کد خبر: ۶۳۹۲

حکیم مهر - به علت اینکه در مجتمع‌های دامپروری کنونی قرنطینه‌های مناسب و سیستم ایمنی زیستی مورد نیاز سازمان دامپزشکی رعایت نشده، احتمال بروز بیماری‌های دامی در این مراکز زیاد است.
دکتر علی اصغر شریفی با بیان این مطلب افزود: به علت اینکه این مجتمع‌ها چندین مالکیتی هستند، از سنین مختلف دام در آن نگهداری می‌شود و رفت و آمد بین صاحبان و تبادل موادغذایی بین خرده مالک‌ها زیاد بوده فعالیت‌های مهار، پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دامی توسط نیروهای دامپزشکی مشکل است.
شریفی اظهار داشت: امکانات موجود دامپزشکی بسیار ناچیز بوده و نمی‌تواند به مجتمع‌های دامپروری به شکل فعلی خدمات دهی کند.
وی با بیان اینکه همزمان با رشد یک صنعت باید بخش بهداشتی آن نیز توسعه یابد تصریح کرد: به رغم رشد و توسعه صنعت دامپروری در این استان بخش بهداشتی آن که اداره کل دامپزشکی است، رشد و پیشرفت لازم به لحاظ امکانات، اعتبارات و نیرو را نداشته است.
این مسوول تاکید کرد: رشد و پیشرفت اعتبارات دامپزشکی باید هم راستا و همزمان با رشد پیشرفت زیرساخت‌های صنعت دامپروری باشد.
وی اشاره کرد: اعتبارات این اداره کل به رغم کاهش اعتبارات استان در سال جاری افزایش مختصری یافته و تا حدودی می‌تواند جوابگوی فعالیت‌های پیشگیرانه و خدمات رسانی در مناطق روستایی و عشایری باشد.
مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی توضیح داد: این اداره کل جهت ارائه خدمات بهتر به مناطق روستایی، عشایری و مجتمع‌های دامپروری علاوه بر اعتبار تخصیص یافته نیازمند تامین اعتبارات بیشتر، حداقل تا سقف یک و نیم برابر اعتبارات پیشنهادی سال جاری است.
شریفی گفت: با توجه به نیروهای موجود در مجموعه دامپزشکی استان که طی دو سال آینده بازنشسته خواهند شد و همچنین همزمانی آن با عدم جذب استخدام در سیستم‌های دولتی، این اداره کل با کاهش شدید نیرو به خصوص در مناطق دورافتاده مواجه است.
وی خاطرنشان کرد: به علت اینکه این استان کمتر توسعه یافته است، بخش خصوصی نیز صرفا در مناطق پرتراکم مایل به همکاری است و استقبال چندانی جهت فعالیت و راه اندازی درمانگاه در نقاط دور دست و کمتر توسعه یافته را ندارد.
این مقام مسوول با بیان اینکه بخش خصوصی دامپزشکی در این استان ضعیف بوده و تمایل به همکاری در نقاطی که امکانات بیشتری موجود است را دارند تاکید کرد: پایین بودن تعرفه‌های دامپزشکی یکی از عوامل تاثیرگذار بر این امر بوده است.
به گفته مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی این استان نیازمند راه اندازی سه داروخانه دامپزشکی، 12 کلینیک، سه مرکز مایه کوبی و 20 واکسیناتور است که نیاز اصلی در بخش‌های راز و جرگلان و شوقان و در شهرستان‌های گرمه و جاجرم می‌باشد.
وی افزود: طی ماه مبارک رمضان فعالیت‌های نظارتی این اداره کل بر مواد پروتئینی خام دامی شدت می یابد و شهروندان نیز می‌توانند با مشاهده هرگونه مشکل بهداشتی در مواد خام دامی با شماره تلفن 1512 تماس گرفته و این اداره کل را جهت رسیدگی مطلع کنند.

گفتنی است برخی مسئولین نظیر این فراخوان‎ برای جذب دامپزشکان و سایر رده‎های دامپزشکی را نشانه عدم بیکاری در چنین استانهایی می‎دانند.

این در حالی است که بیکاران این استانها بعضاً به سایر استانها مهاجرت نموده و یا به دلیل تعرفه پایین و شرایط نامناسب کاری حاضر نیستند در این مناطق به کار مشغول شوند.

به نظر می رسد مسئولین باید به فکر امکان ایجاد شغل در این مناطق و یا فراهم نمودن شرایط مناسب کار و تعرفه منطقی باشند و اعلام نیاز محدود یک استان را حمل بر موفقیت در کاهش بیکاری ننمایند.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه