کد خبر: ۶۳۹۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

می‌گوید ۳۰۰ کبوتر نگهداری می‌کنم. عدد ۳۰۰ را که می‌شنوم برق سه فاز از چشمانم می‌پرد که این تعداد پرنده را چگونه نگهداری می‌کند، از هزینه نگهداری آنان می‌پرسم که پاسخ می‌دهد فقط خرج دان‌شان یک میلیون تومان در ماه می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، چند روزی از این داستان گذشت تا اینکه توسط یکی از آشنایانم شنیدم دارنده یکی از پروژه‌های بزرگ ساختمانی در حال احداث مشهد هم قفسی مملو از کبوتر دارد قفسی که برای حملش چندین نفر باید به خط شوند!

همین دو داستان باعث شد «هزینه نگهداری یک حیوان خانگی» موضوع یک گزارش شود. طبق معمول بسیاری از گزارشات میدانی که دنبال می‌کنم به عنوان یک خریدار به چند «پت شاپ» در سطح شهر مشهد مراجعه و از فروشنده می‌خواهم مرا راهنمایی کند که برای نگهداری یک سگ یا گربه چه وسایلی باید تهیه کنم.

فروشنده، خانم صبوری است که پاسخ پرسش‌هایم را اینگونه می‌دهد: اکثر وسایلی که برای نگهداری گربه تهیه می‌کنید مانند ظرف خاک، اسباب بازی و جای خواب، شانه و لباس تا مدت‌های طولانی برای شما می‌ماند و نیاز نیست هر روز آنان را عوض کنید.

وی ادامه می‌دهد: آنچه که هزینه زیادی دربردارد خاک گربه، مولتی ویتامین‌ها و غذا هستند که با توجه به مارک و ایرانی و خارجی بودن قیمت‌شان تفاوت دارد.

در خصوص جای خواب می‌پرسم که بیان می‌کند: جای خواب در قیمت‌های متفاوت موجود است و بسته به سایز آن از حدود ۲۶۹ هزار تومان و قیمت ظرف خاک از ۱۵۹ هزار تومان آغاز می‌شود، همچنین چنانچه خاک ۱۰ کیلویی ایرانی بخواهید باید حدود ۲۲ تا ۳۰هزار تومان و چنانچه نوع خارجی آن را بخواهید حدودا ۱۸۰ هزار تومان باید به چشمتان ببینید.

تفاوت خاک ایرانی از خارجی را می‌پرسم که می‌گوید: خاک خارجی قدرت جذب بیشتری دارد و گرد و خاک کمتر که هر کیسه ۱۰ کیلویی آن برای حدود دو ماه کافی است، البته گفته می‌شود که هفته‌ای یک بار باید کل خاک ظرف تعویض شود که چنانچه به این شکل عمل کنید هر کیسه زودتر به اتمام می‌رسد.

فروشنده در خصوص غذای گربه هم می‌افزاید: معمولا گربه پس از ۴۵ روزگی از مادر جدا می‌شود و به فروش می‌رسد، چنانچه پیش از این مدت از مادر جدایش کنند به طور حتم به شیرخشک احتیاج دارد که شیرخشک ۴۵۰ گرمی ایرانی حدود ۴۸ هزار تومان و شیرخشک خارجی ۲۰۰ گرمی حدود ۱۴۵ هزار تومان؛ غذای خشک گربه هم به همین شکل هم ایرانی و هم خارجی موجود است؛ ایرانی دو کیلویی ۸۵ هزار تومان و خارجی یک کیلو و ۴۰۰ گرمی به قیمت ۴۹۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی ادامه می‌دهد: هر گربه در ماه یک بار به حمام احتیاج دارد که برای حمام نیازمند شامپوی مخصوص است که ایرانی آن از ۱۹ هزار تومان و خارجی آن از ۴۷ تا ۱۴۰ هزار تومان قیمت دارد، همچنین تمام گربه‌ها به مالت احتیاج دارند که خارجی آن ۱۶۹ و ایرانی آن ۳۲ هزار تومان برایتان تمام می‌شود.

هزینه لباس از ۵۰ تا ۳۲۸ هزار تومان متفاوت است

در مورد لباس‌ها و قیمت آن می‌پرسم که می‌گوید: لباس راحتی و خانگی ۵۰ هزار تومان و لباس‌های بیرونی و زمستانی از ۲۲۰ هزار تومان آغاز می‌شود و لباس‌های دخترانه ۳۲۸ هزار تومان

به اینجای ماجرا که می‌رسیم یاد کتاب علوم دوره دبستان می‌افتم که در آن نوشته بود حیوانات یا کرک و پشم دارند و یا با مو و پر، بنابراین مانند انسان‌ها نیاز به لباس ندارند؛ نگاهی می‌کنم به لباس‌های زمستانی و خنده‌ام می‌گیرد از این تناقض!

قیمت مسواک و بُرس سوال دیگری است که از فروشنده می‌پرسم و در پاسخ می‌شنوم: قیمت‌ها مختلف و حدود ۳۳، ۶۵ و ۷۵ هزار تومان و مسواک هم که از ۶ ماهگی مورد استفاده قرار می‌گیرد حدود ۷۹ هزار تومان است؛ اسباب بازی‌های گربه نیز از ۲۵ هزار تومان آغاز می‌شود.

وارد پت شاپ دیگری در خیابان وکیل‌آباد می‌شوم و به فروشنده می‌گویم که سگی می‌خواهم خریداری کنم و قبل از خرید سگ می‌خواهم هزینه نگهداریش را برآورد کنم.

هزینه هر دوره واکسن سگ ۳۵۰ هزار تومان

فروشنده می‌گوید: سگ‌ها هزینه اولیه‌ای شامل آموزش(حدود یک ماه و بین یک تا دو میلیون تومان)، لوازم ضروری اولیه همچون ظرف غذا، بُرس، غلاده، باکس حمل و واکسیناسیون دارند.

وی می‌افزاید: هر توله سگ هر ماه و در سه دوره باید واکسینه شود که هزینه هر دوره حدود ۳۵۰ هزار تومان می‌شود.

فروشنده با اشاره به اینکه کل هزینه اولیه یک توله سگ بین دو تا چهار میلیون تومان متغیر است و بستگی به اینکه چه میزان می‌خواهید برای سگتان هزینه کنید دارد، ادامه می‌دهد: چنانچه بخواهید سگی بنیه‌دار و قوی پرورش دهید غذای خشک خارجی از کیلویی ۲۵۰ تا کیلویی یک میلیون تومان وجود دارد و غذاهای ایرانی از حدود ۴۰ هزار تومان شروع می شود.

وی بیان می‌کند: شامپوی سگ از ۲۵ تا ۱۴۵ هزار تومان و بُرس از ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان متغیر است، همچنین چنانچه بخواهید پارکی برای او داشته باشید باید حداقل ۳۴۰ هزار تومان بپردازید

فروشنده با بیان اینکه سینی خاک سگ از ۱۴۹ تا ۲۱۵ هزار تومان بسته به سایز آن متفاوت است، بیان می‌کند: به طور کلی هزینه نگهداری یک سگ ماهیانه تنها برای غذا حداقل ۳۰۰ هزار تومان می‌شود.

مشخص است که دیگر حوصله پاسخ ندارد، بنابراین از فروشگاه بیرون آمده و پت شاپ دیگری می‌روم که کمی منصف‌تر از قبلی‌هاست.

فروشنده در خصوص هزینه واکسن بیان می‌کند: هر توله سگ در باید سه دوره واکسینه شود که هر دوره یک ماه است و ۲۴۰ هزار تومان هزینه دربردارد و پس از سه ماه سالی یک بار واکسیناسیون می‌شود، علاوه بر آن تا دو ماه و هر ماه یک بار باید قرص ضد انگل به قیمت ۲۵ هزار تومان مصرف کند و پس از آن هر سه ماه تا پایان عمر این قرص استفاده می‌شود.

وی در خصوص هزینه غذای یک توله سگ تصریح می‌کند: اصلا نیازی به تهیه غذای خشک ندارید در خانه هم می‌توانید غذا تهیه کنید تا مخارج نگهداری کاهش یابد و چنانچه اصرار به تهیه غذا دارید بسته به ایرانی و خارجی بودن آن از کیلویی ۵۸ تا ۴۴۵ هزار تومان متغییر است.

فروشنده ادامه می‌دهد: همچنین یک باکس معمولی حدود ۳۰۰ هزار تومان و غلاده بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

می‌پرسم اینکه می‌گویید خارجی است آیا واقعا از خارج از کشور می‌آید که پاسخ می‌دهد: مطمئن باشید خارجی است. سوال می‌کنم با این اوضاع تحریم چگونه غذای خارجی تهیه می‌کنید که در جواب می‌گوید: قاچاقی!

سری به سایت‌های فروش آنلاین لوازم و غذاهای حیوانات می‌زنم از ظرف غذای ۳۵ هزار تومانی گرفته تا تشک ۱۰۰ هزار تومان و سینی ادرار۹۰ هزار تومانی و لباس بافت و لباس تابستانه ۱۲۰، کیف حیاط‌دار ۳۵ هزار تومانی و از انواع و اقسام غلاده‌ها در قیمت ۳۰ تا ۷۰ هزار تومان گرفته تا کلبه ۴۰۰ هزار تومانی؛  از انواع و اقسام اسنک‌ها و استیک‌ها و مانچی‌ها در قیمت‌های  ۲۷ تا ۲۵۲ هزار تومان و تی‌شرت‌های ۲۶ تا ۴۳ هزار تومان و کت‌ها و کاپشن‌های ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی تا گل‌سرهای ۷۰ هزار تومانی، قیمت‌ها متفاوت است.

هزینه آرایش یک گربه چه میزان می‌شود؟

یکی دیگر از نکاتی که در بحث حیوانات خانگی توجهم را جلب می‌کند مخارج درمانی و آرایشگاه آنان است. تلفن را برمی‌دارم، شماره یکی از کلینیک‌ها را می‌گیرم در خصوص تعرفه‌های درمانی می‌پرسم که می‌گوید: هزینه ویزیت ۶۰ هزار تومان می‌شود و جرم‌گیری دندان سگ با بیهوشی حدود ۳۰۰ هزار تومان و چنانچه نیاز به درست کردن دندان باشد حدود ۲۰۰ هزار تومان؛ در صورت کشیدن دندان باید ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان هزینه کنید.

مسوول پذیرش یکی دیگر از کلینیک‌های حیوانات خانگی بیان می‌کند: هزینه جرم‌گیری دندان گربه حدود ۲۵۰ هزار تومان و هزینه کشیدن دندان ۱۵۰ تا ۲۰۰ و در صورتی که اگر نیاز به ترمیم داشته باشد بسته به اینکه کدام دندان باشد و میزان خرابی به چه اندازه قیمت‌ها متفاوت و حدود ۳۵۰ هزار تومان می‌شود.

درخصوص هزینه آرایش یک سگ از او می‌پرسم که پاسخ می‌دهد حدودا ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان، همچنین هزینه عقیم سازی یک سگ با مواد بیهوشی حدود یک میلیون تومان آب می‌خورد.

تعهدات بیمه‌ای حیوانات خانگی

پس از کمی جست‌وجو متوجه می‌شوم بیمه سامان، حیوانات خانگی را پوشش می‌دهد به همین منظور با بخش مرکزی بیمه تماس گرفتم و در خصوص تعهدات بیمه پرسیدم که گفت: حداکثر تعهد بیمه پنج میلیون تومان است که تنها سگ و گربه را پوشش می‌دهد و آن هم عقیم سازی و بحث درمان دندان را پوشش نمی‌دهد.

چرخی در فروشگاه‌های عرضه غذا و وسایل نگهداری حیوانات خانگی و کلینیک‌های مرتبط با آنان نشان از هزینه‌های سرسام آور نگهداری این قبیل حیوانات دارد، هزینه‌هایی که گاهی با هزینه پرورش یک کودک برابری می‌کند و حتی گاهی از آن هم بیشتر است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
0
0
چرت و پرت نوشتن هاشون شروع شد
نظر شما
ادامه