کد خبر: ۶۳۶۸۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
 

حکیم مهر: «دکتر محمد کشتکار» معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان و عضو انجمن نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثار‌گر استان با اعلام این خبر که تالیف و تدوین۱۴ جلد کتاب تا ارائه چندین طرح ملی با تجربه کاری ۲۶ سال ارائه کرده است، گفت: کتاب امنیت زیستی و ضوابط بهداشتی مرغ تخم‌گذار یکی از آخرین و ارزشمندترین کتاب ها بعنوان چراغ راه و آیینه‌ای برای مبحث تولید است .

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری علم و فناوری، دکتر کشتکار معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان و عضو انجمن نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثار‌گر استان، با بیان این که از اول آذرماه سال 1374 در سازمان دامپزشکی کار خود را آغاز کرده و کوله باری بسیار ارزشمند ار تجربه دارد که بخشی از آن را در قالب 14 جلد کتاب و همچنین دهها طرح که چندین مورد آن در قالب ملی به تصویب رسیده و در کل کشور ابلاغ و اجرایی شده است، گفت: کتاب "امنیت زیستی و ضوابط بهداشتی مرغ تخم گذار" یکی از آخرین و ارزشمندترین کتاب‌هاست که مسیر فرآیند پرورش و تولید پولت و مرغ تخم‌گذار از ابتدا تا انتها به شکل علمی تجربی و کاربردی برای تولید کنندگان صنعت مرغ تخم‌گذار و هم کارشناسان ناظر بر این واحدها و علاقمندان به این صنعت تالیف و تدوین شده است .

دکتر کشتکار پس از آنکه از دانشگاه تهران در رشته‌ی دکترای دامپزشکی فارغ التحصیل شد به استخدام سازمان دامپزشکی در آمد و از همان ابتدا مسئولیت شبکه‌های دامپزشکی شهرستان فریدن و چادگان را به مدت ۲.۵ سال بر عهده گرفت. سپس ریاست شبکه دامپزشکی اصفهان را به مدت 8 سال پذیرفت و همزمان عضویت در شورای سازمان نظام دامپزشکی استان اصفهان را عهده دار بود.

وی پس از آن رئیس اداره دارو و درمان و آزمایشگاه‌های دامپزشکی استان اصفهان، کارشناس مسئول اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی استان اصفهان، نائب رئیس و دبیر شورای اسلامی شهر خوراسگان در دوره سوم شورای شهر اسلامی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر خوراسگان، عضو شورای آموزش و پرورش منطقه جی و خوراسگان(ناحیه 6)، عضو انجمن نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر استان اصفهان و عضو برتر انجمن های اولیاء و مربیان در سطح کشور بوده است.

دکتر کشتکار در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری، اظهار کرد: در مدت 8 سال مسئولیت در شبکه دامپزشکی شهرستان اصفهان در بازرسی‌ها و بازدیدهای که از کشتارگاه و مسئولین بهداشتی که در این شرکت‌ها بودند داشتم احساس کردم که کارشناسانی که مسئولیت نظارت بهداشتی را در این مراکز بر عهده می‌گیرند نیاز هست که یک سری آموزش‌های اولیه ببینند و نهایتاً آن مباحث علمی که در دانشگاه می‌خوانند با مباحث کاربردی و تجربی که در کارگاه‌های تولیدی و شرکت‌ها و کشتارگاه‌هاست یکی شود و نزدیک شود. این ما را بر آن داشت که یک مجموعه از تجربیات چندین ساله خودم را در بحث نظارت و بازرسی بر انواع  گوشت و فرآورده‌های خام دامی در قالب یک کتاب تدوین کنم و اولین کتاب خود را در سال 1385 تحت عنوان "بازرسی انواع گوشت" به چاپ رساندیم انصافاً این کتاب خیلی به همکاران در ارتقا سطح علمی آنها کمک کرد. حتی یکی از افراد صاحب نظر و اهل قلم که کتاب را مطالعه کرده توصیه‌ داشت این کتاب را باید هر خانواده داشته باشد چون علاوه بر این که برای کارشناسان تدوین شده بود برای عموم نیز قابل استفاده و آموزنده است.  

وی سپس با اشاره به این که پس از دو دهه سابقه کار و تجربه، مسئولیت معاونت سلامت دامپزشکی استان را تا به حال برعهده گرفته، گفت: علاوه بر انجام وظیفه، جلب رضایت خاطر کارمندان و تمامی واحدهای تحت پوشش اعم از دامداران، مرغداران و مراکز تولید و بسته‌بندی و عرضه گوشت و سایر فرآورده‌های خام دامی را همیشه مدنظر داشته است. 

 تالیف و تدوین 14 جلد کتاب، بیش از 30 مقاله و چندین طرح با تجربه‌کاری 26 سال در دامپزشکی

عضو انجمن نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثار‌گر استان با همان روحیه روزهای جبهه و جنگ و جوانیش، با بیان این که در اداره کل دامپزشکی استان هم مسئولیت‌های مختلفی از جمله مسئولیت اداره تشخیص و درمان را برعهده داشتیم و نزدیک 7 سال هم هست که بعنوان معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان انجام وظیفه می‌کنیم، تصریح کرد: در طی مدت 26 سال مسئولیتی که دارم غیر از مسئولیت‌ها و وظایفی که بر عهده داشتم در زمینه تخصصی دامپزشکی 14 جلد کتاب نفیس و ارزشمند و بیش از 30 مقاله علمی، تحقیقاتی و چندین طرح پژوهشی در زمینه‌های مختلف دامپزشکی و بهداشتی را تالیف و تدوین کردیم.

 طرح فرآوری غیر متمرکز شیر در واحدهای دامداری بزرگ که تصویب و در کل کشور ابلاغ شد

دکتر کشتکار افزود: یکسری طرح‌هایی هم داشتیم که بصورت ملی مصوب و ابلاغ و اجرا می‌شود که از جمله آن‌ها طرح "فرآوری غیر متمرکز شیر در واحدهای دامداری بزرگ" بوده که در استان پیشنهاد دادیم تدوین کردیم و در وزارت جهادکشاورزی و سازمان دامپزشکی مطرح شد و به تصویب مجموعه وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی رسید و در قالب دستورالعمل به کل کشور در سال 1389 ابلاغ شد.

 طرح‌ مدیریت متمرکز تولید در سطح مرغداری‌های کشور

 وی اضافه کرد: همچنین طرح‌ "مدیریت متمرکز تولید در سطح مرغداری‌های کشور" را در سال 87 تدوین و ارائه کردیم و سیاست وزارت‌خانه برای مدیریت بر واحدهای تولید از جمله مرغداری‌ها یکی از راهکارهای تولیدی خوب اجرای همین طرح است.

کشتکار به عناوین تعدادی دیگر از طرح ها شامل شناسایی موارد بروسلوز (Ring test )، طرح رتبهبندی واحدهای تولید از جمله مرغ تخمگذار، طرح ساماندهی مسئولین فنی بهداشتی در تمامی واحدهای دام و طیور و چند طرح دیگر هم اشاره کرد.

 عضو انجمن نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثار‌گر استان تاکید کرد: خواندن این کتاب‌ها را به همه همکاران و کارشناسان این مجموعه توصیه می‌کنیم چون علاوه بر این که باعث ارتقا سطح آگاهی و کسب تجربه می‌شود وقتی کارشناسان، همکاران و مدیران این کتاب‌ها را مطالعه می‌کنند اعتماد به نفس و آرامش خاصی در انجام وظایف محوله پیدا می‌کنند که در رشد فردی و موفقیت فرد بسیار می‌تواند تاثیر گذار باشد.

کتاب امنیت زیستی و ضوابط بهداشتی مرغ‌تخم‌گذار یک چراغ راه و آیینه ای در مسیر تولید است

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان این که کتاب "امنیت زیستی و ضوابط بهداشتی مرغ تخم گذار" یکی از آخرین و ارزشمندترین کتاب‌هایی است که تالیف و تدوین و اخیرا به چاپ رسیده است، گفت: این کتاب ماحصل بیش از یک‌هزار ساعت کار مداوم همکاران و کارشناسان در این صنعت و تلاش‌های شبانه‌روزی است که در این مجموعه کشیده شده و کار علمی، تحقیقاتی و تجربی و در واقع یک چراغ راه و آیینه ای در مسیر تولید است.

 عضو انجمن نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثار‌گر استان، ادامه داد: کتاب "امنیت زیستی و ضوابط بهداشتی مرغ تخم گذار" در خصوص موضوعات مختلفی صحبت می‌کند، در این کتاب سعی شده مسیر فرآیند پرورش و تولید پولت و مرغ تخم‌گذار از ابتدا تا انتها به شکل علمی تجربی و کاربردی که هم برای تولید کنندگان صنعت مرغ تخم‌گذار و هم کارشناسان ناظر بر این واحدها و علاقمندان به این صنعت مورد استفاده باشد، تالیف و تدوین شده است.

وی بیان کرد: این کتاب را در 8 فصل تدوین کردیم کسی که هیچگونه تجربه‌ای نداشته باشد وقتی این کتاب را مطالعه کند به اندازه کارشناس مطالب دارد برای شروع خیلی می‌تواند کمک کننده باشد.

  نویسنده کتاب "امنیت زیستی و ضوابط بهداشتی مرغ تخم گذار"  در ادامه به معرفی فصل‌های این کتاب اشاره کرد:

ضوابط و مقررات بهداشتی مرغداری‌های تخمگذار

کشتکار گفت: فصل اول، ضوابط و ساختار بهداشتی واحدها است و نکات مورد توجه در انجام بازدید کارشناسان و ممیزی‌ها است که در این مرغداری‌ها باید انجام شود یعنی در فصل اول نیازهای یک مرغدار اشاره شده کجا مرغداری را بسازد چگونه بسازد و چه ساختاری داشته باشد و چه ضوابطی را از ابتدا تا انتهای مرغداری ورود تا خروج باید رعایت کنند و در آخر مبحث ممیزی است. مرغدار با آگاهی کامل از این اطلاعات، خودش می‌تواند مراحل پرورش را تسریع کند.

 ضوابط جوجه‌ریزی

وی ادامه داد: در فصل دوم، ضوابط جوجه‌ریزی آمده است، یعنی وقتی ضوابط و ساختار بهداشتی واحدها آماده شد، ضوابط و مراحلی را باید طی کنند که بتوانند جوجه را تحویل بگیرند و وارد سالن کنند، اینها مقدمات خیلی مهمی دارد از گرمایش، سرمایش، نهاده‌ها تا مباحث بهداشتی و غیره است.

پاک‌سازی و شست‌شو و ضدعفونی مرغداری

کشتکار عنوان کرد: فصل سوم که فصل خیلی مهمی است، وقتی دوره پرورش به پایان برسد و سالن بخواهد مجدد آماده شود، پاکسازی که نقش بسیار مهمی دارد و چند مرحله شستشو و ضد عفونی و مباحث بهداشتی که باید رعایت شود.

 امنیت زیستی و رعایت ضوابط بهداشتی در واحدها

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان اظهار کرد: فصل چهارم اشاره به مباحث مهم در امنیت زیستی دارد. صنعت مرغداری ما که دوسه سال پیش دچار بیماری آنفوولانزای فوق حاد شد یکی از مشکلات به دلیل "عدم رعایت امنیت زیستی و ضوابط بهداشتی" در این واحدها بود، که باید شاخص‌های مهم بهداشتی برای عبور و مرور و ورود افراد و وسایل رعایت شود و ضوابطی که باید در خود مجموعه رعایت شود تا واحدها درگیر بیماری نشوند و اگر درگیر شدند با رعایت امنیت زیستی حداکثری، کمترین انتشار بیماری رخ دهد.

 اطلاعات مدیریتی جهت تامین سلامت گله

نویسنده کتاب "امنیت زیستی و ضوابط بهداشتی مرغ تخم‌گذار، گفت: فصل پنجم، اطلاعات مدیریتی و بهداشتی جهت سلامت گله است کارهایی که باید در سامانه‌ها ثبت شود، ایمنی و واکسیناسیون گله، سیاست‌ها و راهبردهایی که در خصوص بیماری‌های طیور باید رعایت کنند.

 طرح‌های پیشنهادی در صنعت مرغ تخم‌گذار

دکتر کشتکار، ادامه داد: فصل ششم، طرح‌های پیشنهادی در صنعت مرغ تخم‌گذار است، شامل طرح‌های پیشنهادی که برای اولین بار است که اینجا ارائه شده و هنوز در کشور اجرایی نشده است از جمله طرح "رتبه‌بندی واحدهای مرغ تخمگذار" است، چون علیرغم این که در واحدهای تخم‌گذار اقدات خوبی در ساختار انجام شده لکن ساختارها، مدیریت‌ها و تولیدها متفاوت است، ما براساس یکسری آیتم‌ها و جداول و مواردی که کارشناسان این اداره کل یادداشت و امتیاز بندی کردند بحث رتبه‌بندی این واحدها را پیگیر هستیم که این کار با هماهنگی تَشَکُل مرتبط و سازمان جهاد کشاورزی بایستی انجام شود که مقدمات این طرح را داریم فراهم می‌کنیم و برای اولین بار پیشنهاد را به وزارت جهاد کشاوری و بهداشت و سازمان دامپزشکی ارائه داده‌ایم.

عضو انجمن نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثار‌گر استان، افزود: چند طرح دیگر هم در این فصل پیشنهاد دادیم حتی یک مورد جدید هم بحث کووید19 است، اگرچه ارتباطی به دام و حیوانات ندارد منتها انتقال مکانیکی می‌تواند از طریق افراد مبتلا به کووید 19 از طریق فرآورده‌ها به افراد سالم داشته باشد، برای همین یک سری توصیه‌ها در این خصوص آمده است.

 ضوابط حقوقی، تخلفات، قوانین و آیین‌نامه‌ها

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، ادامه داد: فصل هفتم بحث تخلفات واحدهای مرغداری قوانین و بیمه مرغداری و سیاست‌های راهبردی سازمان دامپزشکی است.

عملیات مبارزه و کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به روایت تصویر

 عضو انجمن نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثار‌گر استان، عنوان کرد: فصل هشتم این کتاب واقعا یک فصلی بسیار مهم هست، در این فصل آنفولانزای فوق حاد پرندگان که دوسال درگیر بودیم و به صنعت مرغداری در کل کشور و دنیا تلفات و خسارات سنگینی را رقم زد که تلاش‌های شبانه روزی همکاران و پروتکل‌های پیش‌گیری و مبارزه با بیماری و این که توانستیم این بیماری ریشه کن بشود و خدا را شکر دوسال است این بیماری را نداریم به روایت تصویر آورده‌ایم که چه کارهایی شد که این بیماری را ریشه کن کنیم. دیدگاهی که در قالب تصویر مرغدار نیاز نیست در خصوص آنفولانزا بخواند.

وی افزود: در قالب تصویر ساختارهای قبل و بعد از آنفولانزا در این فصل آمده که چه اصلاحاتی در این واحدها انجام شده است، همچنین چه کارهایی انجام شده و گوشه‌ای از زحمات سربازان گمنام در بحث دامپزشکی در آن زمان است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، با اشاره به این که البته هنوز هم تست‌ها برای آنفولانزای فوق حاد داریم رایگان انجام می‌دهیم که مرغدار انگیزه داشته باشد و اطلاع بدهد، اظهار داشت: این خیلی خلاصه از مجموعه اطلاعاتی است که در قالب کتاب جمع‌آوری شد و جای تقدیر دارد از اداره کل دامپزشکی و اتحادیه مرغ تخمگذار استان که به توصیه و سفارش آنها کتاب تالیف و تدوین شد و جای تشکر دارد از عزیزانی که ما را در تدوین کتاب کمک کردند.

عضو انجمن نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثار‌گر استان در پایان خاطرنشان کرد: به جهت اینکه پرورش دهندگان دسترسی بهتری به این کتاب داشته باشند سعی شد به رایگان در اختیارشان قرار گیرد. و در استان توزیع آن به گروه‌های هدف درحال انجام است و مبنای آموزش و امتحانات کارشناسان از همین کتاب‌ها است که در آزمون‌ها استفاده خواهد شد. به تمام شبکه‌های دامپزشکی و ادارات کل کشور و سازمان دامپزشکی نیز رایگان تقدیم شده است.

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
امیر مسعود شهبازی
|
United States of America
|
۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
4
3
زنده باد دکتر کشتکار عزیز و با اخلاق پاینده باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
3
3
احسنت به دکتر کشتکار با کوله باری از تجربه و خدمت ..................
احمد زین الدینی
|
Germany
|
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
1
1
درود بر دکتر کشتکار عزیز که لیاقت ایشون بیشتر از این سمت ها است
دکتر خوش دل و خوش بین و ذاتا پاک و اهل خدا
مسول فنی اصفهان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
0
1
...............
مگر اصفهان از فلان استان چی کم داره که نباید ماده ۱۹ در این استان اجرایی بشه...تازه این یکی از هزاران مشکله
ناشناس
|
France
|
۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
0
1
خدایا شکرت
نظر شما
ادامه