کد خبر: ۶۳۷۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

چند صباحی است که بحث واردات مرغ از ترکیه فضای مجازی را در استان مرزی کردستان تحت تاثیر قرار داده و موجب نگرانی افکار عمومی شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «ورود مرغ‌های تراریخته به کشور»، «ورود فله‌ای مرغ گوشتی از ترکیه به کشور» و… این اخبار در چند روز گذشته با تیترهای دوپهلو و در کنار آن با متن‌های تشویش کننده، به دنبال این هستند که اعتماد عمومی را از بین ببرند و یک دیوار بی اعتمادی بین مسئولان و مردم بکشند.

فضای مجازی به نوعی کلید اخبار و اطلاعات را در عصر کنونی در اختیار گرفته است، حال این اخبار صحت داشته باشد یا ساختگی، هیچکدام برای مخاطب فرقی نمی‌کند و آن چیزی که بیشتر مخاطبین فضای مجازی به ویژه کانال‌های پیام رسان همانند تلگرام، واتس آپ و… را به خود جلب می‌کند، اخبار «زرد» و بحث برانگیز است.

از سوی دیگر در چند سال اخیر پیام رسان های خارجی نشان داده‌اند که به نوعی با وضعیت جامعه ایرانی پیش رو بوده و به دنبال مدیریت غیررسمی شرایط داخل کشورمان به هر قیمتی هستند.

گاه از «کاه کوه می سازند»، و گاه به محلی برای تشویش اذهان عمومی تبدیل می‌شوند و این رویکرد بارها در بحث‌های جزئی و کلان توسط این پیام رسان ها نشان داده شده است.

در روزهای اخیر نیز برخی از کانال‌های تلگرامی و دیگر پیام رسان های غیرایرانی که اتفاقات مخاطبین بسیاری چه در داخل و چه در خارج از کشور دارند با رصد وضعیت جامعه در بُعد اقتصاد، اقدام به انتشار اخباری برای تحریک اذهان مردم و به نوعی مدیریت افکار عمومی کردند.

«ورود مرغ‌های تراریخته به کشور»، «ورود فله‌ای مرغ گوشتی از ترکیه به کشور» و… این اخبار در چند روز گذشته با تیترهای دوپهلو و در کنار آن با متن‌های تشویش کننده، به دنبال این هستند که اعتماد عمومی را از بین ببرند و یک دیوار بی اعتمادی بین مسئولان و مردم بکشند.

با این وجود بسیاری از مسئولان کشوری و استانی انتشار این اخبار را هدفمند و برنامه ریزی شده می‌دانند و از مردم می‌خواهند که مرجع رسمی اخبار را رسانه‌های داخلی و معتبر قرار بدهند.

طبق برنامه ریزی دولت در هفته‌های اخیر برای جلوگیری از ایجاد نوسان دوباره در بازار مرغ قراردادی با کشور ترکیه دال بر خرید ۵۰ هزار تن مرغ گوشتی منعقد شده و همین خبر باعث غوغاسالاری و موج سواری کانال‌های تلگرامی و… گردیده است.

اما این گفته‌هایی که در فضای مجازی درباره این قرارداد بیان می‌شود، هیچ صحتی ندارد و مشخص است که چه جریان‌هایی برای از بین بردن افکار عمومی در پشت این کانال‌ها قرار دارند.

«دکتر مجتبی ورمقانی» مدیرکل دامپزشکی استان کردستان در این باره به خبرنگار مهر گفت: در ماه‌های اخیر شاهد نوسان در بازار مرغ بودیم که این امر برای مردم مشکلات بسیاری به دنبال داشت و در کنار آن برخی از سودجویان نیز فرصت را غنیمت شمرده و از این خلأ استفاده کردند بنابراین دولت برای جلوگیری از این وضعیت اقدام به اتخاذ تصمیمات جدید در حوزه بازار «مرغ گوشتی» کرده است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان بیان داشت: برخلاف ادعای برخی از فعالان مجازی که این بار این بخش را مورد هجمه اخبار دروغ و زرد خود قرار داده‌اند، این قرارداد مشروط به اجرایی شدن شرایط ایران و سازمان دامپزشکی کشور بوده و تمام مراحل یعنی از خرید، کشتار، بسته بندی تا توزیع مرغ در کشور توسط دولت رصد و مورد نظارت کامل قرار می‌گیرد.

ورمقانی ادامه داد: اینکه بیان شده است که مرغ‌ها به صورت فله‌ای وارد کشور می‌شود کاملاً کذب است، زیرا از نظر بهداشتی جابجایی مرغ به صورت غیر بسته بندی شده از یک استان به استان همسایه ناممکن است، حال چگونه می‌شود که از کشور ترکیه مرغ‌ها به صورت فله‌ای و غیر بسته بندی به کشور وارد شود!

مدیرکل دامپزشکی کردستان افزود: در مبادی ورودی یعنی در گمرکات تیم‌های دامپزشکی قبل از ورود هرگونه مرغ از ترکیه یا هر کشور دیگری به دقت سلامت و غیرآلوده بودن گوشت را آزمایش می‌کنند و سپس مجوز ورود صادر می‌شود، بنابراین از شهروندان درخواست داریم که به هر خبری که در فضای مجازی که با هدف تشویش اذهان عمومی منتشر می‌شود توجه نکنند، زیرا این جریان‌ها به دنبال ایجاد بی اعتمادی هستند.

ورمقانی افزود: حتی در صورتی که مرغ از مبادی مرزی وارد کشور شود و بخواهیم بخشی از آن را وارد کردستان کنیم، اداره کل دامپزشکی این استان سلامتی و تازگی گوشت را به دقت مورد آزمایش قرار خواهد داد و سپس مجوز توزیع آن در بازار را صادر می‌کند.

با این وجود هنوز برخی از افراد هر خبری که در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر می‌شود را جدی می‌گیرند و ناگوارتر اینکه این مخاطبین بی اطلاع، ناخواسته با بازنشر این اخبار کانال‌های مذکور را به نوعی یاری می‌کنند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
0
0
اخه بگو شما از کجا خبر داری!!!؟؟
همین الان هم وارد شده!
پشتیبانی تهران رو بازرسی کنید
نظر شما
ادامه