کد خبر: ۶۳۷۷۳

۴۳ کارخانه تولید دارو در بخش دامپزشکی در استان فعالیت می‌کنند که محصولات آن ‌ها توسط ۱۵ شرکت پخش در سراسر کشور توزیع می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تیتریک، مرداد ماه سال ۹۶ بود که دو وزارت خانه علوم و ارتباطات استان البرز را به واسطه ظرفیت های ظرفیت‌ های موجود در بخش داروسازی، کشاورزی، صنعت، علم و فناوری در معدن به عنوان قطب علم و فناوری کشور معرفی کردند.

رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی ۱۴۰۰ به رسم سال های گذشته سال جدید را سال «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» نامگذاری کردند و خطاب به مسئولان کشور فرمودند؛ «چه دولت کنونی و چه دولت آینده، باید با حمایتهای همه‌ جانبه‌ قانونی، دولتی و حکومتی از تولید و رفع موانع آن، همت کنند که امسال جهش تولید به معنی واقعی تحقق یابد.».

به همین دلیل و با توجه به سفارش رهبر معظم انقلاب بر آن شدیم تا در قالب سلسله گزارشاتی، ظرفیت های تولیدی البرز را که در کشور به عنوان شاهراه اقتصادی شناخته می شود مورد بررسی قرار دهیم.

استان البرز از جایگاه ویژه ‌ای در تولید مکمل، دارو، واکسن، ضد عفونی‌کننده و مواد بیولوژیک دامپزشکی برخوردار است و ۴۰ درصد محصولات مورد استفاده در صنعت دام و طیور کشور در این استان تولید می‌ شود، در واقع یکی از قطب ‌های تولید این محصولات البرز است که در نوع خود یک مزیت بسیار خوب خواهد بود.

«دکتر غلامرضا توکلی» مدیر‌کل دامپزشکی استان البرز می گوید؛ ۴۳ کارخانه تولید دارو در بخش دامپزشکی در استان فعالیت می‌کنند که محصولات آن ‌ها توسط ۱۵ شرکت پخش  در سراسر کشور توزیع می شود و اشغال‌ زایی خوبی هم در این حوزه صورت گرفته است.

در قالب طرح های نظارتی رصد و پایش مواد بیولوژیک و مکمل‌های دامپزشکی توسط کارشناسان اداره کل دامپزشکی البرز و ادارات تابعه شهرستانی با همکاری سازمان سازمان صنعت، معدن و تارت و همچنین سازمان جهاد کشاورزی استان به انجام می ‌رسد.

استان به لحاظ تعداد کارخانه های داروسازی، واکسن و تولید مواد ضدعفونی کننده دامی جایگاه نخست کشور را به خود اختصاص داده است به گونه ای که در البرز ۲۱ داروخانه دامپزشکی و ۵۶ واحد درمانی شامل ۴۹ مرکز درمانگاهی، ۲ مرکز پلی کلینیک و پنج بیمارستان دامپزشکی فعال هستند.

در البرز ۱۰ مرکز واکسیناسیون، ‌هفت مرکز آزمایشگاهی و ۱۵ واحد شرکت های پخش سراسری و استانی واکسن فعال هستند، همچنین این استان رتبه  ای ممتاز درکشور از نظر تعداد کارخانجات دارویی، واکسن، مکمل، سموم و مواد ضد عفونی کننده دامپزشکی دارد و  تنوع ۷۰ درصدی تولید محصولات، دارویی و مواد بیولوژیک را خواهد داشت.

 

نظر شما
ادامه