کد خبر: ۶۴۲۰

حکیم مهر - با توجه به آنکه عراق یکی از بازارهای صادراتی برای ماهی قزل آلا محسوب می شود، روند افزایشی در صادرات این محصول گزارش شده است.

مدیرکل دفتر توسعه بازار سازمان شیلات ایران با اعلام این مطلب گفت:مطابق آمار سه ماهه، صادرات محصولات شیلاتی حدود 9 هزار و 220 تن برآورد شده است که از لحاظ ارزشی 31 میلیون دلار و از لحاظ وزنی 23 درصد نسبت به مدت مشابه گذشته افزایش داشته است.

دکترعیسی گلشاهی افزود: بازارهای صادراتی عراق از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل شده و بدین ترتیب میزان صادرات محصولات شیلاتی به خصوص ماهی قزل آلا از افزایش 10 برابری برخوردار شده است.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از تولید انواع آبزیان می تواند راهی بازارهای صادراتی در کشورهایی چون عراق بشود.

 خاویار وحشی دو برابر نوع پرورشی آن قیمت دارد

گلشاهی درباره وضعیت خاویار پرورشی در کشور ادامه داد: با توجه به آنکه ذخایر بخشی خاویار دستخوش تغییرات کاهشی شده است، لازم است تا نسبت به تولید خاویار پرورشی اقدام شود.

وی تصریح کرد: سازمان شیلات کشور مطابق این سیاست نسبت به صدور مجوز برای پرورش دهندگان ماهی خاویاری اقدام کرده است.

مدیرکل دفتر توسعه بازار سازمان شیلات ایران یادآور شد: تولید ماهیان خاویاری با هدف تولید گوشت و خاویار به بازار انجام شده و می توان خاویار پرورشی را از سالهای آینده در سفره غذایی مردم شاهد بود.

گلشاهی تاکید کرد: به دلیل کمبود ذخایر ماهیان خاویاری و عرضه کمتر این فرآورده، شاهد قیمتهای بالای خاویار در بازارهای داخلی و بازارهای جهانی بودیم که امیدواریم با ورود خاویار پرورشی به بازار علاوه بر حفظ ذخایر، قیمت این فرآورده متعادلتر شود.

وی با اعلام آنکه به طور متوسط قیمت خاویار وحشی دو برابر خاویار پرورشی است، اظهار داشت: خاویار وحشی با توجه به فصل سال دارای قیمتهای مختلفی است، اما به طور متوسط بالای دو میلیون و 200 هزار تومان در بازار به فروش می رسد که البته درجه بندی آن نیز متفاوت است.

گلشاهی همچنین گفت: گاهی قیمت خاویار در بازارهای جهانی از دو هزار و 100 دلار تا شش هزار دلار در نوسان است که البته بسته به فصل صید و نوع بازار متفاوت خواهد بود.

وی در ادامه افزود: در شرایط حاضر، قیمت خاویار وحشی در بالاترین قیمت خود قرار دارد.

مدیرکل دفتر توسعه بازار سازمان شیلات ایران خاطرنشان کرد: با ورود تولیدات واحدهای پرورش دهنده ماهیان خاویاری به بازار، قیمت این فرآورده شیلاتی در بازارها متعادلتر خواهد شد. زیرا قیمت خاویار پرورشی نصف قیمت خاویار وحشی است.

گفتنی است، مطابق آمار سازمان شیلات کشور، در سه ماهه نخست سال جاری، 9 هزار و 220 تن از انواع ماهیان زینتی و خوراکی، میگو، کنسرو، پودر ماهی و آبزیان فرآوری شده از کشور صادر شده است که دارای ارزشی معادل 31 میلیون دلار است.

 

 

نظر شما
ادامه