کد خبر: ۶۳۸۸

حکیم مهر - پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام دامپزشکی نوشت : صدها قطعه از ماهی های کپور بومی منطقه " چشمه سلیمانیه " فین کاشان هر روز به علتی نامعلوم در برابر دیدگان حیرت زده گردشگران در حال تلف شدن هستند.

آقامیری مسئول باغ تاریخی فین کاشان که هنگام وقوع این رویداد تأسف بار در محل حضور یافته بود گفت: ماهی‌هایی که در حوضچه و جوی‌های داخل و اطراف باغ تاریخی فین مشاهده می‌شوند با سرریز شدن آب " چشمه سلیمانیه "  از ورودی‌های باغ  به داخل این حوضچه ها می‌آیند.

وی اضافه کرد: از طرفی دیگر سرمنشا اصلی چشمه سلیمانیه مشخص نیست و تاکنون کسی نتوانسته مکان اصلی سرچشمه راپیدا کند بنابراین از علت و چگونگی ورود ماهی‌ها به این چشمه نیز اطلاعی در دست نیست.

مسئول باغ تاریخی فین کاشان افزود: مسئولان تنظیف باغ،‌ ماهی‌ها را قبل از شروع کار روزانه جمع آوری کرده و به چشمه باز می‌گردانند که شاید مشاهده تعدادی از ماهی‌های تلف شده در جوی های اطراف باغ، خروج این ماهی‌ها از منافذ وکانالهای خروجی چشمه سلیمانیه باشد که این منافذ از قدیم الایام به منظور آبیاری باغات اطراف تعبیه شده اند .

مسئول باغ تاریخی فین کاشان در خصوص آلودگی حوضچه ها نیز گفت: به علت تابش مستقیم نور آفتاب به حوضچه هایی که حاوی جلبکها و آبزیان ریز است ، بوی نامطبوعی ایجاد می‌شود که منظر خوشایندی به ویژه برای گردشگران داخلی و خارجی نیست که این مساله ما را ناگزیر می‌کند حوضچه‌ها و جویها را از لجن و مواد حاصل از رکود آب پاک کنیم تا گردشگران آزرده نشوند.

عکس‌هایی که با استفاده از  گوشی تلفن همراه گرفته شده حاکیست، آب جاری در جوی های باغ فین کاشان از نظر ظاهری بسیار آلوده و کثیف به نظر می‌رسند که آلودگی آب های جاری و روان در جوی های این باغ تاریخی و همزمانی آن با مرگ و میر ماهی‌ها جلوه‌ای رقت انگیز و تاسف بار را در معرض دید مردم و گردشگران قرار داده است.

چندی قبل نیز خبرگزاری مهر ازمرگ مشکوک تعداد زیادی ماهی در پارک " ائل گلی "  تبریز خبر داده بود که اعلام آن واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشت که در نهایت به همت سازمان پارک‌ها کمیته ای از نمایندگان دستگاه های زیربط برای بررسی علت مرگ ماهی ها تشکیل شد که پس از  نمونه برداری و آنالیز آب استخر پارک " ائل گلی " وجود آلودگی و مسمومیت آب استخر به عنوان عامل مرگ ماهی ها رد شد اما  گرمای بی سابقه هوا و متعاقب آن رشد نوعی جلبک آبی در استخر به عنوان عامل مرگ و میر دسته جمعی ماهی ها شناخته شد.

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه