کد خبر: ۶۴۱۳۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر عبدالله بهمنش» افزود: تا یکی دو سال قبل دانشگاه‌های دولتی و آزاد یاسوج برخی رشته‌ها مثل کاردان دامپزشکی یا علوم آزمایشگاهی داشتند که به علت عدم استقبال متقاضیان، فعلاً پذیرش دانشجو ندارند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «خیلی از همکاران ما علی‌الخصوص نیروهای خدماتی، راننده و نگهبان ما بازنشسته شدند و نیاز است که این کمبود نیرو به شکلی جبران شود»؛ این را مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد به حکیم مهر می‌‌گوید: «ظاهرا دیگر بحث استخدام این رسته از نیروها وجود ندارد اما می‌توان از طریق شرکت‌های خدماتی قرارداد بست و یکسری نیروها را به کار گرفت که این هم نیازمند تامین اعتبار است.»

 «دکتر عبدالله بهمنش» تصریح می‌کند: «زنجیره تولید باعث می‌شود که هم تولید مستمر باشد و هم افرادی که در زنجیره کار می‌کنند دغدغه ذهنی از بابت بحث اشتغال نداشته باشند و با اطمینان به وظیفه‌ای که دارند، عمل کنند.»

‌حکیم مهر: آقای دکتر، مهمترین برنامه‌های سال ۱۴۰۰ اداره کل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد چیست؟

معمولا سازمان دامپزشکی هر سال سیاستهای بهداشتی و پیشگیرانه خود در زمینه دام و فراورده های دامی را طی یک مجموعه جامع به استانها اعلام میکند تا با وحدت رویه در سراسر کشور اجرا گردند. خوشبختانه در 2-3 سال اخیر سیاستهای مزبور شکل هدفمندتری به خود گرفتهاند و با اصلاحاتی که در برخی موارد اعمال شده، هم از انجام برخی عملیاتهای غیرضرور جلوگیری به عمل آمده و هم عملیاتهای اجرایی به نتایج بهتری منتج شدهاند. به عنوان مثال دهها سال در سراسر کشور برخی واکسنهای دامی هرساله تزریق میشدند که در اکثر مناطق لزومی به تکرار این کار نبود؛ مثل واکسنهای آبله و شاربن که در برنامههای اخیر سازمان این واکسنها فقط در مناطق دارای کانون قبلی و یا با ریسک بالا توصیه شدهاند که واقعا جلوی هزینههای هنگفتی که ضرورتی هم نداشتهاند گرفته شده است.

همچنین امسال دو برنامهی بسیار خوب از طرف سازمان دامپزشکی اعلام شده که قطعا نتایج مطلوبی به همراه خواهند داشت: یکی در ادامه سال قبل برنامه واکسیناسیون نیوکاسل طیور بومی میباشد که با دو هدف در دستور کار قرار گرفته که عبارتند از: 1- جلوگیری از ابتلای طیور بومی به بیماری نیوکاسل و کمک به اقتصاد خانوارهای روستایی و عشایری، 2- انجام این عملیات با اولویت روستاهای اطراف مرغداریهای صنعتی به منظور جلوگیری از درگیری این واحدها به بیماری نیوکاسل.

 برنامه بسیار خوب و تاثبرگذار دیگری که قطعا با رضایتمندی دامداران روبرو خواهد شد، انجام واکسیناسیون رایگان حداقل 85 درصد دامهای سبک بر علیه بیماری PPR است که در طی چند سال اخیر به عنوان یک معضل هم دامهای اهلی و هم حیات وحش را تحت تاثیر قرار داده بود که قرار است این برنامه طی سه سال و در ماههای اردیبهشت، خرداد و تیر عملیاتی گردد که انشاءالله پس از این دوره سهساله به ریشهکنی بیماری نزدیک خواهیم شد.

حکیم مهر: آیا اداره کل اعتبارات لازم برای واکسیناسیون را در اختیار دارد؟

در حال حاضر که در اوایل سال هستیم، سازمان دامپزشکی قطعا به دنبال این موضوع است اما فعلا چیزی قطعی نشده است. به هر حال پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است. نکته‌ای که وجود دارد این است که قرار نیست تمام فرایند واکسیناسیون PPR را به شکل دولتی انجام دهیم، بلکه با بخش خصوصی نیز قرارداد می‌بندیم. البته واکسیناسیون برای دامدار رایگان اما برای اداره کل به شکل خرید خدمت است. یعنی از طریق مراکز بخش خصوصی قرار داد می‌بندیم و امیدواریم که اعتبارات آن تامین شود. البته ما قراردادها را منعقد و کار را شروع کرده ایم و انشاءالله که مشکلی در ارتباط با تأمین اعتبار نخواهیم داشت.

حکیم مهر: آیا در استان بیماری خاصی که منجر به نگرانی شما شده باشد، وجود دارد؟

خیر. خوشبختانه امسال مشکل خاصی نداشتیم، در حالی که سال‌های قبل گاهی تب برفکی یا PPR ما را اذیت می‌کرد، در سال جاری وضعیت بهتر بود و مثلا می‌توان گفت که اصلا درگیر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نشدیم. اگرچه مقداری داروها گران شده و دامداران از این بابت تحت فشار میباشند اما این معضل ارتباطی با مدیریت دامپزشکی ندارد و مرتبط با بحث واردات دارو و تحریم‌هاست. در هر حال در مقایسه با سال‌های قبل از نظر بیماریها وضعیت بهتر بود. الان هم خوشبختانه با مشکل و بیماری خاصی در منطقه مواجه نیستیم. اگر هم به صورت موردی با یک بیماری مواجه شویم، با انجام نمونهبرداری و بررسی جوانب مختلف به دنبال حل مشکل هستیم.

حکیم مهر: وضعیت اداره کل از نظر پست‌های خالی سازمانی چگونه است؟

قطعا با مشکل پست‌های خالی مواجه هستیم و سازمان هم به دنبال به کار گیری نیرو از طریق آزمون هست. اما تصمیم نهایی در این مورد و اعطای مجوز بر عهده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است. همواره ادارات کل با سازمان دامپزشکی و سازمان دامپزشکی با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در حال رایزنی است. کما اینکه خیلی از همکاران ما علی‌الخصوص نیروهای خدماتی، راننده و نگهبان ما بازنشسته شدهاند و نیاز است که این کمبود نیرو به شکلی جبران شود.

طبق مقررات ظاهرا دیگر بحث استخدام این رسته از نیروها وجود ندارد اما می‌توان از طریق شرکت‌های خدماتی قرارداد بست و یکسری نیروها را به کار گرفت که این هم نیازمند تامین اعتبار است. هم اداره کل اقدام به رایزنی و نامه‌نگاری کرده و هم خود سازمان به دنبال آن است که کمبود نیروهای خدماتی را به شکلی حل نماید. چون اکثر نیروهای خدماتی پس از 30 سال خدمت بازنشسته شدهاند و جای آنها نیز نیروی جدیدی استخدام نشده است.

 حکیم مهر: وضعیت تعامل شما با بخش خصوصی و نظام دامپزشکی استان چگونه است؟

ارتباط ما در استان بسیار خوب است و مشکل خاصی نداریم و با توجه به اینکه ریاست محترم نظام دامپزشکی استان قبلا مدیر کل دامپزشکی استان بوده‌اند، ما سعی کرده ایم تا آنجا که امکان دارد، مشکلات را با تعامل با هم حل کنیم. مگر اینکه مثلا پای بخشنامه‌ای در میان باشد که دست ما را برای همکاری بسته باشد. در این گونه موارد هم معمولا سعی می‌کنیم استعلامی از سازمان‌های مرکزی داشته باشیم که مشکل را حل کنیم.

حکیم مهر: آیا جلسات مشترک برگزار می‌کنید؟

بله. جلسات ما به شکل مستمر برگزار می‌شود.

حکیم مهر: آیا با مشکل ازدیاد فارِغ‌التحصیلان دامپزشکی در استان مواجه هستید؟ استان کهگیلویه و بویر احمد دانشکده دامپزشکی دارد؟

دانشکده دامپزشکی که فارغ‌التحصیل دکترا تربیت کند، خیر. اما تا یکی دو سال قبل هم دانشگاه دولتی یاسوج و هم دانشگاه آزاد برخی رشته‌های مرتبط مثل کاردان دامپزشکی یا علوم آزمایشگاهی داشتند که به علت عدم استقبال متقاضیان، فعلاً پذیرش دانشجو ندارند. اما در هر حال از سالهای قبل فارغالتحصیلان زیادی داشتهایم که تعدادی از آن ها هنوز بیکارند و علاوه بر آنها سالیانه تعداد زیادی فارغالتحصیل هم استانی در رشتههای دکتری و سایر ردههای دامپزشکی از دانشگاههای مختلف کشور داریم که جذب همه آنها امکانپذیر نمیباشد، زیرا هم جذب دولتی محدود است و هم بخش خصوصی در استانی مثل استان ما ظرفیت محدود دارد.

حکیم مهر: چه راهکاری به ذهنتان می‌رسد؟

باید زیرساخت‌های لازم برای به کار گرفتن آنها فراهم شود. در این میان بحث زنجیره تولید خیلی مهم است. البته این زنجیره تولید مد نظر در کشور، ربطی به سازمان دامپزشکی ندارد اما به صورت کلی اگر یک سرمایهگذار از صفر تا صد یک پروسه تولید را مدیریت کند، قادر خواهد بود در این زنجیره برای بهتر شدن تولید خیلی از افراد را به کار گیرد. مثلا در رابطه با طیور اگر این فرایند از تولید جوجه یکروزه تا کشتارگاه و عرضه به بازار به صورت یک زنجیره با یک مدیریت واحد به هم مرتبط باشد، به طوریکه سرمایهگذار از بابت ضرر و زیان در وسط کار دغدغهای نداشته باشد، زنجیره تولید باعث می‌شود که هم تولید مستمر باشد و هم افرادی که در این زنجیره به کار گرفته شدهاند دغدغه ذهنی از بابت بحث اشتغال نداشته باشند و با اطمینان به وظیفه‌ای که دارند عمل کنند.

به طور کلی باید شرایطی مهیا شود که علیرغم در نظر گرفتن بعضی محدودیتها، از ظرفیت‌های بالقوه هر استان استفاده شود تا هم تولید و هم اشتغال استمرار داشته باشد.

حکیم مهر: آقای دکتر، سال گذشته در معرض سوء قصد از طریق تیراندازی قرار گرفتید. آیا آن ماجرا تکرار هم شد؟

خیر. خوشبختانه اخیراً مشکل خاصی نه برای بنده و نه برای سایر همکاران ایجاد نشده است.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما گذاشتید.

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
0
1
همه جا همین طوره دکتر جان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
1
0
خواهشا حقوق کارمندای دولت با مسئولین فنی بهداشتی مظلوم مقایسه نشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
1
0
خوب مثل خیلی ادارات کل دیگه شما هم فنس و سیم خاردار بکشید دور تا دور ساختمون ها یکمی شبیه آلکاتراز میشه ولی ایراد نداره
کاردان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
0
3
این همه کاردان وکارشناس بیکار دررشته دامپزشکی هست که متاسفانه بعد ازاتمام دوره طرح با افزایش سن جایی استخدام نمیشیم چرا همین خودمان را بکار نمیگیرد
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
0
1
استان ما اداره هم نداره چه برسه به نگهبان و راننده
اداره رو فروختن اضافه کار و مزایای دیگر ادارات رو تامین کردند تبریک به مدیران لایق و دلسوز اداره کل که بفکر اضافه کار دستگاههای اجرایی هستند.
خدا خیرشون بده درست میشه بالاخره ساختمان میسازن امسال نشد سال بعد نشد ۱۰ سال دیگه نشد یه قرن دیگه اصلا ساختمان میخوایم چیکار.
نظر شما
ادامه