کد خبر: ۶۴۴۵

حکیم مهر - هفته نامه سلامت نوشت : دانشمندان می‌گویند کودکانی که در سنین پایین در ارتباط با حیوانات خانگی قرار می‌گیرند، در سنین نوجوانی کمتر به رینیت آلرژیک مبتلا می‌شوند.
به گزارش رویترز، ملانی ماتسون از دانشگاه ملبورن استرالیا و سرپرست این پژوهش گفت: «حیوانات خانگی نه‌تنها در ایجاد آلرژی در کودکان نقشی ندارند، بلکه درواقع ممکن است از ایجاد آلرژی در آنها جلوگیری کنند.»

ماتسون و همکارانش با بررسی 8500 فرد بزرگسال، آنها را از لحاظ بزرگ‌شدن در کنار حیوانات خانگی یا حیوانات مزرعه و نیز داشتن علایم آلرژی بینی مانند آبریزش بینی، خارش بینی و گلودرد ارزیابی کردند. پیش از این نشان داده شده بود که بزرگ‌شدن با حیوانات خانگی با خطر کمتر انواع دیگر آلرژی همراه است. یک بررسی در سال 2010 در دانشگاه سینسیناتی در آمریکا نیز نشان داده بود که داشتن حیوان خانگی با کاهش عارضه پوستی اگزمای کودکی ارتباط دارد. یک بررسی دیگر در سال 2011 در آمریکا نشان داد بزرگ شدن کودکان با حیوانات خانگی خطر ابتلا به آلرژی حیوانات خانگی را تا نصف کاهش می‌دهد.

در این بررسی جدید که نتایج آن در ژورنال آلرژی و ایمنی‌شناسی بالینی منتشر شده است، بیش از یک چهارم پاسخ‌دهندگان گفتند دچار آلرژی بینی هستند. در اغلب موارد نیز این افراد گفتند که آلرژی آنها هنگام نوجوانی شروع شده است. در این بررسی شماری از عوامل، با خطر بالاتر آلرژی بینی همراهی داشت. برخی از آنها مانند سابقه خانوادگی آلرژی‌ و سیگارکشیدن مادر حین بارداری عوامل خطرسازی بودند که قبلا تاثیر آنها کاملا ثابت شده است.

اما این پژوهشگران همچنین دریافتند خطر ابتلا به آلرژی بینی در کودکانی که از سنین پایین در دوران کودکی به‌دلیل رفتن به مهدکودک یا داشتن خواهر و برادر کم‌سن با سایر کودکان در تماس بودند، کمتر است و هر چه تعداد خواهر و برادرهای کودک بیشتر باشد، احتمال ابتلا به آلرژی بینی در سنین بالاتر در این کودکان کمتر می‌شود.

این دانشمندان همچنین الگوی مشابهی را در مورد کودکانی که پیش از 5 سالگی در مزرعه بزرگ‌شده بودند یا حیوان خانگی داشتند، مشاهده کردند. احتمال ابتلای این کودکان به آلرژی بینی نسبت به کودکانی که با حیوانات خانگی یا حیوانات مزرعه تماس نداشتند، 15 تا 30 درصد کمتر بود.

ماتسون می‌گوید باوجود تفاوت‌ها در حیوانات خانگی و حیوانات مزرعه، این نتایج با نتایج بررسی‌های مشابه در 13 کشور دیگر مطابقت دارد. پژوهشگران می‌گویند از آنجا که آلرژی‌های بینی افراد را در معرض خطر آسم و سایر بیماری‌های آلرژیک قرار می‌‌دهد، قرارگرفتن در معرض حیوانات خانگی ممکن است بالقوه خطر ابتلای کودکان به آسم را کاهش دهد. با وجود اینکه نتایج این بررسی امیدوارکننده به نظر می‌رسد، اما دکتر جاناتان برنستین، استاد پزشکی در کالج پزشکی دانشگاه سینسیناتی می‌گوید هنوز زود است که به والدین توصیه کنیم حیوان خانگی بخرند یا نه؟

 

خبر مرتبط :

 
 
نظر شما
ادامه