کد خبر: ۶۳۷۲۷
تعداد نظرات: ۷ نظر
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر کامبیز رخشانی مهر» افزود: فساد در برخی از این ماهی‌ها شروع شده بود و این نشان می‌دهد که این ماهی‌ها قبلا صید شده بودند...

حکیم مهر: مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای آبزیایان سازمان دامپزشکی درباره علت مرگ 10 کیلومتری گربه ماهیان ساحل جاسک توضیح داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از قدس آنلاین، دو روز پیش فرماندار جاسک از فاجعه تلف شدن گربه‌ماهی‌ها در ساحل جاسک کهنه در غرب شهر جاسک به طول ۸ تا ۱۰ کیلومتر خبر داد و آنرا یک تراژدی، بسیار دردناک و غیرطبیعی خواند.

«محمد رادمهر» گفته است برای دومین بار متوالی در فرودین امسال در ساحل جاسک شاهد تلف شدن گربه‌ماهی‌ها هستیم.

در نگاه اول دلیل این اتفاق به نظر بیماری می رسید که تمام گربه ماهیان در ساحل مرده اند و به این دلیل با سازمان دامپزشکی کشور موضوع را مطرح کردیم.

«دکتر کامبیز رخشانی مهر» مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان زوایای جدیدی از این تراژدی را باز کرد از نظر وی چون همه این ماهیانی که تلف شده اند مربوط به یک نوع ماهی و به یک اندازه هستند نظریه بیماری در مورد آنها منتفی است.

وی با احتمال بسیار زیاد و نزدیک به یقین معتقد است که اینها ماهی های صیادانی است که در دریا گرفتار طوفان و موج شده اند و صید های خود را رها کرده اند و آب و طوفان ماهی های بیجان را به ساحل آورده است.

رخشانی گفت: قایق ها و لنج هایی که برای ماهیگیری به دریا می روند بعضا گرفتار موج و طوفان سهمگین می شوند یا تورشان پاره می شود و مجبور می شوند صیدشان را رها  کنند که قایق خود را نجات دهند و این ماهی ها را آب به ساحل می آورد.

وی در بیان استدلالی برای قوت بخشیدن به این نظریه می‌گوید: فساد در برخی از این ماهی ها شروع شده بود و این نشان میدهد که این ماهی ها قبلا صید شده بودند.

وی ادامه داد: زمانی که تلفاتی به این شکل گسترده، یک سایز، یک گونه، یک سن و یک وزن هستند درباره علت مرگ آنها به بیماری یا مشکل محیطی مانند کشند قرمز مشکوک نمی شویم؛ چرا که اگر اینطور بود سایر ماهیان را هم درگیر می کرد.

این مقام مسئول افزود: صیادان معمولا با هدف اینکه چه نوع ماهی مثلا گربه ماهی، یال اسبی و تن ماهی صید کنند در مناطق و اعماق اقدام به صید می کنند.

رخشانی مهر تصریح کرد: گربه ماهی حرام گوشت است و در داخل مصرف نمی شود اما بازار خوب صادراتی دارد و به این دلیل صید این ماهیان هم زیاد شده است.

رخشانی مهر افزود: درعین حال نمونه برداری هایی هم از این ماهیان مرده  انجام شده که اگر بیماری بوده باشد مشخص شود اما احتمال آن واقعا واقعا کم است و مسئله رها شدن صید توسط صیادان تقریبا قطعی است.

وی در پاین گفت: مدیریت جمع آوری لاشه ها و دفن بهداشتی و تعیین تکلیف آنها هم انجام شده است.

 

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
0
0
لطفاً بیماری را با پیش قضاوت تشخیص ندهید بدون استفاده از پاراکلینیک سخن قطعی نگویید نشود داستان میانکاله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
0
0
دقیقابهمین علتی که فرمودید
بیماری عامل تلفات گربه ماهیان است
سید شهرام میرزمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
0
1
بعد از این مدت هنوز فقط گمانه زنی است و سازمان و بخش تخصصی آن هنوز همان مطالب را تکرار می کند باید بررسی و مطالعات اپیدمیولوژیکی، اکولوژیکی و پاراکلینیکی تخصصی انجام شود تا علت این رویداد دقیق مشخص شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
0
0
پس چرا دو بار تکرار شده است؟
دامپزشک
|
Viet Nam
|
۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
0
1
ما نمونه برا سازمان میفرستیم سه هفته طول میکشه آزمایش بشه و جواب بیاد و اکثر موارد بیماری ویروسی علایم بالینی در مزرعه داره تو آزمایشگاه سازمان منفی جواب اعلام میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
0
3
هر مرگی فساد دارد
این یعنی چه که چون دچار فساد شده اند پس قبلا صید شده یودند؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
0
0
متاسفم برای سازمان دامپزشکی که اینگونه اعتماد ملی بدست آمده طی صد سال را به باد میدهد
نظر شما
ادامه