کد خبر: ۶۳۷۹۴

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خلخال گفت: مشاهده تمساح در رودخانه قزل اوزن این شهرستان تنها یک نوع شیطنت رسانه‌ای در فضای مجازی بوده و به هیچ عنوان واقعیت ندارد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «مهدی کسایی» روز یکشنبه افزود: اخیرا برخی از کانال‌ها در فضای مجازی اقدام به انتشار خبر و تصاویری از مشاهده ۲ تمساح در رودخانه قزل اوزن این شهرستان کرده‌اند که این موضوع کذب بوده و واقعیت ندارد.

وی بیان کرد: تمساح جز خزندگان خونسردی است که برای ادامه حیات نیازمند محیطی گرم و دارای درجه حرارت بالا بوده و نه تنها رودخانه قزل اوزن در خلخال بلکه بسیاری از مناطق گرمسیر ایران نیز شرایط لازم برای ادامه حیات این حیوان را ندارد.

کسایی اظهار کرد: تنها محل زندگی تمساح ایرانی (تمساح پوزه کوتاه موسوم به گاندو) در منطقه ای در استان سیستان و بلوچستان بوده و تاکنون خارج از این استان در هیج جای کشور وجود این خزنده دو زیست مورد تایید قرار نگرفته است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خلخال با بیان اینکه نشر هرگونه خبر فاقد استناد در فضای مجازی مربوط به مشاهده تمساح تنها انحراف افکار عمومی است افزود: وجود اخبار مشابه از جمله مشاهده سگ آبی، گربه ماهی های بزرگ به طول ۲ متر نیز در رودخانه قزل اوزن  واقعیت ندارد.

کسایی گفت: همه ساله با افزایش دبی آب روخانه قزل اوزن و حضور گردشگران برای دیدن مناظر اطراف رودخانه شاهد نشر چنین خبرهای غیر واقعی در فضای مجازی هستیم.

قِزِل‌اوزَن یکی از طولانی‌ترین رودخانه‌های ایران است که از کوه‌های چهل چشمه ما بین سقز و دیواندره در استان کردستان و استان آذربایجان شرقی سرچشمه گرفته و پس از پیوستن رودخانه‌های واقع در این استانها وهمچنین رودخانه هیرو چای خلخال ،گیوی چای کوثر ، زنجان‌چای و همچنین رودخانه‌های بخش های خورش رستم و شاهرود خلخال  وارد سد منجیل شده و از طریق رود سفید رود گیلان  به دریای خزر می‌ریزد.


نظر شما
ادامه