کد خبر: ۶۴۰۸۱
تعداد نظرات: ۷ نظر
عضو هیأت مدیره انجمن ملی طیور و فدراسیون اقتصاد سلامت ایران:
«دکتر امیررضا بیدگلی» افزود: از طریق تشکل‌های بالادستی صنعت در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم اقدام مشابهی را برای همه دامپزشکان و فعالان صنعت دام و طیور انجام دهیم ...
 

حکیم مهر: «پایگاه خبری دامیران» نوشت:

چند شب پیش که در کلاب دامیران میزبان و شنونده نگرانی دامپزشکان درباره تاخیر در واکسیناسیون این قشر در معرض خطر بودیم، «دکتر امیررضا بیدگلی» عضو هیأت مدیره انجمن ملی طیور و فدراسیون اقتصاد سلامت ایران قول داد که از اتاق بازرگانی پیگیری کند و نتیجه را به اطلاع همکاران عزیز برساند.

امروز با ایشان تماس گرفتیم و از کم و کیف موضوع پرسیدیم.

آقای دکتر بیدگلی، چه خبر جدیدی از واکسیناسیون دامپزشکان و یا تخصیص واکسن به آنها دارید؟

با عرض سلام، همانطور که میدانید اینجانب واجد مسئولیت دولتی یا نیمه دولتی نیستم، لذا من هم خبری بیش از آنچه شما در رسانهها دیده اید، ندارم. گویا بعد از آن جلسه کلاب هاوس و نیز گفتگوها و مطالبهگری همکاران در دیگر شبکههای اجتماعی، جامعه دامپزشکان ایران نامهای به مراجع مسئول زدهاند، سازمان دامپزشکی نیز مکاتباتی با وزارت بهداشت و ستاد کرونا داشته است؛ نظام دامپزشکی هم پیگیریهایی در مجلس کرده است. بنده امروز جداول اولویتبندی واکسیناسیون را هم در تلگرام دیدم؛ حقیقتا متاسف شدم که چرا نامی از دامپزشکان در جداول نیست.

از اتاق بازرگانی چه خبر؟

در تماسهایی که با مسئولان و مدیران اتاق بازرگانی داشتیم، باخبر شدیم که در تکاپوی تهیه و خرید شش میلیون دوز و تسریع واردات آن هستند. اولویتها و شرایط اتاق تهران به این نحو است که در صورت موفقیتآمیز بودن این تلاش و تکاپو، عملا واکسن فقط برای ایمنسازی کارکنان اعضای اتاق تهران با اولویت کارگران بخشهای تولیدی استفاده خواهد شد. ثانیا ارز تخصصی آن نیمایی (آزاد) خواهد بود. ثالثا هزینه مربوط توسط کارفرمایان تقبل خواهد شد و خود کارکنان و کارگران هیچ هزینهای پرداخت نخواهند کرد.

در چه مرحلهای هستند؟

هفته گذشته پروفرمهای محمولههای اول تحویل وزارت بهداشت شده است، اما گویا متاسفانه روندهای مربوط هنوز یا تدوین نشده است و یا خیلی کند هستند. امید است که در این هفته و یا هفتهی آینده این مشکل برطرف شود.

برای دامپزشکان چطور؟

همه دامپزشکان شاغل در شرکتهای عضو اتاق تهران مشمول این طرح خواهند بود، به شرط آنکه شرکتهای کارفرما ثبتنام در سایت اتاق بازرگانی را کامل کنند.

دامپزشکان دیگر چطور؟

از طریق تشکلهای بالادستی صنعت در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم به امید خدا اقدام مشابه برای همه دامپزشکان و کلا همه فعالان (چه کارفرما چه کارگر) در صنعت دام و طیور را انجام دهیم. مکانیسمی در حال طراحی است که انشالله تا اواخر هفته و پس از تایید اولیه، اطلاعرسانی میشود.

شما چه تخمینی از زمان و حجم تولید و واردات واکسن کرونا دارید؟

بر اساس شنیدههای غیر رسمی و تحلیل شخصی خودم، گمان میکنم واکسنهای داخلی انشالله از اواسط یا اواخر تابستان آماده توزیع خواهند شد. این یعنی کل فاز سوم و فاز چهارم برنامه ملی واکسیناسیون با استفاده از واکسنهای داخلی و رایگان خواهد بود؛ اما احتمالا در صورتی که مردم مایل به استفاده از واکسنهای خارجی باشند، علیالقاعده و طبق رویه مرسوم برای واردات کالاهای مشابه تولید داخل، واکسن خارجی با نرخ ارز نیمایی در دسترس قرار خواهد گرفت و رایگان نخواهد بود. بعید است که ارز دولتی و یا سوبسید کامل به واکسن وارداتی خارج تعلق گیرد. امیدوارم جدول زمانبندی فاز سوم و چهارم عملا ممکن شود و کار به سال ۱۴۰۱ نکشد.

پیشنهاد و راهکار شما چیست؟

 شخصا گمان میکنم با توجه به لطمه شدیدی که کرونا به صنعت دام و طیور و آبزیان ایران زده است – چه لطمه اقتصادی و چه از آن مهمتر، از دست دادن عزیزان و همکاران – بهتر است تشکلها به نمایندگی از اعضایشان برای واردات واکسن خارجی، به محض باز شدن راه توسط وزارت بهداشت، اقدام کنند و کارفرمایان بر اساس آموزههای اخلاقی و دینی و نیز بر اساس مسئولیت اجتماعی خود، هزینه واکسن را برای کارکنان و کارگران خود تقبل کنند. اگر این مکانیسم مورد اجماع نسبی قرار گیرد، بدون شک همکاران دامپزشک – چه اعضای شرکتها و چه دامپزشکان خود اشتغال – نیز در کوتاهمدت میتوانند واکسینه و ایمن شوند.

 

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دامپزشک
|
Spain
|
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
0
5
..............
کارفرما هزینه واکسنی که دولت موظف هست رایگان در اختیار مردم قرار بده را بپردازد؟
بار مسؤلیت را از دوش دولت برمیدارید و بر دوش کارفرما میگذارید؟
حقوق مسؤلین فنی بهداشتی را از دوش دولت برداشتین و کارفرما را به جان من دامپزشک انداختین حالا نوبت سلامت مان شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
ما اگر نون شب هم نداشته باشیم همیشه در صحنه هستیم . چقدر بدبختیم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
0
4
به داد دامپزشکان که زیر خط فقر مطلق حقوق می گیرند باشید
.....................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
0
1
کارفرما از حقوق کارگر کم می‌کنه . اینم حمایت از کارگر . واکسنی که باید رایگان بزنید میندازین گردن کارفرما بعد همه جور انتظار هم از مردم دارید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
0
0
اگر بنا به فرموده شما کارفرمایان هزینه واکسیناسیون را تقبل کنند میتونید به من بگید که چطور هزینه واکسیناسیون دامپزشکان خوداشتغال پرداخت خواهد شد ؟
چون کارفرمایشان خودشان هستند پس باید هزینه واکسن را پرداخت کنند
خوب تا اینجا واکسنی را که دولت باید رایگان تامین می‌نمود را پولی کرده آید
به نظر می‌رسد قضیه به همینجا ختم نمیشود و قرار است عده ای واکسن وارد کنند ................. ولی باور بفرمایید این جیب خالی دامپزشکان پولی داخلش نمانده ........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
0
0
واکسن کرونای رایگان که در تمام کشورها رایگان هست قراره پولی باشه واقعا که!!!
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
0
0
باید به حال و اوضاع دامپزشکی ایران گریست
نظر شما
ادامه