کد خبر: ۶۳۸۶

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کرمان، جنوب کرمان، رفسنجان، زنجان و نهبندان

 

رئیس اداره نظارت دامپزشکی استان کرمان خبر داد:
عرضه مرغ بدون مصرف آنتی‌بیوتیک در کرمان


رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: طرح تولید گوشت مرغ بدون مصرف آنتی‌بیوتیک در استان کرمان اجرا و کشتار و عرضه آن از امروز آغاز می‌شود.

آمنه زینلی در جمع خبرنگاران با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان از اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی دامپزشکی استان کرمان در راستای حفظ سلامت مصرف کنندگان در سطح استان خبر داد و اظهار داشت: ستادهایی در مرکز استان و شهرستان‌ها در این زمینه تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه این طرح همزمان با دهم مرداد ماه و نخستین روز از ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود، افزود: در این طرح بازرسان بهداشتی در قالب اکیپ‌های ثابت و سیار بر مراکز تولید، عرضه و نگهداری مواد پروتئینی، مرغ و ماهی، کشتارگاه‌ها و سرخانه‌ها نظارت می‌کنند.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان تعداد اکیپ‌های ثابت فعال در این طرح را 40 اکیپ و سیار را 80 اکیپ اعلام کرد و بیان داشت: 240 بازرس در این طرح در دو شیف کاری به مردم خدمات ارائه می‌دهند.
زینلی تصریح کرد: مردم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلفی در این بخش مراتب را به شماره 1512 اداره کل دامپزشکی اعلام کنند.
وی به نقش پروتئین‌ها در سلامت و رشد بدن اشاره کرد و گفت: در صورتی که مواد پروتئینی مورد نیاز خانواده‌ها از مراکز غیرمجاز و کانال‌های غیرقانونی تهیه شود، موجب انتقال بیماری‌های مشترک و همچنین مسمومیت‌های غذایی می‌شود.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان با تأکید بر اینکه مواد غذایی تهیه شده باید دارای تأییدیه دامپزشکی باشد، خاطرنشان کرد: در موقع خریدن گوشت قرمز باید به نکاتی از جمله داشتن رنگ قرمز روشن تا کمی تیره، سطح عاری از رطوبت، ترشحات و خون‌ریزی، عدم بوط نامطبوع و تغییر رنگ به سیز، قهوه‌ای و خاکستری دقت کرد.
زینلی افزود: همچنین مردم نباید گوشت چرخ شده از قبل آماده شده را بدون برچسب و تاریخ تولید و کد بهداشتی خریداری کنند و در این زمینه بهتر است که ابتدا گوشت را خریده و در همان زمان نسبت به چرخ کردن آن اقدام شود.
وی با اشاره به اینکه گوشت‌های منجمد وارداتی نیز باید تاریخ تولید و انقضا داشته باشند، بیان کرد: روی سطح گوشت منجمد نباید دارای لکه‌های سبز یا سوختگی ناشی از انجماد وجود داشته باشد.
زینلی گفت: منجمد کردن گوشت یا مرغ گرم و همچنین یخ‌زدایی فرآورده‌های منجمد و عرضه آن به صورت گرم ممنوع است و تخلف محسوب می‌شود.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان از تولید گوشت مرغ بدون مصرف آنتی‌بیوتیک در هشت مزرعه استان کرمان خبر داد و گفت: طرح پیش از مرحله جوجه‌ریزی تا زمان کشتار تحت نظارت دامپزشکی است.
زینلی تصریح کرد: در این راستا نمونه‌برداری در سه مرحله از مزرعه انجام و گوشت مورد آزمایش قرار می‌گیرد و در صورت مصرف آنتی‌بیوتیک نسبت به حذف تولیدکننده از طرح ادغام می‌شود.
وی با باین اینکه امکان انجام آزمایش‌های ردیابی آنتیبیوتیک در استان کرمان وجود دارد، گفت: کشتار مرغ‌های بدون مصرف آنتی‌بیوتیک از امروز در کرمان آغاز و عرضه آن با قیمت افزایش 14 درصدی نسبت به مرغ‌های گرم معمومی انجام می‌شود

-------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان خبر داد:
حذف 13 کانون بیماری‌ هاری در جنوب کرمان


مدیرکل دامپزشکی جنوب استان کرمان گفت: با تلاش دامپزشکی 13 کانون بیماری‌ هاری در جنوب کرمان حذف شد.

علیرضا رجایی اظهار داشت: 13 کانون بیماری‌ هاری در جنوب کرمان حذف شد و این موفقیت با شناسنامه‌دار کردن، واکسیناسیون و قلاده‌گذاری سگ‌های اهلی به دست آمده است.
وی با اشاره به کاهش بیماری‌های مشترک انسان و دام در جنوب استان کرمان افزود: در سه ماه ابتدایی سال جاری 431 قلاده سگ علیه بیماری هاری واکسینه شدند.
رجایی بیان کرد: بیش از 36 هزار دام سبک و سنگین در جنوب کرمان علیه بیماری تب مالت و کنترل بیماری‌های مشترک انسان و دام واکسینه شدند.
وی از واکسیناسیون 26 هزار راس دام علیه بیماری طاعون نشخوارکنندکان کوچک خبر داد و گفت: در پی مشاهده کانون بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک 26 هزار راس دام سبک در این منطقه واکسینه شدند.
رجایی تصریح کرد: در سه ماه نخست سال جاری 30 کانون بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در جنوب استان کرمان شناسایی شده است.
وی تعداد دام‌های مبتلا به بیماری را در این مدت 500 راس اعلام و خاطرنشان کرد: این بیماری میان انسان و دام مشترک نیست و هیچ خطری برای انسان ندارد.
رجایی اذعان کرد: این بیماری از سال 85 در منطقه مشاهده و طی دو سه سال گذشته تشدید شده و در سه ماه نخست سال جاری این موضوع افزایش یافت.
وی با بیان اینکه انتقال این بیماری از راه‌های تماس مستقیم دام با دام‌های آلوده است، افزود: هم‌مرز بودن جنوب کرمان با استان‌های سیستان و بلوچستان و کشورهای شرقی زمینه ورود دام قاچاق را به منطقه فراهم کرده که در این زمینه اقدامات از سوی متولیان امر صورت گرفته است.
مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد، زیرا نظارت کامل در کشتارگاه‌ها از سوی کارشناسان این اداره کل در منطقه انجام می‌شود.
رجایی بیان کرد: دامداران باید در صورت مشاهده دام بیمار آن را از سایر دام‌ها جدا کرده و با رعایت اصول بهداشتی موضوع را به یکی از مراکز دامپزشکی اطلاع دهند.
وی تعداد دام‌های سبک منطقه را یک میلیون و 927 هزار و 892 راس و دام‌های سنگین را 138 هزار و 698 راس عنوان کرد و گفت: 112 هزار و 574 راس گاو و گوسفند در فاز اول مبارزه با تب برفکی در سال جاری مایه‌کوبی شدند.
رجایی تصریح کرد: این تعداد 100 درصد پیش‌بینی فاز اول مایه‌کوبی تب برفکی سال جاری را شامل می‌شود که 28 روز به طول انجامید.
وی خاطرنشان کرد: در اجرای مرحله نخست فاز مایه‌کوبی 25 گروه در منطقه حضور داشتند که 17 گروه مربوط به بخش دولتی و هشت گروه آن خصوصی بودند.
رجایی اذعان کرد: مرحله نخست مایه‌کوبی تب برفکی در جنوب کرمان از 28 مرداد ماه جاری آغاز شده است.

 

-----------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان:
آزمایش بیماری مشمشه در 12 واحد اسب‌سواری رفسنجان


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان گفت: با تست مشمشه در 12 واحد اسب‌داری شهرستان رفسنجان در هیچ‌یک از این واحدها بیماری مشمشه مشاهده نشده است.

محمود مقامی با اشاره به اجرای طرح مبارزه با بیماری مشمشه اظهار داشت: تعداد 333 رأس اسب در این شهرستان مورد تست مشمشه قرار گرفت.
وی افزود: بیماری مشمشه نوعی بیماری خطرناک مشترک میان انسان و تک سمیان است و در صورت ابتلای انسان سبب ایجاد عفونت‌های حاد تنفسی و مرگ می‌شود.
مقامی تصریح کرد: در همین راستا این شبکه اقدام به تست مشمشه در 12 واحد اسب‌داری شهرستان رفسنجان کرده است که در هیچ‌یک از این واحدها این بیماری مشاهده نشده است.
همچنین ندا نژادمعصوم رئیس اداره دارو درمان و آزمایشگاه‌های اداره کل دامپزشکی استان کرمان اظهار داشت: در نشست مدیران دامپزشکی با مسئولان شرکت‌های پخش دارو، واکسن و مواد بیولوژیک، مسئولان فنی داروخانه‌ها با هدف بررسی مشکلات، نقطه نظرات و پیشنهادات فعالان این بخش به منظور بهبود وضعیت توزیع دارو در سطح استان برگزار شد.
وی افزود: در این نشست ارائه آخرین دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های مربوطه در مورد قانونمندی در توزیع دارو و نحوه فعالیت‌های شرکت‌های پخش و داروخانه‌ها، مشکلات موجود در اجرای توزیع دارو در سطح استان و همچنین دخالت شرکت‌های پخش سایر استان‌ها در روند توزیع دارو استان مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

------------------------------------

 

مدیرکل اداره دامپزشکی استان زنجان خبر داد:
فعالیت 4 واحد بسته‌بندی گوشت در زنجان


مدیرکل اداره دامپزشکی استان زنجان گفت: در حال حاضر چهار واحد بسته‌بندی در استان فعال هستند و کاربسته‌بندی گوشت را انجام می‌دهند.

محمد رشید کرمی اظهار داشت: برنامه‌های دامپزشکی استان زنجان بسیار گسترده است و از آغاز سال فعالیت‌های مختلفی را در زمینه‌های مختلف انجام داده است.
وی خاطرنشان کرد: واکسیناسیون دام‌ها علیه آبله و شاربن از جمله اقدامات پیشگیرانه‌ای است که توسط مسئولان به منظور سلامت دام‌ها انجام شده است.
مدیرکل اداره دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه بحث واکسیناسیون علیه تب برفکی در کشتارگاه‌های صنعتی و سنتی از ابتدای تیر ماه آغاز شده است، اضافه کرد: تا پایان مرداد ماه این اقدام تا تا پایان مرداد ماه به مرحله اجرا می‌رسد.
وی یادآور شد: بحث پایش دام‌ها از نظر سل نیز به مرحله اجرا در آمده و در واحدهایی که آلودگی دارند، اقدام به واکسیناسیون دام‌ها می‌شود.
کرمی با بیان اینکه پایش دام‌ها از نظر بیماری به صورت منظم انجام می‌شود، ادامه داد: واکسیناسیون طیور، دام و آبزیان را از جمله این اقدامات است.
وی با اشاره به اینکه دام‌ها علیه بیماری مختلفی واکسیناسیون شده‌اند، افزود: واکسیناسیون دام‌ها علیه بروسلوز نیز از ابتدای سال آغاز شده است.
مدیر‌کل اداره دامپزشکی استان زنجان اذعان داشت: در صورتی که دستگاه‌های مرتبط هماهنگی لازم را انجام دهند مرغ بدون آنتی‌بیوتیک انجام می‌شود.
وی با اشاره به راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی در استان زنجان ادامه داد: مسئولان این اداره در نظر دارند با پایش کشتارگاه‌های سنتی و بررسی تجهیزات آن‌ها مواد پروتئینی کاملا بهداشتی را به دست مصرف کنندگان برسانند.
کرمی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه این سازمان در مورد ایمن‌سازی دام‌ها از نظر بیماری یادآور شد: در صورتی که مورد و بیماری مشاهده شود اقدامات به منظور ایمن‌سازی و اقدامات پیشگیرانه انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر چهار واحد بسته بندی در استان زنجان وجود دارد، اضافه کرد: این واحدهای بسته‌بندی کار بسته‌بندی گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماهی را انجام می‌دهند.
مدیر کل اداره دامپزشکی استان زنجان یادآور شد: این واحدهای بسته بندی در صورتی که نیاز استان تامین شود به خارج از استان نیز این تولیدات صادر می‌شود.
وی با اشاره به اقداماتی بسیار خوبی که در حوزه دامپزشکی استان زنجان صورت گرفته است، اضافه کرد: مشکلاتی نیز در این راستا وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
کرمی با اشاره به اینکه استان زنجان به از نظر جغرافیای نوعی کانون و محل رفت‌و‌آمد استان‌های مختلف است، افزود: همین امر سبب بیماری دام‌ها می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: با هماهنگی‌هایی که با نیروی انتظامی استان زنجان صورت گرفته است، مقرر شده که این امر کنترل شود تا از بیماری دام‌ها جلوگیری به عمل آید.
مدیرکل اداره دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه بسیاری از کشتارگاه‌ها در استان زنجان سنتی هستند، اضافه کرد: این نوع کشتارگاه‌ها امکانات و تجیزات بسیاری را می‌طلبد تا دام‌ها واکسینه شوند.
وی یادآور شد: در صورتی که امکانات و تجهیزات این کشتارگاه‌ها به روز شود مسئولان این اداره به راحتی‌می‌توانند اقدام به واکسینه کردن دام‌ها کنند.
کرمی کمبود نیروی انسانی را نیز از دیگر مشکلات این اداره برشمرد و گفت: اگر نیروی انسانی در به بخش‌های مختلف این اداره اضافه شود، مسئولان این اداره به راحتی اقدام به انجام وظایف خود کنند.

-----------------------------------------

 

رئیس دامپزشکی نهبندان خبر داد:
پایان طرح واکسیناسیون تب برفکی در نهبندان


رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان از پایان موفقیت‌آمیز طرح سراسری واکسیناسیون تب برفکی در این شهرستان در سال جاری خبر داد.

عباس نیکپور اظهار داشت: تب برفکی یکی از بیماری‌های حاد ویروسی دام‌ها است که می‌تواند خسارات شدید و جبران ناپذیری را به صنعت دامداری و سرمایه‌های دامی کشور وارد آورد.
وی ادامه داد: تب برفکی یک بیماری بسیار عفونی و به شدت واگیر دام است که به لحاظ شدت خسارت اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید فرآورده‌های دامی محسوب می‌شود، همچنین سبب کاهش شدید تولید دام شده و نقش اساسی در تجارت دام و فرآورده‌های خام دارد.
رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان تصریح کرد: تقریبا تمام دام‌های زوج سم از جمله گونه‌های نشخوارکنندگان اهلی مثل گاو، گاومیش، گوسفند و بز مورد هدف ویروس عامل بیماری قرار می‌گیرند و شدت واگیری در دام‌های حساس بالای صد درصد بوده و در دام‌های جوان نیز سبب مرگ و میر می‌شود.
نیک‌پور افزود: مهم‌ترین روش انتقال و انتشار بیماری به ویژه در کشورهایی که بیماری به فرم بومی حضور داشته و اپیدمی‌های منطقه‌ای و یا وسیع دارند، انتقال به شیوه مستقیم یعنی تماس دام آلوده با دام حساس است.
وی اضافه کرد: دام‌های مبتلا دارای علائم کلینیکی بیماری به ویژه در مراحل اولیه و فاز تب‌دار ویروس را از طریق انتشار همراه با هوای نفس به دام در تماس انتقال داده و سبب بروز بیماری در دام حساس می‌شوند.
رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان گفت این ویروس قادر است در محیط خارج از بدن دام تا مدت 40 روز در بستر فضولات و ترشحات بدن زنده و عفونت باقی بماند و هفته‌ها در خوراک دام و فرآورده‌های دامی از قبیل پشم و پوست دام زنده مانده و از مکانی به مکان دیگر انتقال یابد.
نیک‌پور با اشاره به اینکه این ویروس در گوشت منجمد تا 80 روز باقی می‌ماند، اظهار داشت: این ویروس در حرارت مستقیم پایین و در درجه حرارت 50 تا 60 درجه به سرعت از بین می‌رود.
وی تعداد مراحل انجام طرح سراسری واکسیناسیون تب برفکی برای دام‌های سنگین در سال را سه نوبت دانست و تصریح کرد: این مهم با ایجاد ایمنی سرمی مناسب در دام‌ها سبب حفاظت دام‌ها در برابر بیماری‌ها می‌شود و طی اجرای این طرح حمل و نقل دام ممنوع بوده و رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای دامپزشکی نقش به سزایی را ایفا می‌کند.
رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان با بیان اینکه همکاری روستاییان و دامداران نقش مهمی در کنترل و پیشگیری و در نهایت به ریشه‌کنی این بیماری می‌انجامد، افزود: دامداران باید در صورت خریداری دام و قبل از ورود دام‌های خریداری شده به واحد دامپروری، نسبت به نگهداری آنها در شرایط قرنطینه‌ای و نیز مایه‌کوبی آنها علیه تب برفکی اقدام و پس از سپری شدن حداقل دو هفته و مشاهده نشدن هر گونه علائم بالینی به تب برفکی، این دام‌ها را به گله وارد کنند.
نیک پور ادامه داد: همکاری دامداران با پرسنل دامپزشکی سبب کاهش بیماری‌های دامی، حفظ سرمایه‌های دامی، سود دامداران، ارتقای بهداشت عمومی و کاهش بیماری‌های مشترک بین انسان و دام می‌شود.

 

 

نظر شما
ادامه