کد خبر: ۶۳۶۳

حکیم مهر - درحالی که به گفته مسوولان بورس کالا، عرضه مرغ غیر منجمد در بورس منتظر تایید سازمان دامپزشکی است و بعد از ماه رمضان در این بازار عرضه می‌شود، مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی اعلام کرد: تاکنون برای عرضه مرغ تازه و غیر منجمد در بورس کالا از سازمان دامپزشکی استعلام نشده است.

دکتر هادی تبرایی اظهار کرد: اولین شرط برای عرضه مرغ تازه در بورس کالا، داشتن پروانه بهداشتی بهره‌برداری دامپزشکی برای کشتارگاه عرضه‌کننده این محصول است. همچنین باید مرغ غیرمنجمد به صورت قطعه‌بندی و بسته‌بندی طبق پروانه بهره‌برداری دامپزشکی عرضه شود.

وی تصریح کرد: سومین شرط عرضه مرغ گرم در بورس کالا نیز مورد تایید بودن سیستم حمل و نقل و کلیه ویژگی‌های ظاهری و میکروبی محصول است.

تبرایی تاکید کرد: محصولی که در بورس کالا عرضه می‌شود باید دارای برند و هویت باشد تا قابلیت ردیابی و کنترل را داشته باشد که تنها راه آن بسته‌بندی محصول است.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خاطرنشان کرد: مرغ گرم در همه استان‌های کشور به جز تهران به صورت بسته‌بندی عرضه می‌شود اما در تهران طی هفت سال اخیر به دلیل عدم همکاری عاملان، اجرایی نشده است.

گفتنی است پیش از این نیز بورس کالا و اتحادیه مرغداران عرضه مرغ گرم در بورس را به دلیل مشکلات بسته‌بندی رد کرده بودند که به نظر می‌رسد با توجه به اینکه اجرای طرح بسته‌بندی مرغ در استان تهران پس از گذشت بیش از هفت سال و چندین بار وعده، نهایتا در دقیقه 90منتفی و به زمانی دیگر موکول شد، ‌امکان عرضه مرغ در بورس کالایی در آینده‌ای نزدیک امکانپذیر نباشد.

از سوی دیگر هم‌اکنون 80 درصد مرغ مصرفی در تهران به صورت فله و لا به لای پودر یخ از استان‌های همجوار وارد می‌شود. با توجه به اینکه در همه استانها گوشت مرغ بسته‌بندی می‌شود و باید عنوان کشتارگاه، هویت مرغ تولید شده و زمان کشتار بر روی کالای بسته‌بندی قید شود، محصولات کیفی و درجه یک در این استانها عرضه و محصولات رده پایین‌تر به صورت فله و گمنام روانه میدان بهمن استان تهران می‌شود.

 

 

نظر شما
ادامه