کد خبر: ۶۴۳۰۵
تعداد نظرات: ۹ نظر
پژوهشگر برتر گروه دامپزشکی جشنواره فرهیختگان:
«دکتر محمدرضا یوسفی» افزود: این در حالی است که پژوهشگران در دانشگاه‌های دولتی از بودجه‌های مناسب دولتی برای پژوهش برخوردار بوده و اساتید آن دارای گرنت پژوهشی هستند ...
 
 

حکیم مهر: پژوهشگر برتر گروه دامپزشکی جشنواره فرهیختگان گفت: در دانشگاه آزاد پژوهش و مطالعات با هزینه شخصی استاد و یا دانشجوها انجام می گیرد و متاسفانه بار سنگین آن به طور کامل برعهده پژوهشگر است .

«دکتر محمدرضا یوسفی» متولد سال ۱۳۵۴ شهرستان بابل استان مازندران، دانش‌آموخته رشته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی از دانشگاه سمنان و کارشناسی ارشد انگل‌شناسی پزشکی از دانشگاه مازندران است. او سال ۱۳۸۶ با رتبه نخست در مقطع دکتری تخصصی انگل‌شناسی دامپزشکی دانشگاه تهران پذیرفته و سال ۱۳۸۹ فارغ‌التحصیل شد .

یوسفی که اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل است در گروه دامپزشکی هشتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان پژوهشگر برتر دست یافت .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسکانیوز، «دکتر محمدرضا یوسفی» گفت: در گذشته حمایت های بهتری از پژوهشگران در دانشگاه آزاد اسلامی انجام می شد، مانند پرداخت تشویقی مقالات و طرح های پژوهشی ولی متاسفانه در چند سال اخیر حمایتی صورت نمی گیرد.

یوسفی در ادامه افزود: چالش هایی که در مسیر پژوهشگران کشور وجود دارد، در درجه اول عدم شناسایی پژوهش های کاربردی است. در درجه دوم عدم وجود ارگان یا نهاد شناخته شده ای که بتوان دستاوردهای پژوهشی را به آنها ارجاع داد و حمایت های بیشتر را جهت معرفی به بازار و صنعت هدف طلب کرد .

پژوهشگر برتر گروه دامپزشکی جشنواره فرهیختگان در مورد اینکه پژوهش شما در چه زمینه ای است و علت انتخاب شما به عنوان پژوهشگر برتر چیست، گفت: بنده به عنوان پژوهشگر برتر در گروه دامپزشکی در دانشگاه های آزاد اسلامی کل کشور انتخاب شدم. دلیل انتخاب به عنوان پژوهشگر گروه دامپزشکی چاپ بیش از ۱۵۰ مقاله بین المللی و علمی پژوهشی، همچنین ثبت ۳ اختراع و تالیف ۵ کتاب بوده است. به علاوه موفق به ثبت ۲۵ ژن جدید از انواع انگل ها در بانک جهانی ژن در آمریکا شده ام.

یوسفی با اشاره به تفاوت های بسیاری که میان پژوهشگران دانشگاه آزاد با دانشگاه‌های دولتی وجود دارد، اظهار کرد: متاسفانه تفاوت بسیار زیاد است؛ زیرا پژوهشگران در دانشگاه های دولتی از بودجه های مناسب دولتی برای پژوهش برخوردار بوده و اساتید آن دانشگاه ها دارای گرنت پژوهشی هستند. این در حالی است که در دانشگاه آزاد پژوهش و مطالعات با هزینه شخصی استاد و یا دانشجوها انجام می گیرد و متاسفانه بار سنگین آن به طور کامل برعهده پژوهشگر است.

پژوهشگر برتر گروه دامپزشکی جشنواره فرهیختگان گفت: موانعی باعث می شوند که پژوهش ها رنگ و بوی عملی شدن نگیرند که مهمترین مساله عدم ارتباط صحیح و مناسب با بخش صنعت است. هر کجای دنیا که پیشرفت فراوانی در صنعت مشاهده می شود، حتما پشتوانه قوی پژوهشی از دانشگاه ها آن را حمایت می کند؛ ولی متاسفانه در کشور ما به ویژه در دانشگاه آزاد ارتباط با صنعت و مسیرهای مناسب برای پژوهش های کاربردی بسیار کمرنگ بوده یا به طور کلی رنگ باخته است.

یوسفی عنوان کرد: همانطور که اشاره کردم عدم حمایت دانشگاه ها از طرح های پژوهشی به ویژه پژوهش های کاربردی باعث عقیم ماندن طرح ها و عدم توسعه آن ها می شود. بخش عمده ای از مشکلات پژوهشگران به خصوص در دانشگاه های آزاد اسلامی همانطور که پیشتر اشاره داشتم مربوط به عدم حمایت مالی دانشگاه از پژوهشگران است.

پژوهشگر برتر گروه دامپزشکی جشنواره فرهیختگان مسیری که یک پژوهشگر باید طی کند تا طرح را به مرحله تولید برساند و همچنین درآمدزایی داشته باشد را اینگونه ارزیابی کرد: این راه بسیار مسیر پر زحمت و طاقت فرسایی خواهد بود؛ به ویژه اینکه در رشته هایی مانند رشته دامپزشکی که مطالعات در آن پرهزینه است و نیاز به توجه و حمایت ویژه از دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی است.  با این حال در رشته دامپزشکی پتانسیل بسیار بالایی برای تبدیل دستاوردهای پژوهشی به محصولات تولیدی صنعتی وجود دارد که این محصولات توانایی درآمدزایی بالا در قالب شرکت های دانش بنیان و خودکفایی از واردات برخی اقلام را نیز خواهند داشت .
 
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امیر
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
0
6
والا ‌‌‌‌‌‌دانشگاه‌های دولتی و سراسری هم همینه و معمولا همه‌ی هزینه رو استاد راهنما تقبل میکنه و کلا هیچ حمایت مالی از پایان‌نامه‌های دانشجویان عمومی چه در قالب منفرد چه طرح صورت نمی‌گیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
در داشنگاه دولتی فقط دانشجو هزینه می کنه پولی که دست استاده هیچوقت خرج این کارا نمی شه تا باهاش می شه کارای دیگه کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
استاد راهنما چه هزینه ای رو تقبل می ککنه والا همه هزینه بر دوش دانشجو هست و استادان محترم از مقالش استفاده می کنن
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
0
5
دانشگاه سراسری هم همینه
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
0
5
بودجه برای دانشجو یا همون گرنت استاد در وزارت علوم 800 هزارتومان و در وزارت بهداشت 2/5 میلیون تومن هست که حتی پول یک کیت ساده ازمایشگاهی هم نمیشه
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
0
2
یه سوال ایجاد میشه،
بدون در نظر گرفتن تحقیقات حوزه دامپزشکی که بر اساس تجربه من و همکارانی که میشناسم، حر تحقیق بیش از یک سال زمانبر است.
این حجم مقلات پژوهشی با طی کدام زمان و در چه فرصتی اجرا میشود؟
و حالا با قول آقای دکتر، کدام دانشجو یا هیات علمی هزینه هنگفت این همه تحقیقات را دارد؟
یا مساله چیزی دیگر است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
واقعا!
حالا ایشون میگیم هیات علمی دانشگاه هستند و مقالات وپایان نامه های دانشجویان هم به حسابشون هست ...
چند وقت پیش حکیم با یک دانشجو مصاحبه کرد که رکورد دار تعداد مقاله بود و چند صد مقاله داشت!!
والا ما که از4 سال قبل یک کار پژوهشی نو داریم انجام میدیم یکسال هست مقاله اولش دراومده و تا حالا چند بار از طرف ژورنال ریوایز خورده و هنوز به چاپ نرسیده!
نمیدونم دوستان چطور تو یکسال چند تا مقاله میدن!

البته جواب مشخصه: نوع و کیفیت و محل پذیرش مقاله مهمه !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
0
1
استاد هیچ مسئولیت مادی نداره تمام هزینه بر دوش دانشجو هست فقط مقاله و امتیازاتش برا استاد هست
ناشناس
|
Switzerland
|
۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
0
2
الان علت حمله دوستان به ایشان رو متوجه شدم چون ایشان بیس دی وی ام ندارن و از لیسانس شروع کردند ادامه دادن تلاش کردن بعضی دوستان انگار خیلی تحت فشار قرارگرفتنو دارن به ایشان حمله میکنند.متاسفانه این رفتار غیرحرفه ای و غیراخلاقی فقط در دامپزشکی وجود داره که به همکاران علوم پایه حمله میکنند وسطح علمیشونو زیرسوال میبرند.. ........................ ولی هیچ پزشک عمومی به دکترای مامایی یا دکترای پرستاری یا دکترای تغذیه یا دکترای علوم ازمایشگاهی پزشکی حمله و تخریب شخصیتی نمیکنه . ولی در دامپزشکی شاهد این موضوع هستیم حمله دوستان دی وی ام از زمان دانشجویی حتی ترم اول یا دوم زمان درس ماهی شناسی به مثلا یه پی اچ دی قارچ شناسی یا ویروس شناسی دامپزشکی و نظر در مورد سطح علمی این عزیزان که متاسفانه بدلیل عدم توانایی در رقابت توسط بعضی دوستان دی وی ام در دانشگاه به دانشجویان القا میشه
نظر شما
ادامه