کد خبر: ۶۴۵۸۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان:
«دکتر جواد نگارستانی» اظهار داشت: از ابتدای شروع همه‌گیری کرونا تعداد قابل ملاحظه‌ای از همکاران دامپزشکی به بیماری مبتلا و از این بین متاسفانه تعدادی از نیروهای نخبه و فعال فنی سازمان دامپزشکی در اثر بیماری فوت شده‌اند ...

حکیم مهر: «دکتر جواد نگارستانی» مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان با اعلام اینکه نقش دامپزشکی در حوزه سلامت غیرقابل‌ انکار است، گفت: دامپزشکی در تقسیم‌بندی مشاغل صنفی، در جمع مشاغل گروه یک قرار دارد اما متاسفانه دامپزشکان جزو گروه‌های اولویت‌دار برای تزریق واکسن کرونا قرار نگرفته اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه حوزه سلامت بسیار گسترده است و تنها معطوف به یک وزارتخانه نمی‌شود و نباید از فعالیت‌های حوزه دامپزشکی در حوزه بهداشت و سلامت جامعه غافل شد، تصریح کرد: دامپزشکان در کنار نقش موثر در کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام و نیز سلامت و امنیت غذایی، با نظارت بر اجرای فاصله گذاری اجتماعی هوشمند و تشدید نظارت های بهداشتی در خصوص اجرای پروتکل های بهداشتی در مراکز تهیه و توزیع، حمل و نقل و فروش مواد خوراکی، کشتارگاهها و... نیز بر مراکز بهداشتی و درمانی دامپزشکی در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا نیز نقش داشته اند.

وی گفت: ماهیت شغل دامپزشکی ایجاب می نماید که در ارتباط مستقیم با مردم، مراکز عرضه و دامپروری قرار گیرند و لذا دامپزشکان دائماً در معرض آلودگی و ابتلا به این بیماری می باشند کما اینکه از ابتدای شروع همه گیری کرونا تعداد قابل ملاحظه ای از همکاران دامپزشکی به بیماری مبتلا و از این بین متاسفانه تعدادی از نیروهای نخبه و فعال فنی سازمان دامپزشکی در اثر بیماری فوت شده اند.

دکتر نگارستانی با بیان اینکه واکسیناسیون قشر دامپزشکی، در شکستن زنجیره بیماری نقش مهمی خواهد داشت، گفت: کرونا از طریق حیوانات بصورت فیزیکی می تواند منتقل گردد و وقوع موتاسیون با ویروس های کرونای دامی در این بیماری محتمل است و می تواند در این بیماری، این قشر را در درجه اول مبتلا کند و لذا این موضوع ضرورت واکسیناسیون دامپزشکان را دو چندان می نماید.

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت علمی و پژوهشی دامپزشکان در مقابله با کرونا از جمله نقش بی بدیل فعالیت دامپزشکان در حوزه ساخت واکسن، اظهار کرد: دامپزشکی دارای حوزه‌های مختلف فعالیت در حوزه های بهداشتی و سلامت عمومی از جمله جلوگیری از بروز بیماری در جمعیت دامی، تامین امنیت غذایی، جلوگیری از بروز بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان می باشد.

دبیر شورای اطلاع رسانی و ارتباطات رسانه ای  اداره کل دامپزشکی استان کرمان در این رابطه افزود: اکیپ های عملیاتی و بهداشتی دامپزشکی بمنظور انجام وظایف خطیر خود از جمله پیش گیری از بیماری های زئونوز و تامین بهداشت مواد غذایی و دام لازم است در مراکز تولید تا عرضه (کشتارگاه ها و ...) و در دامداری های استان بطور مستمر حضور داشته باشند.

این مقام مسئول دامپزشکان را از جمله مهم ترین گروه هایی که امکان مواجهه با بیماری کرونا را دارند، نام برد و بیان کرد: در اجرای دستورالعمل‌های ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا، کارمندان می‌توانند به صورت شیفتی بر سر کار حاضر شوند، اما با توجه به اینکه امکان تعطیلی کشتارگاه‌های دام، طیور و همچنین نظارت بر فراورده‌های دامی و کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام همچون واکسیناسیون هاری، بروسلوز، سیاه‌زخم و ... وجود ندارد، کادر عملیاتی حوزه دامپزشکی در این مدت به‌صورت شبانه‌روزی مشغول فعالیت بوده و هستند.

دکتر نگارستانی گفت: متأسفانه باوجودی که کادر دامپزشکی در این مکان ها (کشتارگاه‌های دام، طیور و ...) که مراکز تجمعی و شلوغی است، به صورت شبانه‌روزی فعالیت دارند و یا در روستاها ناچار به واکسیناسیون دام و طیور هستند، هنوز واکسیناسیون کرونا در آنها صورت نپذیرفته است و باید این را در نظر داشت که در صورت ابتلا این نیروهای خدوم به بیماری کرونا، شاهد عواقب بهداشتی در استان همزمان با بروز کرونا خواهیم بود.

مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان با تاکید بر اینکه امروز بخشی از حوزه سلامت، مدیون حوزه دامپزشکی است، اعلام کرد: در تمام مدتی که با کووید-۱۹ مواجه هستیم همکاران ما همگام با کادر درمان، بمنظور تولید و توزیع فراورده های پروتئینی سالم و بهداشتی تلاش مضاعف نموده و اجازه ندادند فرآورده‌های گوشتی آلوده به دست مصرف‌کننده برسد.

دکتر نگارستانی با اعلام اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر تولید، توزیع و عرضه فراورده های خام دامی در ایام عید نوروز و ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: از آنجا که یکی از اهداف این اداره کل، سلامت و عدم آلودگی ثانویه فراورده های خام دامی (کاهش بیماری های ناشی از فراورده های خام دامی) مورد نیاز مردم می باشد، نظارت های بهداشتی کامل بر زنجیره تولید تا عرضه کلیه مواد خام دامی طبق دستورالعمل های بهداشتی با الویت پیش گیری از بیماری کرونا اجرا گردیده است.

وی افزود: در ایام عید نوروز و ماه مبارک رمضان بیش از 21 هزار بازدید از  مراکز عرضه و فروش فراورده‌های خام دامی، کشتارگاه ها و مراکز بسته‌بندی فراورده های خام دامی، رستوران ها و ... صورت پذیرفت که اکیپ های نظارتی ثابت و سیار کنترل و نظارت بهداشتی استان در طی این بازدید ها، مراکز متخلف را به مراجع قضایی معرفی و فرآورده های خام دامی فاسد و غیربهداشتی را ضبط و معدوم نمودند.

دکتر نگارستانی با اشاره به تلاش های دامپزشکان استان در خصوص برنامه‌های کنترلی، پیشگیری و ریشه‌کنی  از بیماری های دام و بیماری های مشترک، گفت: دامپزشکی با اقدامات بموقع در حوزه پیشگیری از بیماری های دام و بیماری های مشترک، چندین سال متوالی، استان را از بیماری خطرناک و مشترک انفلوانزای فوق حاد پرندگان مصون نگه داشته است.

این مقام مسئول در پایان گفت: در برخی استان ها این اولویت رعایت شده و واکسیناسیون اکیپ های عملیاتی دامپزشکی انجام شده یا در حال انجام است؛ ولی متاسفانه تاکنون در این استان برغم پیگیری های متعدد به این امر توجه نشده است ولی ما امیدواریم تلاش‌های همکاران ما در مسیر بهداشت جامعه بیش از پیش دیده شده و دامپزشکان استان جزو گروه‌های دارای اولویت برای دریافت واکسن کووید-۱۹ قرار گیرند.

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
2
5
از قدیم میگن یک سوزن به خودت بزن یک جوالدوز به مردم . جناب مقام مسئول ، نقش روابط عمومی ها در گمنام بودن همکاران دامپزشک در سطح جامعه را نباید نادیده گرفت . متاسفانه به نظر میرسد مدیران سازمان ، به خصوص روابط عمومی استان ها توانایی لازم را در شناساندن فعالیت های سازمان دامپزشکی به عموم جامعه و مدیران ندارند. اگر داشتند الان وضعیت اینگونه نبود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
0
3
این ............ نه خودت در دل، باور داری و نه پرسنل سازمان دامپزشکی!!! و گرنه وضع ما تو اجرای قانون تسری و تخصیص واکسن کرونا این نبود.ترک فعل های روابط عمومی ها در تبیین نقش دامپزشکی در سلامت، بخشی از عدم شناخت مردم و جامعه از نقش دامپزشکی است.
دکتر عباس فرهمند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
0
0
مسله واکسن کوید ۱۹ نیست باید مردم از کار دامپزشکی در ابعاد مختلف آشنا شوند صدا وسیما اگر یک هنرمند کم اشنا همسرش را طلاق بده یا اتفاقی برایش بی افتد میبرد روی آنتن پس ما میتوانیم کار های دامپزشکی را هم ببریم روی انتن‌این دیگرسیاسی نیست اطلاع رساتی بهداشتی است مگر نه عوامل روابط عمومی خوب باید بدانند
دکتر عباس فرهمند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
0
0
پیرو کامنت قبلی باید بگویم ۲۵ سال پیش از طرف برنامه های جهاد کشاورزی مصاحبه ای در فارم‌ پرورش بوقلمون با من درشهریارانجام شد بعد متوجه شدم تمام فامیل ودوستان وهمکاران واشنایان این برنامه را دیده بودند این هم بعنوان شاهد پیشنهاد
ناشناس
|
France
|
۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
0
1
اقا یه گربه کرونا گرفته .. دامپزشکی نگران این موضوعه.. ........
نظر شما
ادامه