کد خبر: ۶۴۰۹

حکیم مهر - رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مدعی هستم که اگر یک کیلو گوشت در کشورهای نسبتاً خوب و موفق دنیا چهار دلار تولید می‌شود، قیمت تمام شده گوشت در ایران ۱۰ دلار است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش انجمن علوم و صنایع غذایی ایران که در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات و با حضور عبدالله جعفرعلی جاسبی رئیس این دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه برای کارهای خوبی که تا امروز خدمتگزاران در بخش صنایع غذایی برای جامعه انجام داده‌اند و بخشی از صادرات ما را تأمین می‌کنند ارزش قائلم گفت: امروز بخش زیادی از مردم دنیا از امنیت غذایی و سلامت برخوردار نیستند و حتی می‌توان گفت از فضای معمولی نیز برخوردار نیستند و نزدیک به یک میلیارد انسان گرسنه در دنیا وجود دارد.

وی با بیان اینکه در بخش امنیت غذایی سال‌هاست که تلاش‌های زیادی انجام می‌شود اما نه تنها تعداد گرسنه‌ها کم نشده بلکه بیشتر می‌شود، افزود: اگر به شرایط فعلی سومالی نگاهی بیندازیم شاهدیم حدود هشت میلیون انسان گرسنه در این کشور وجود دارد و هر روزه تعداد زیادی انسان از گرسنگی می‌میرند و در کنار آن به بهانه‌های سیاسی و باندی مانع رساندن غذاهای اهدایی دنیا به آن‌ها می‌شوند.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به وضعیت بد کشورهای آفریقایی به لحاظ سلامت غذایی، خاطرنشان کرد: همچنین در کشورهای نسبتاً مفرح بخش‌هایی از مردم به لحاظ امنیت غذایی دچار مشکل هستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه کار امنیت غذا از امور مهم انسان‌های مسئول در جهان به خصوص حکومت‌هاست که مسئولیت بر عهده گرفته‌اند، تصریح کرد: در این مسیر دو بخش کشاورزی و صنایع غذایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند.

وی با اشاره به اینکه بخش صنایع غذایی غذاهای خام را تبدیل به غذای مناسب می‌کنند، گفت: نمی‌توان اهمیت بخش کشاورزی را نادیده گرفت.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه کشور ما می‌تواند غذای چند کشور دیگر را به خوبی تأمین کند، خاطرنشان کرد: در گذشته ملاقات‌هایی با مسئولان این بخش داشته‌ام، آنها ضمن ارائه گزارش‌های خوب از وضع صنایع غذایی کشور از اشکالاتی که در این مسیر وجود دارد سخن گفته‌اند.

وی افزود: ۲۰ تا ۵۰ درصد صنایع غذایی کشور در حال حاضر غیرفعال یا تعطیل است. در شرایطی که مسئله غذایی تا این اندازه برای دنیا اهمیت دارد و کاربردی است، نباید شاهد تعطیلی صنایع غذایی باشیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به تعطیلی و غیرفعال شدن برخی صنایع خراسان اشاره کرد و گفت: این مصیبتی برای جامعه ما است آن هم در شرایطی که تولید از نان شب برای جامعه اقتصاد و زندگی ما اهمیت بیشتری دارد.

رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اظهار داشت: آمارهای اعلام شده در رابطه با تعطیلی و غیرفعال بودن صنایع غذایی در بخش کشاورزی نشان‌دهنده کوتاهی‌ها در این بخش است. مردم وقتی نتوانند تولید کنند، بخش مربوط به صنایع غذایی تعطیل می‌شود و اوضاع برای کارگران بیکار ـ که همه زندگی‌شان به حقوق آن‌ها وابسته است ـ سخت می‌شود و نیروی فعال تولید از قدرت، انگیزه و شوق کار می‌افتد یعنی دلسرد می‌شود که این سمی برای توسعه یک کشور و حتی زندگی عادی در آن کشور است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به صحبت‌های برخی از مسئولان بخش‌های کشاورزی در هفته اخیر تصریح کرد: رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون اقتصادی صنعتی مجلس رسماً هشدار دادند و ارقامی را مطرح کردند که این آمارها برای کشور دلهره‌آور است.

وی افزود: رییس خانه کشاورزی اعلام کرده است که کشاورزی ما مرده است و یا در حال مرگ است البته حتماً در این تعبیر اغراق شده است اما چون ما دست‌مان در کشاورزی بوده است می‌دانیم که این شرایط برای کشاورزان مشکل شده است. مرکز پژوهش‌های مجلس ادعا می‌کند وابستگی ما به محصولات کشاورزی در چهار ـ پنج سال گذشته از ۳۵ درصد به ۷۵ درصد رسیده است، البته سخت است این آمار را قبول کنیم اما کلیات آن را می‌پذیرم؛ چرا که سال‌هاست که تلاش داریم در رابطه به محصولات کشاورزی و کالاهای ضروری خودکفا شویم و صادرات داشته باشیم اما با توجه به مشکلات موجود تحقق آن غیرقابل باور است.

هاشمی رفسنجانی درباره آنچه مبنی بر وابستگی در زمینه گندم مطرح می‌شود، گفت: شاید بخش زیادی از این وابستگی مربوط به خشکسالی باشد اما خشکسالی در کشور ما قابل علاج است و می‌توان با آبیاری تحت فشار آن را حل کرد چون ما کشوری خشک هستیم و جزو واجبات است که آب را هدر ندهیم و اگر راندمان آبیاری را با روش‌های پیشرفته قطره‌ای و انواع دیگر انجام دهیم دو ـ سه برابر بالا خواهد رفت. پس موضوع خشک سالی قابل حل است و با آشنایی که با آمار و ارقام دارم این موضوع را قابل حل می‌دانم.

رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه سدهای زیادی در کشور آماده بهره‌برداری است و آب‌های کشور مهار می‌شود، تصریح کرد: اگر از آبیاری قطره‌ای استفاده شود کاملاً می‌توان کشاورزی را نجات داد و از این زمین‌های خوبی که خدا به ما داده است بهره گرفت تا محصولی چند برابر داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: مدعی هستم که اگر یک کیلو گوشت در کشورهای نسبتاً خوب و موفق دنیا چهار دلار تولید می‌شود، قیمت تمام شده گوشت در ایران ۱۰ دلار است و این سؤال پیش می‌آید که چرا در کشور ما که نیروی کارش مثل کشورهای پیشرفته نیست و انرژی هم ارزان است که با هدفمند شدن یک سوم قیمت کشورهای دیگر هم نمی‌شود باید چنین شرایطی وجود داشته باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امنیت غذایی در کشور جدی گرفته نشده است، اظهار داشت: شاید به خاطر وجود پول نفت به مساله صنایع غذایی توجه لازم نمی‌شود، چون نفت می‌فروشیم و مواد را وارد می‌کنیم اما این کار نمی‌تواند طولانی مدت انجام شود و ادامه پیدا کند؛ چرا که اگر این رقم ادامه پیدا کند تا ۷ یا ۸ سال دیگر فقط می‌توانیم از پول نفت استفاده کنیم در حالی که در بخش کشاورزی و مواد غذایی شاهدیم که دنیا حاضر نشده است در تجارت جهانی و رقابت کنار رود و امتیاز بزرگی برای ورود به تجارت جهانی قائل است در کشورهای پیشرفته حاضر نمی‌شوند محصولات کشاورزی را وارد کنند و با یارانه‌ها هزینه‌های تولید را پایین می‌آورند تا بتوانند محصولات خود را صادر کنند.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه امنیت غذایی باید بسیار جدی گرفته شود، خاطرنشان کرد: از دانشگاه آزاد تشکر می‌کنم که دانشکده صنایع غذایی و تغذیه را تقویت کرده و البته باید بیشتر تقویت کند، اما مهم‌تر آن است که نظام به طور کلی در سیاست‌هایش به این مساله توجه کند.

وی با اشاره به اینکه ما سیاست‌های کلی را برای مقام معظم رهبری می‌فرستیم که مورد تأیید ایشان قرار بگیرد، گفت: در سیاست‌های کلی اعلام شده بسیار بر موضوع خودکفایی غذایی تأکید کرده‌ایم، همان‌طور که در زمان جنگ نیز به مساله کشاورزی و صنایع غذایی اولویت می‌دادیم.

هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: از ایرادهایی که آقایان قانونگذار طی دو سه هفته اخیر مطرح کرده‌اند واردات عجیب و غریب است که صنایع غذایی را تحت فشار می‌گذارد و این موضوع با مصالح امت، ملت، کشور و آینده فرزندان‌مان نمی‌سازد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به حاضرین در همایش انجمن صنایع غذایی ایران خواست که مساله صنایع غذایی را جدی بگیرند و افزود: صنایع غذایی امانت ملت در دست شماست و از مسئولان صنایع غذایی می‌خواهم اگر مسئولان به موضوع امنیت غذایی توجه لازم را ندارند، شما توجه جدی را به بحث سلامت غذایی کشور داشته باشید؛ گرچه افرادی با اقدامات منفعت‌طلبانه به دنبال بدنام کردن دیگران هستند.

وی با اشاره بر اصل تأمین مواد غذایی، امنیت غذایی، تولید و صرفه‌جویی در مصرف تصریح کرد: موضوع سلامت غذایی از اهمیت بالایی در زندگی بشریت برخوردارند و ما ایرانیان می‌توانیم از کشورهای متوسط دنیا در تأمین و صادرات غذا و همچنین در بالا بردن سطح سلامت جامعه خودمان باشیم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیش از حضور در این همایش از نمایشگاه توانمندی‌های صنایع غذایی ایران بازدید کرد و در این بازدید عبدالله جاسبی رئیس دانشگاه آزاد، کریم زارع، حمید میرزاده، مجید عباسپور، هاشمی‌طبا و حسین کمالی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را همراهی می‌کردند.

 

خبر مرتبط :

 
 
نظر شما
ادامه