کد خبر: ۶۳۸۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان فامنین گفت: افزایش آگاهی عمومی مردم در پیشگیری از بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان نقش اساسی در سلامت جامعه دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره دامپزشکی شهرستان فامنین، «دکتر محمود مشهوری» رئیس اداره دامپزشکی این شهرستان از حمله یک قلاده سگ به فردی در روستای سراوک در شهرستان فامنین خبرداد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان فامنین با اشاره به اینکه مهم‌ترین علامت بیماری هاری تغییر رفتار حیوان است، بیان کرد: یک قلاده سگ در روستای طاوه از توابع شهرستان فامنین دچار تغییر رفتار گردیده و موجب گازگرفتگی یک فرد شده بود که با حضور سریع کارشناسان اداره دامپزشکی شهرستان به محل و پس از معاینه و بررسی دقیق به دلیل مشکوک بودن به بیماری هاری و پس از از جدا نمودن سر سگ و انجام نمونه گیری جهت انجام آزمایشات لازم، لاشه در خارج از روستا بصورت بهداشتی دفن گردید.

وی افزود: هاری یکی از بیماری های عفونی، خطرناک، شدیدا کشنده مخصوص گوشتخواران اهلی و وحشی بوده و انسان و سایر حیوانات خونگرم پستاندار به طور تصادفی به آن مبتلا می شوند.

این مقام مسئول تصریح کرد: افزایش آگاهی عمومی مردم در پیشگیری از بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان نقش اساسی در سلامت جامعه دارد.

 دکتر محمود مشهوری با بیان اینکه عمده ترین راه انتقال بیماری، گزش و یا خراش توسط حیوانات آلوده و مبتلا است، عنوان کرد: علائم بیماری در انسان به دو صورت علائم اولیه شامل سرفه، خستگی، تب، سردرد، سوزش در محل گاز گرفتگی، کاهش اشتها، احساس تهوع، درد عضلانی، گلو درد و علایم نهایی که در مرحله حاد بیماری بروز می کند شامل: اضطراب، رفتارهای خشونت آمیز، توهم و افسردگی، ترس از آب (به دلیل عدم توانایی بلع) مشکل در صحبت کردن و تکلم، ناتوانی در بلع، فلج شدن فک، حرکت غیر طبیعی عضله دیافراگم، دو بینی، ایست قلبی، مشکلات تنفسی و در نهایت مرگ بیمار اعلام کرد.

وی علائم کلی بیماری در حیوان را تغییر رفتار عنوان کرد و خاطرنشان کرد:  این بیماری به دوشکل در حیوان دیده می شود، ابتدا شکل خشمگین یا دیوانه که در این نوع از بیماری حیوان عصبی شده و به سایر حیوانات حمله می کند و دوم شکل فلجی که حیوان فلج و آرام شده و معمولا در یک گوشه پناه می گیرد و در هر دو صورت حیوان قادر به بلع آب و غذا نیست

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان فامنین افزود: از جمله مهم ترین اقدامات پیشگیرانه برای مبارزه با بیماری هاری واکسیناسیون است لذا اداره دامپزشکی فامنین در تمام روستاها، سگ های صاحب دار را که عمدتا سگ های خانگی و سگ گله هستند به صورت رایگان علیه بیماری هاری واکسینه می کند.

وی در پایان از کلیه شهروندان و روستاییان عزیز درخواست کرد که در صورت مواجهه با حیوانات وحشی و ولگرد که رفتار غیرعادی مانند ورود به نقاط مسکونی و یا حالت تهاجمی دارند، به هیچ وجه به آن ها نزدیک نشده و در صورت بروز گزش در انسان و حیوانات اهلی اقدام به واکسیناسیون نمایند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Dr.taheri
|
Russian Federation
|
۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
0
2
درود بر همکاران زحمت کش علی الخصوص دکتر مشهوری بزرگوار
نظر شما
ادامه