مقاومت آنتی بیوتیکی در گونه های پرورشی و مصرف کنندگان در بلند مدت می شود و باکتری را کاملا" حذف نمی کنند زیرا باکتریها به دور از استرس  آنتی بیو تیک ها  زنده می مانند از طرف دیگر ماهی های بیمار بعلت کاهش اشتها نمی توانند به خوبی خوراک محتوی  دارو  را مصرف کنند.

مشکل مهم دیگر مصرف آنتی بیوتیک ها در درمان آبزیان، اثرات مخرب آن ها برروی محیط زیست و جانداران است، لذا اقدامات پیشگیرانه دراین امربسیارمهم وحائز اهمیت است. امروزه یکی از مناسبترین روش ها برای ایجاد مصونیت و پیشگیری در برابرانواع  بیماری آبزیان، استفاده از روش واکسیناسیون است که به علت مزایای فراوان آن، مورد توجه و استقبال قرارگرفته است.

استفاده از واکسن، سبب افزایش رشد آبزیان، کاهش تلفات ماهی های مصرفی، بهبود ضریب تبدیل غذایی، کاهش ضایعات، پیشگیری ونهایتا(به شرط استفاده صحیح از آن) سبب به حداقل رساندن ضررهای مالی درصنعت آبزی پروری می گردد.

به منظورافزایش اثرواکسن و بالا بردن سطح ایمنی، واکسن یادآور و مواد تحریک کننده پاسخ ایمنی نیز بکاربرده می شود. این واکسن ها برای پیشگیری از بیماری های "یرسینیوزیس"، "استرپتوکوکوزیس"، "لاکتوکوکوزیس" و "وی اچ اس" که در مزارع قزل آلای کشور بسیار شایع است کاربرد دارد. همچنین در گونه های مختلفی از جمله ماهیان خاویاری، سی باس،   شانک، هامور وکپور ماهیان نیز می تواند استفاده شود.

تولید این واکسن بومی علاوه بر ارتقا سطح سلامت جامعه و گسترش صنعت آبزیان موجبات صرفه جویی ارزی بیش از ۲ میلیون دلاری در سال شده و در صورت توسعه زیرساخت بازار نزدیک به یک میلیون دلار صادرات در سال را دارد. این محصول حاصل فعالیت یک تیم از متخصصان حوزه دامپزشکی و میکروبیولوژی و از خروجی های موفق شتابدهنده لاکتوویژن است.

توکسین بایندر

ایران یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان و پرورش دهندگان دام در منطقه و دنیا است، خوراک دام به واسطه روش تولید و مصرف می تواند حاوی مقادیری بالایی از سموم و توکسین های مختلف باشد.

از مهم ترین سمومی که در جیره غذایی دام وجود دارد آلفا توکسین  است آفلاتوکسین ها ممکن است باعث کاهش تولید حیوانات (شیر، تخم مرغ، گوشت و…)، سرکوب سیستم ایمنی بدن، سرطان زایی و جهش های ژنتیکی شوند. همچنین آفلاتوکسین ها می توانند در شیر، گوشت یا تخم مرغ نیز موجود باشند که از خوراک های آلوده حیوانات به این فراورده ها منتقل می شوند.

بر اساس تحقیقات علمی، ثابت شده است که آفلاتوکسین B۱ در بروز سرطان کبد، سقط جنین و... در انسان نقش دارد. روش های مختلفی برای جذب و خنثی سازی آفلاتوکسین ها در خوراک حیوانات ارائه شده است که بهترین و موثر ترین آنها استفاده از توکسین بایندرها در خوراک حیوانات می باشد. شرکت تک ژن زیست با تکیه بر دانش متخصصان توانسته است محصول توکسین بایندر ۴ جزئی بر پایه باکتری های اسید لاکتیک  را ثبت پتنت کند که در دنیا بی همتا است.

توکسین بایندر تک ژن زیست نسبت به نمونه های مشابه خارجی که نهایتا دو جزئی بوده و با استفاده از یک ماده معدنی تولید شده اند برتری هایی از جمله ۴ جزئی بودن، استفاده از دیواره مخمر به جای ماده معدنی و استفاده باکتری اسید لاکتیک نام برد که علاوه بر جذب آلفاتوکسین باعث تقویت سیستم گوارش دام نیز می شود. ظرفیت تولید شرکت دانش بنیان تک ژن زیست بیش از هزار و ۷۰۰۰ تن در سال است،  این حجم بیش از ۵۰ درصد از نیاز داخل را پوشش خواهد داد که موجب جلوگیری از خروج سالیانه بیش از ۱۰ میلیون دلار ارز از کشور خواهد شد.

 پروبیوتیک تخصصی پیشگیری از سالمونلا 

امروزه صنعت پرورش طیور نسبت به گذشته تغییرات زیادی کرده است. محدودیت در استفاده از آنتی بیوتیک ها به عنوان محرک رشد در تغذیه دام و طیور سبب شده که محققین در جستجوی افزودنی های خوراکی دیگری باشند که عملکرد و سلامت حیوان را تضمین کنند و در عین حال پرورش طیور با صرفه اقتصادی بیشتری همراه باشد. این امر سبب استفاده از آنزیم ها، پروبیوتیک ها، پری بیوتیک ها، اسیدهای آلی در خوراک شده است.
تحقیقات نشان داده است که استفاده از پروبیوتیک ها به عنوان افزودنی های خوراکی میکروبی در جیره طیور می تواند تأثیرات مثبتی داشته باشد . پروبیوتیک ها از طریق بهبود تعادل میکروبی روده طیور سبب بهبود رشد، عملکرد، سلامت و پاسخ ایمنی بدن حیوان و کارایی خوراک می شوند. این میکروارگانیسم ها نه تنها ایجاد بیماری نمی کنند، بلکه از تکثیر و رشد باکتری های بیماری زا نیز در دستگاه گوارش طیور جلوگیری کرده و موجب افزایش میکروفلور مفید در سیستم گوارش طیور می شوند.
 
تحقیقات انجام شده با جوجه های گوشتی یک پاسخ مثبت در عملکرد آنها به مکمل پروبیوتیکی اضافه شده در جیره را نشان داده است که استفاده از پروبیوتیک ها  تولید ترکیبات سمی توسط باکتری ها را کاهش می دهند و یک تغییر در ریخت شناسی دیواره روده ایجاد کرده و تشکیل کلنی بیماری زا را در روده کاهش می دهند بنابراین مانع آُسیب رسیدن به سلول های پوششی می گردند. در نتیجه استفاده از پروبیوتیک ها   به سبب پیشگیری از عفونت های روده ای نکروتیک و کاهش جمعیت باکتری سالمونلا، سبب جلوگیری از تلفات و کاهش عملکرد جوجه های گوشتی می شود.

 

نظر شما
ادامه