کد خبر: ۶۴۴۲۳
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
رئیس جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر فرخ‌رضا کبیر» درباره طرح ساماندهی مراکز دامپزشکی حیوانات شهری افزود: باید مصوبه جدید شورای شهر تهران را به فال نیک گرفت، چون می‌تواند در آینده برای ما بسیار کارساز و مفید باشد ...
 
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی:‌ سرانجام و پس از کش‌وقوس‌های فراوان سرویس مشاوره دامپزشکی برای حیوانات خانگی در اپلیکیشن اسنپ راه‌اندازی شد. این سرویس به کاربران این امکان را می دهد که ۲۴ ساعته درباره مسائل مربوط به حیوانات خانگی خود به صورت متنی و تلفنی از دامپزشکان مشاوره بگیرند. این اتفاق بهانه‌ای شد تا به سراغ رئیس جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک برویم و ارزیابی وی را از این اقدام جویا شویم.

 «دکتر فرخ‌رضا کبیر» معتقد است با توجه به اینکه حیوان نمی‌تواند بگوید که چه مشکلی دارد، کدام بخش از بدن او مشکل دارد و چطور مشکلی دارد و صرفا علائمی محدود از سوی صاحب حیوان به دامپزشک اعلام می‌شود، پس عملا معاینه از راه دور یا ویزیت آنلاین برای حیوانات امکان‌پذیر نیست.

حکیم مهر:‌ آقای دکتر، اخیرا اپلیکیشن اسنپ به حوزه ارائه خدمات دامپزشکی ورود کرده است. ارزیابی شما از این اتفاق و مخاطرات احتمالی آن چیست؟

بزرگ‌ترین مساله‌ این است که حیوان توانایی و قدرت اعلام علت ناراحتی یا موضع درد را ندارد. صاحب دام نیز نهایتا قادر است که چند مساله محدود را عنوان کند و این دامپزشک است که با تبحری که دارد، باید با معاینه کامل از قسمت‌های مختلف، به یک نتیجه برسد و اگر لازم باشد از پاراکلینیک استفاده کند تا بتواند به درمان حیوان کمک کند. مسلما هیچ‌‌یک از اینها از راه دور امکان‌پذیر نیست و نهایت کمکی که یک دامپزشک می‌تواند از راه دور بکند، کنترل وضعیت حیوان تا رسیدن او به اولین مرکز دامپزشکی است. اقدام دیگر که دامپزشک می‌تواند از راه دور انجام دهد این است که اگر بیمار او تحت نظر باشد و دامپزشک بداند که چه داروهایی برای او استفاده می‌‌شود، درخصوص کم یا زیاد کردن داروها اظهار نظر کند.

حکیم مهر:‌ یعنی می‌توانیم بگوییم که عملا درمان حیوان از راه دور غیرممکن است؟

مسلما با توجه به اینکه حیوان نمی‌تواند بگوید که چه مشکلی دارد، کدام بخش از بدن او مشکل دارد و چطور مشکلی دارد و صرفا علائمی محدود از سوی صاحب حیوان به دامپزشک اعلام می‌شود، پس عملا معاینه از راه دور یا ویزیت آنلاین برای حیوانات امکان‌پذیر نیست. کمااینکه این وضعیت برای کودکان هم امکان‌پذیر نیست و متخصص اطفال نمی‌تواند بدون معاینه یک کودک، در مورد او نظر قطعی و دقیق بدهد.

مشکل دیگری که وجود دارد این است که استفاده از دارو یا تجویز دارو می‌تواند شرایط حیوان را جابه جا کرده و تغییر دهد. این تغییر شرایط اولیه در هنگام مراجعه به دامپزشک، او را گمراه می‌کند و اجازه نمی‌دهد که درمان لازم برای او انجام شود. بنابراین به‌عنوان کسی که ۲۸ سال سابقه کار در این زمینه دارم، به نظر من این روش اصلا کارآمد نیست و فقط نوعی دخالت در عملکرد دامپزشکی به حساب می‌آید.

حکیم مهر: به هرحال دنیا به سمت تجربه‌های آنلاین پیش می‌رود و گاهی ما مجبور هستیم که اپلیکیشن‌ها را باور و از آنها استفاده کنیم. چه راهکاری برای بهبود خدمات دامپزشکی و استفاده دامپزشکان از بستر آنلاین وجود دارد؟ آیا می‌توان مثلا از اپلیکیشن‌ها به منظور معرفی نزدیکترین دامپزشک به افراد استفاده کرد؟

واقعیت امر این است که فضای مجازی راستی‌آزمایی قوی ندارد و می‌تواند اطلاعات یک‌طرفه بدهد و شاید نتواند آن‌طور که باید و شاید راهنمایی انجام دهد. به قول شما اگر اپلیکیشنی باشد که نشان دهد در اطراف محل سکونت فرد، دامپزشک وجود دارد و آدرس او را ارائه دهد، می‌تواند قابل قبول باشد اما اینکه بخواهد پیشنهاد دهد که به فلان دامپزشک مراجعه کنید، فکر نمی‌کنم که موثر باشد. به نظر من هر مرکز دامپزشکی بر اساس خدماتی که ارائه می‌دهد، اگر هم در ساعاتی از شبانه‌روز تعطیل باشد، باز هم می‌تواند در شرایط اورژانس به مراجعه‌کنندگان خدمات لازمه را ارائه دهد. از طرف دیگر در حال حاضر لااقل ۳۰ بیمارستان شبانه‌روزی در سطح شهر تهران فعالیت می‌کنند و این بیمارستان‌ها بخش اورژانس دارند و معمولا پزشکان مجربی در آن هستند. به نظر من با توجه به توضیحاتی که در رابطه با حیوانات دادم، مراجعه به بیمارستان‌ها در شرایط اورژانس یا انتخاب پزشکی که به او اعتماد وجود داشته باشد، مهمترین حالتی است که می‌تواند اتفاق بیفتد.

نکته دیگر اینکه ما در حال حاضر با چند مشکل بزرگ مواجهیم؛ مشکل اول دخالت افرادی در سیستم‌های دامپزشکی است که نه مجوز دارند و نه دامپزشک هستند. این مساله مشکلات بزرگی را برای ما به وجود می‌آورد و نمی‌دانم که چه کنترلی را می‌توان روی اسنپ یا اپلیکیشن‌های شبیه آن اعمال کرد. همین الان هم روی کسانی که به صورت غیرمجاز وارد سیستم دامپزشکی می‌شوند، نظارت کافی نداریم. حالا آن قسمت‌هایی که مثبت کار می‌کنند، دستشان درد نکند و ممنون هستیم اما آن قسمت‌هایی که منفی کار می‌کنند و به این بندگان بی‌زبان خدا آسیب می‌زنند، جایگزین کردن و اصلاحشان بسیار کار سختی است. لذا به نظر من فعلا بستر لازم برای اینکه چنین اتفاقی در ایران بیفتد، وجود ندارد.

حکیم مهر: چند روز پیش اتفاق دیگری رخ داد که می‌تواند روی سرنوشت کلینیک‌های دامپزشکی تاثیرگذار باشد. با پیگیری نظام دامپزشکی استان تهران طرح ساماندهی مراکز دامپزشکی حیوانات شهری در شورای اسلامی شهر تهران تصویب شد و استقرار مراکز دامپزشکی در ساختمان‌های مسکونی مستقل بلامانع اعلام شد. ارزیابی شما از این مساله چیست؟

این اتفاق را باید از چند جهت مختلف بررسی کرد. مشکلی که ما تا الان داشتیم این بود که می‌گفتند دامپزشکی نباید در پهنه مسکونی باشد و با یک استعلام اشتباه، به آن دامن زدند. در واقع به جای اینکه از سازمان دامپزشکی کشور استعلام گرفته شود، از وزارت بهداشت گرفته شد. وزارت بهداشت هم بر علیه دامپزشکی نامه داده بودند که هم نظام دامپزشکی استان تهران مساله را دنبال کرد و هم جامعه دامپزشکی ایران. ما هم در جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک این مساله را پیگیری کردیم. خودشان هم فهمیدند که این اشتباه را در وزارتخانه انجام دادند اما زیر بار نرفتند و آن را تغییر ندادند.

نظام دامپزشکی استان تهران، جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک و جامعه دامپزشکان ایران هر کدام با تلاش بسیار زیاد، توانستند این باور را بقبولانند که دامپزشکی از نیازهای جامعه است که باید وجود داشته باشد. وضعیت دامپزشکی حیوانات کوچک، عملکرد درمانی و پیشگیری است که خیلی مهم است. تا آنجا که من می‌دانم قرار است این مساله بسط داده و بررسی‌هایی روی آن صورت گیرد و قوانین مربوط به آن اصلاح شود. در کل به نظر من باید این مصوبه را به فال نیک گرفت، چون می‌تواند در آینده برای ما بسیار کارساز و مفید باشد.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

 ۲۷ اردیبهشت، روز جهانی ارتباطات را به همه شما فعالان عرصه خبر و اطلاع‌رسانی تبریک عرض می‌کنم. از شخص شما و عزیزانی که در پایگاه خبری حکیم مهر به دامپزشکان کمک می‌کنند، تشکر می‌کنم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
2
5
جناب آقای دکتر کبیر، الان حدود یک سال است که در آمریکا ویزیت آنلاین حیوانات از طریق کلینیک های دامپزشکی انجام می پذیرد. در نتیجه این گفته حضرتعالی که ویزیت آنلاین عملا امکان پذیر نیست با واقعیت منافات دارد. شاید بهتر بود گفته میشد که فعلا در ایران با توجه شرایط موجود فعلا امکان پذیر نمی باشد.
دانشجو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
0
8
به عنوان دانشجو دامپزشکی تازه فهمیدم دامپزشکی واقعا بی صاحب است و هرکاری دلت میخواد میتونی توش انجام بدی و هیچکس نمیتواند بهت بگه چیکارکن یا نکن.دارو تقلبی بفروشی کم فروشی بکنی هرجور دلت خواست انتی بیوتیک بدی حیوونو به پرگ بکشونی اصلا میتونی دامپزشک نباشی ولی کلینیک داشته باشی واکسن بفروشی و ...خلاصه هرکاری بخوای میکنی !!!
پاسخ ها
بیثوات
| Netherlands (Kingdom of the) |
۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
آیا تصمیم دارید که ادامه دهید یا اقدام به گرفتن تخصص کنید؟
انتخاب ها همه شخصی است ولی در این خصوص همیشه مولفه های آینده بینی و پژوهی در تصمیم سازی خودتون *لطفا* قرار دهید
دلایل ورود خودتون به این رشته را روی کاغذ بیاورید و روی آن فکر کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
0
2
از راه دور نیست که خود راننده مشاوره هم میده دیگه..
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
2
2
اقای دکتر در حال حاضر به کرات انجام میشه در همه قسمتها و بدون هیچ نطارتی، اتفاقا توسط اساتید دانشگاه و..، اسنپ لااقل میشه روش نطارت کرد ولی وات ساپ و اینستا برید ببینید چه خبره
آرشام اشراقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
1
2
از نظر بهداشت عمومی یک تهدید است ؛ زیرا دامپزشکان بدون مجوز در خصوص بیماریهای فراگیر گروه A, B ,Cهیچ تعهدی ندارند و چون در جریان بخشنامه های فنی سازمان دامپزشکی نیستند و موظف به گزارش این بیماریها خطرناک و واگیر و بیماریهای مشترک بین حیوان و انسان نیستند ؛ و میتوانند سبب گسترش بیماریهایی همچون هاری، سل ، بروسلوز ، لیشمانیلوز ، سالمونلوز ، نیوکاسل ، انفولانزا ، کیست هیدراتیک ، تب کریمه گنگو ، تب برفکی ، آبله ، شاربن و ........ شوند .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
با این استدلال میتوان نتیجه گرفت که پزشکان هم سبب گسترش ایدز، هپاتیت، پاپیلوما و.. میشوند چون از بخشتامه های وزارت بهداشت مطلع نیستند!

دوست عزیز هیچ رشته ای اولی تر از دامپزشکی برای ارتقای بهداشت عمومی جامعه نداریم و این حرف من نیست حرف سازمان بهداشت جهانی هست.
در ضمن دامپزشکان پشت پروانه ی کاری ایشان، چند بند است که پایین آن را امضا میکنند و آن التزام قانونی به گزارش دهی فوری بیماری های واگیر است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
0
1
این وسط به فکر واکسن دامپزشکان هم باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
0
0
باین ترتیب باید گفته شود هرکس مدرک دکترا از دانشکده های متعبر دارد حق ویزیت دارد وپروانه کلینک وفروش دارو وغیره منتفی است چون از نظر حقوقی کسیکه دریک رسته تحصیلی مدرک دانشگاهی دارد حق کار در آن رشته دارد واگر ضر وزیانی در انجام‌کارش بمراجعه کننده بزند خود راسا باید جوابگوباشد ودرنهایت اگر قانون‌فعلی جاری است اسنپ‌طبابت حیوان صیغیه متعرضیه جدیدی استکه کار در مقابل افراد صاحب کلیتک وداروخانه وبیمارستان وحواشی کار دامپزشکی قانونی است
سارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
0
1
مملکت بی صاحب هر کی هر کاری دلش بخواد راحت انجام میده هیچ چیز قانون نداره.من خودم از دامپزشکان بی دانش که با عدم تشخیص درست دوتا از حیوانهای منو به کشتن دادن و امثال اینها خیلی زیادن شاکیم.تو این مملکت به هیچ چیز و هیچ کس اعتماد نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
چرا شکایت نکردید اگر حق با شما بود؟
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
مسائل اشتباهات پزشکی در حوزه ما و در این بخش مورد بحث نمی‌تواند قرار گیرد، باید از جریان قانونی و اصلی آن وارد شوید
موفق باشید
نظر شما
ادامه