کد خبر: ۶۴۲۷۱

موش‌ها ذاتا حیوانات فوق‌العاده اجتماعی‌ای هستند، اما دانشمندان با کاشت یک ایمپلنت بسیار ریز در مغز این حیوان و فعال کردن بخش‌هایی از سلول‌های عصبی، آنها را وادار به تعامل اجتماعی در اولین برخورد با یکدیگر کردند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران دانشجویی، دانشمندان دانشگاه نورث‌وسترن آمریکا یک ایمپلنت کوچک و بی‌سیم مغزی را طراحی کردند که سلول‌های عصبی منفرد را فعال می‌کند تا موش‌ها را وادار به تعامل اجتماعی با یکدیگر در لحظه اول برخورد با یکدیگر کند. این سیستم به گونه‌ای طراحی شده که زمانی که تحریک مغزی داده نشود، تعامل در موش بلافاصله متوقف می‌شود.

هدف دانشمندان از این پروژه، مطالعه روی مجموعه‌ای از نورون‌ها در منطقه خاصی در مغز است که به تسهیل روابط اجماعی کمک می‌کند و باعث می‌شود که حیوان یا انسان در دفعات بیشتر و زمان بیشتر به تعامل با دیگران بپردازد.

این ابزار بسیار ریز، نازک و منعطف است، اما پیشرفت اساسی دانشمندان در بی‌سیم کردن این ابزار است که به موش‌ها امکان می‌دهد خیلی طبیعی به نظر برسند و در محیطی کاملا واقع‌بینانه رفتار کنند.

تحقیقات دیگری نیز در گذشته در این زمینه انجام شده و در آن محققان با کمک اپتوژنتیک سعی کردند که حرکات موش را مهار کنند. اما این روش نیاز به سیم‌هایی داشت که باعث می‌شد، جریان تعاملات اجتماعی بسیار پیچیده شود. اپتوژنتیک همانطور که از اسمش پیداست، استفاده همزمان از اپتیک و ژنتیک برای تشخیص عملکرد سلول‌های خاص در بافت‌های زنده است.

یکی از متخصصان مغز و اعصاب این تیم پژوهشی که این آزمایش را طراحی کرده، می‌گوید: با استفاده از فناوری‌های قبلی، قادر به مشاهده چندین حیوان به طور همزمان نبودیم در نتیجه متوجه نمی‌شدیم که در محیط‌های پیچیده چطور با هم تعامل می‌کنند. این فناوری‌ها سیم‌هایی داشتند که به حیوان وصل می‌شد و در وسط کار یا می‌شکست یا دست و پای آن را می‌گرفت. به همین دلیل فکر کردیم که برای بررسی رفتار حیوان در محیط‌های واقعی نیاز به فناوری بی‌سیم داریم و لیزر بهترین گزینه برای این کار است.

این دستگاه روی سطح خارجی جمجمه و در زیر پوست سر حیوان قرار می‌گیرد. این اپمپلنت فقط نیم میلی‌متر ضخامت دارد و از طریق یک کاوشگر رشته‌ای ریز و منعطف با LED‌هایی که در نوک آن تعبیه شده، با مغز مرتبط می‌شود و از پروتکل‌های ارتباطی موجود در تلفن‌های هوشمند برای رد و بدل اطلاعات استفاده می‌کند. یک آنتن اطراف حیوان وجود دارد که برق را به دستگاه بی‌سیم منتقل می‌کند و در نتیجه نیاز به باتری حجیم و سنگین نیز دیگر وجود ندارد.

روش کار این سیستم به این شکل است که هنگامی که موش‌ها در یک محیط بسته نزدیک به یکدیگر قرار می‌گیرند، دانشمندان به طور بی‌سیم مجموعه‌ای از نورون‌های منطقه‌ای از مغز را که مربوط به تعاملات اجتماعی را فعال می‌کنند. با از بین رفتن تحریکات مغزی، بلافاصله تعاملات اجتماعی در موش‌ها از بین می‌رود.

به گفته محققان، تحریک این بخش از مغز باعث می‌شود که مهارت‌های اساسی شکل‌گیری ارتباط مثل تفکر سازگار، نظارت بر خود، حافظه فعال،‌ مدیریت زمان و کلیه موارد دخیل در ایجاد و حفظ ارتباط در مغز ایجاد شود.

این تحقیق از این حیث اهمیت دارد که می‌تواند در مطالعه روی فعالیت مغز حیوانات منزوی راهگشا باشد و تحقیقات بیشتر و پیچیده‌تری را در مورد تعاملات اجتماعی حیوانات و حتی انسان‌ها رقم بزند.  تعاملات اجتماعی یکی از مهم‌ترین و مهیج‌ترین مرزهای علوم اعصاب به شمار می‌آید.

محققان می‌گویند: این فناوری کاربردهای بسیاری در شناخت شکل‌گیری و شکستن پیوندهای ارتباطی در بین افراد مختلف و گروه‌های اجتماعی مختلف دارد و همچنین نحوه سلسله مراتب اجتماعی را برایمان توضیح می‌دهد.

 
نظر شما
ادامه