کد خبر: ۶۴۵۵

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کرمانشاه، تربت حیدریه، کردستان، مازندران و قزوین

 

دوره آموزش GIS طیور در کرمانشاه برگزار شد


 دوره ی آموزشی GIS طیور با حضور کاربران سامانه و مسئولین شبکه های دامپزشکی شهرستان های استان در محل سالن جلسات اداره کل دامپزشکی به صورت تئوری و عملی برگزار گردید . در این دوره روش کار با سامانه و ثبت گزارش روزانه، مجوز جوجه ریزی، گواهی سلامت مشاهده و ثبت بیماری، اقدامات کنترلی، ارسال و دریافت پاسخ نمونه های آزمایشگاهی و نیز ثبت واحدهای اپیدمیولوژیک به کاربران آموزش داده شد.


گفتنی است  سامانه پایش و مراقبت بیماری های پرندگان (GIS) در استان کرمانشاه راه اندازی شده است و کلیه شهرستان ها گزارشات خود را از این طریق ثبت و ارسال می نمایند.

----------------------------------

 

جمع آوری بیش از 1400 نمونه داروی تاریخ مصرف گذشته از داروخانه های دامپزشکی تربت حیدریه


بیش از 1400 نمونه داروی تاریخ مصرف گذشته توسط کارکنان اداره دارو و درمان تربت حیدریه جمع آوری گردید.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه در این خصوص گفت: طی بازدیدهای مستمر کارشناسان دارو و درمان این شبکه مقدار 1400 نمونه دارو تاریخ مصرف گذشته که شامل 909 فلاکن داروهای تزریقی، پودر و مکملهای خوراکی 75 کیلوگرم، شربت های خوراکی طیور 62 لیتر، پماد 120 ویال، قرص 239 جعبه و محلولهای ضد عفونی کننده 4 گالن جمع آوری گردید.

دکتر سلیمانی افزود: این داروها با حضور نمایندگانی از دادستانی، محیط زیست و شهرداری سوزانده و معدوم شد.

 

-----------------------------------

 

برگزاری جلسه هماهنگی و توجیهی بیماریهای هشداردادنی اسب در کردستان


 اداره کل دامپزشکی کردستان به منظور هماهنگی و آشنایی مجموعه فعالان در عرصه اسب داری در استان، جلسه توجیهی و آموزشی بیماری های هشداردادنی اسب با محوریت بیماری مشمشه را برگزار نمود.
در این راستا ابتدا دکتر کامران زیباکردار مدیر کل دامپزشکی استان در خصوص اهمیت وجود تعامل سازنده تشکلات دامداری با اداره کل دامپزشکی استان در جهت افزایش سطح  بهداشت دام و کاهش بیماری های واگیر و مشترک بین انسان و حیوان و آمادگی این اداره کل جهت آموزش دامداران توضیحاتی ارائه نمود و پس از آن دکتر  فرزاد رحمانی رئیس اداره مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان  خلاصه ای از خصوصیات و ویژگی های بیماری مشمشه، علائم و راههای انتقال آن و همچنین مختصری از وضعیت موجود جمعیت اسب پراکنده در سطح استان و اقدامات بهداشتی انجام یافته توضیحاتی را بیان نمود.

با توجه به اهمیت بیماری مشمشه و ضرورت آشنائی اسب داران با بیماری های اسب و راههای کنترل و پیشگیری آن به ویژه رعایت اصول قرنطینه و بیوسکیوریتی مقرر گردید این جلسات به صورت متناوب و دوره ای برگزار گردد.

این جلسه با حضور اعضای هیأت سوارکاری استان، مدیران باشگاههای سوارکاری، واحدهای پرورش اسب، رئیس نظام دامپزشکی استان و کارشناسان دخیل در امر تست مالئین برگزار شد.

-----------------------------------

 

مراکز تکثیر ماهیان دریایی مازندران عاری از بیماری است


 مدیرکل دامپزشکی استان مازندران گفت: مراکز تکثیر ماهیان دریایی مازندران عاری از هر گونه بیماری است.
دکتر مجید مختاری با اعلام این خبر از موفقیت آمیز بودن طرح بررسی و مراقبت از مراکز تکثیر دریایی در استان خبر داد و گفت: اداره بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان این اداره کل به منظور بررسی و شناسائی کانون های عفونی و اجرای سیستم پایش پایدار در جهت نیل به اهداف امنیت زیستی، برنامه بررسی و مراقبت از بیماریهای اولویت دار مراکز تکثیر دریائی را در استان با موفقیت به اجرا گذاشت.
مختاری در ادامه افزود: در این راستا گونه های بچه ماهیان سفید و کپور مرکز تکثیر شهید رجایی ساری از نظر وجود احتمالی عوامل پاتوژن باکتریائی، انگلی و ویروسی نظیر بیماریهای نکروز عصبی VNN، کوئی هرپس KHV، ایریدوویروسRSIVD ، ویرمی بهاره کپور ماهیانSVC مورد ارزیابی قرارگرفته که بر اساس نتایج حاصله از بررسی های آزمایشگاهی باکتریائی و ویروسی به روشPCR  ، این مرکز عاری از بیماریهای یادشده بوده است.

------------------------------------

 

موفقیت پرسنل اداره کل دامپزشکی استان قزوین در مسابقات قرآن کریم


به تازگی یکدوره مسابقه قران کریم ویژه کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین و خانواده ایشان برگزار شد که آقایان علی رسولی (رتبه اول-حفظ یک جز)، قدرت ا...عبدالرزاقی (رتبه دوم-ترتیل)، محمد جباری راد(رتبه دوم ترجمه)، خانمها عشقی(رتبه سوم-تفسیر) و اسماعیلی(همسر آقای محمد جباری- رتبه دوم ترتیل) موفق به کسب عناوین برتر گردیدند.

 

نظر شما
ادامه