کد خبر: ۶۳۷۲۹

کارشناس مسوول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: پارسال هزار و ۳۱۷ راس دام غیرمجاز در استان کشف شد که این رقم نسبت به سال ماقبل آن ۲۴.۵ درصد افزایش دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «ابراهیم تقوایی» روز پنجشنبه اظهار داشت: سال گذشته هزار و ۲۱۹ راس دام سبک و ۹۸ راس دام سنگین که به صورت غیرمجاز حمل می شد، شناسایی شد.

وی افزود: در سال ۹۸، شمار دام سبک غیرمجاز ۹۹۳ راس و دام سنگین غیرمجاز ۶۵ راس بود.

تقوایی افزود: پارسال به ۷۸ فقره پرونده حمل غیرمجاز و یا قاچاق دام و فرآورده های دامی به مراجع قضایی ارسال و در این زمینه ۲۳۵ خودرو توقیف و با متخلفان برخورد قانونی شد.

کارشناس مسوول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی اظهار داشت: سال گذشته حمل غیرمجاز پرندگان زنده به تعداد ۳۷ هزار قطعه شناسایی شد.

تقوایی، بیمار بودن دام، هویت‌گذاری نکردن با پلاک های بارکددار، حمل به مقاصد نامعلوم و با خودروهای غیربهداشتی، منفعت طلبی و  سود جویی و فرار از دریافت مجوزهای لازم برای کنترل دام در مبدا و مقصد را از علت های حمل غیرمجاز و یا قاچاق دام عنوان کرد.

وی گفت: کنترل راه ها توسط پلیس و گشت مشترک جاده ای دامپزشکی و نیروی انتظامی،  برگزاری پست قرنطینه دامی سیار و ثابت، لینک شدن سامانه دامپزشکی  با سامانه برخط اداره کل راهداری و عدم صدور بارنامه بدون مجوز قرنطینه،  کنترل محموله در مبدا و مقصد، شناسایی و صدور کد رهگیری برای خودروهای حمل دام و فرآورده های خام دامی از دلایل افزایش میزان شناسایی تخلف ها است.

تقوایی در بخش دیگر سخنان خود درباره صدور مجوز برای حمل دام گفت: صدور مجوزها در سال ۹۹ نسبت به سال ماقبل ۲ برابر افزایش یافت و دلیل آن، اجرای طرح پلاک کوبی بود که به نوعی دامدار وادار به دریافت مجوز برای جابه جایی دام شد.

وی تصریح کرد: پارسال ۶۰۰ هزار و ۱۵۷ راس دام سبک با نظارت بهداشتی و قرنطینه ای دامپزشکی استان به مقصد سایر استان ها حمل شد.

کارشناس مسوول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: این رقم در سال ماقبل آن ۳۹۱ هزار و ۵۱۴ راس ثبت شده است

وی اظهار داشت: در سال گذشته هشت هزار و ۷۶۰ راس دام سنگین با مجوز دامپزشکی استان به سایر مناطق حمل شده است که این رقم در سال ۹۸ چهار هزار و ۵۱۸ راس گزارش شده است.

کارشناس مسوول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۴۱ هزار و ۹۴۸ راس دام سبک و ۴۴۸ راس دام سنگین با نظارت های دامپزشکی به استان وارد شده است.

در خراسان شمالی بیش از ۲ میلیون راس دام سبک و ۶۰ هزار راس دام سنگین نگهداری می شود.


نظر شما
ادامه