کد خبر: ۶۴۰۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی سمنان، کرمان، هرمزگان و فهرج

 

شروع بکار سامانه GIS طیور اداره کل دامپزشکی استان سمنان


رئیس اداره طیور آبزیان، زنبور عسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی استان سمنان گفت : ردیابی و پایش مستمر و به روز بیماری های طیور، هدف اصلی راه‌اندازی سامانه الکترونیکی GIS در استان است.
دکتر رحیم خالقیان در ادامه با اشاره به هزینه‌ راه اندازی و نصب تجهیزات و لوازم این سامانه در 5 شهرستان، ابراز امیدواری کرد به کارگیری این سامانه هشدار سریع، کمک موثری در شناسایی، کنترل و مبارزه با بیماریهای طیوردر پی داشته باشد.

-----------------------------

 

رئیس دامپزشکی کرمان خبر داد:
ممنوعیت شرکت اسب‌های فاقد تایید دامپزشکی در مسابقات


رئیس دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: اسب‌هایی که از نظر تست مشمشه و واکسیناسیون شاربن مورد تایید دامپزشکی نباشند، مجوز شرکت در مسابقات را ندارند.

مهدی یزدان‌پناه اظهار داشت: بیماری مشمشه یک بیماری باکتریایی خطرناک بین انسان و دام است که از طریق تک‌سم به انسان منتقل می‌شود و این بیماری می‌تواند کشنده باشد.
یزدان‌پناه بیان داشت: 290 راس اسب در باشگاه‌های سوارکاری توسط بخش مبارزه دامپزشکی شهرستان کرمان تست مشمشه شدند که این بیماری مشاهده نشد و تمام اسب‌ها از سلامت کامل برخوردار بودند.
وی با بیان اینکه اسب‌هایی که از نظر تست مشمشه و واکسیناسیون شاربن مورد تایید دامپزشکی نباشند، مجوز حمل و نقل و شرکت در مسابقات را ندارند، اذعان کرد: مالکان اسب‌ها هرچه سریع‌تر در این زمینه اقدام کنند.
یزدان‌پناه گفت: بیش از یک‌‌هزار و 100 کیلوگرم فراورده‌ خام دامی در تیرماه جاری توسط واحدهای نظارت از مراکز عرضه در شهرستان کرمان ضبط و معدوم شد.
وی بیان کرد: در تیر ماه جاری یک‌‌هزار و 50 مورد بازدید از مراکز عرضه مواد خام دامی به عمل آمد.
یزدان‌پناه تعداد موارد غیربهداشتی در بازدیدها را 99 مورد ذکر و بیان داشت: اخطارهایی به این مراکز داده شد و یک مورد نیز به مراجع قضایی ارجاع شد.
یزدان‌پناه از تشکیل گروه‌های نظارت دامپزشکی ویژه ماه مبارک رمضان برای نظارت بیشتر بر عرضه فرآورده‌های خام دامی خبر داد.
وی گفت: مردم فرآورده‌های خام دامی را از مراکز عرضه مجاز تهیه کنند و در زمان خرید به تاریخ تولید و انتضاء این محصولات توجه داشته باشند.
یزدان‌پناه اذعان کرد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه فرآورده خام دامی غیربهداشتی با دامپزشکی شهرستان کرمان تماس برقرار کنند.

 

---------------------------

 

مدیر‌کل دامپزشکی هرمزگان:
نظارت بر عرضه فرآورده‌های دامی تشدید می‌شود


مدیر‌کل دامپزشکی هرمزگان گفت: طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر عرضه فرآورده‌های خام دامی در ایام ماه مبارک رمضان اجرا می‌شود.

ذبیح‌الله غریب اظهار داشت: در ماه مبارک رمضان تمام مراکز نگهداری و عرضه مواد خام دامی از قبیل کشتارگاه‌های دام، سردخانه‌های نگهداری این فرآورده‌ها و مراکز بسته‌بندی و فرآوری فرآورده‌های خام دامی مورد نظارت قرار می‌گیرند.
وی افزود: این اداره کل به منظور اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر عرضه فرآورده‌های خام دامی اقدام به ساماندهی 10 اکیپ ثابت و سیار در مرکز و سایر شهرستان‌های استان کرده است.
مدیرکل دامپزشکی هرمزگان با بیان اینکه اکیپ‌های مذکور آماده پاسخگویی به مردم استان هستند، ادامه داد: مردم نیز باید ضمن دقت در مصرف مواد پروتینی خام در صورت برخورد با هرگونه تخلف از جانب عرضه‌کنندگان مراتب را به اطلاع اداره کل دامپزشکی استان و یا شهرهای تابعه برسانند تا در اسرع وقت با متخلفان برخورد قانونی صورت پذیرد.
غریب بیان داشت: این اکیپ‌ها در حال حاضر در شهرهای بندرعباس، بندرلنگه، میناب، جاسک، پارسیان، حاجی‌آباد، رودان، قشم، سیریک و بستک تشکیل شده است.
این مسئول تاکید کرد: مردم شریف استان می‌توانند در صورت مشاهد تخلف با شماره‌ تلفن‌های سازمان تماس حاصل و مراتب را به اطلاع سازمان برسانند تا از طریق اکیپ‌های مذکور به تخلفات در اسرع وقت رسیدگی شود.
وی همچنین از مردم خواست با توجه به گرمای هوا فرآورده‌های گوشتی را با دفت و حساسیت ویژه‌ای تهیه کنند.
مدیرکل دامپزشکی هرمزگان در پایان افزود: این اداره کل در تمام طول سال نهایت تلاش خود را برای عرضه محصولات سالم و با کیفیت گوشتی به مردم به کار بسته است اما در این بین همکاری مردم در راستای برخورد با متخلفان نیز می‌تواند تکمیل‌کننده اهداف این اداره کل باشد.

 

---------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج خبر داد:
مایه‌کوبی 9221 گاو علیه تب بر‌فکی در فهرج


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: با پایان یافتن فاز اول واکسیناسیون تب برفکی در شهرستان فهرج در سال جاری 9 هزار و 221 راس گاو علیه تب بر‌فکی واکسینه ‌شدند.

مهدی بمان‌دشتی‌ اظهار داشت: با پایان یافتن فاز اول واکسیناسیون تب برفکی در شهرستان فهرج در سال جاری 9 هزار و 221 راس گاو علیه تب بر‌فکی واکسینه ‌شدند، عملیات مایه‌کوبی از 22 خرداد‌ ماه سال جاری شروع شد و تا هفتم مرداد‌ ماه ادامه داشت.
بمان‌دشتی گفت: تب برفکی در گاو، گوسفند و شتر موجب ایجاد تاول در زبان، سم و پستان‌ها و آب‌ریزش از دهان، بی‌اشتهایی، لنکش و اختلال در شیر دوشی دام‌ها می‌شود اما برفکی در تک سمیان اسب و الاغ وجود ندارد.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج افزود: شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج برای جلو‌گیری از بروز و کنترل این بیماری‌ با اجرای دقیق واکسیناسیون دام‌ها در هر فاز طی مراقبت‌های هفتگی از دامداری‌ها و روستاها بر و‌ضعیت این بیماری نظارت‌ دقیق و لازم را دارد.
بمان‌دشتی بیان کرد: در صورت مشاهده مورد مشکوک به تب برفکی مراتب به اداره کل‌ دامپزشکی استان گزارش می‌شود و پس از نمونه‌گیری و انجام آزمایش‌های لازم در صورت اثبات بیماری‌ اقدام به حذف دام بیمار و واکسینه کردن دام‌ها‌ی منطقه تا شعاع سه کیلومتری می‌شود.
وی بیان کرد: از دامداران درخواست داریم در صورت عدم انجام واکسیناسیون در هر منطقه مراتب را به این شبکه گزارش کنند تا اقدامات لازم برای تکمیل عملیات واکسیناسیون به عمل آید.
همچنین محمد جانباز رئیس دامپزشکی شهرستان زرند با اشاره به طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر مواد خام دامی ویژه ایام ماه مبارک رمضان اظهار داشت: این طرح تا پایان ماه مبارک رمضان به صورت دو شیفت کاری از ساعت هشت صبح تا دو بعد از ظهر و از دو بعد از ظهر تا هشت شب در قالب سه اکیپ ثابت و سیار در سطح شهر زرند انجام می‌دهد.
وی گفت: در طول اجرای این طرح، شبکه دامپزشکی شهرستان زرند با شماره تلفن 4222227 آماده پاسخ‌گویی به همشهریان و کسب اطلاع در مورد هرگونه تخلف بهداشتی مربوط به فرآورده‌های خام دامی و برخورد سریع با متخلفان است.

 

 

نظر شما
ادامه