کد خبر: ۶۴۶۹۳
 
 

حکیم مهر: حیوانات مزرعه چندین هزار سال قبل برای مقاصد انسان‌ها اهلی شده و جایگاه قبلی خود در محیط زیست را از دست داده‌اند. از این جهت صرفا در محیط‌های انسان‌ ساخت مکان حیات داشته و نیازمند مدیریت انسانی برای بقا هستند .

قانون مدیریت وضعیت سگ‌های بدون صاحب را تعیین تکلیف کرده در حالیکه با فقدان آگاهی و آموزش‌های شهروندی جمعیت سگ‌های بدون صاحب روز به روز در حال گسترش است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از سلام نو، اول خرداد ماه فراخوانی در روزنامه همشهری در مورد به سرپرستی گرفتن سگ‌های عقیم شده منتشر شد. اما سوالی که در این بین وجود دارد این است که آیا وضعیت ساماندهی سگ‌ها مسیر درستی پیدا کرده‌است یا خیر؟

برای دریافت پاسخ درست ابتدا آگهی را خیلی ساده مرور می‌کنیم؛

«فراخوان: شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در نظر دارد تعدادی از سگ‌های بدون صاحب جمع‌آوری شده را پس از عقیم‌سازی و واکسیناسیون به متقاضیان واجد شرایط به صورت رایگان واگذار نماید. لذا از کلیه علاقه مندان به سرپرستی دعوت به عمل می‌آید تا در صورت تمایل به حوزه کنترل حیوانات شهری شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر مراجعه نمایند.

شرایط متقاضیان:

- دارا بودن سن ۱۸ سال به بالا

- در اختیار داشتن محیط مناسب جهت نگه داری

- داشتن تمکن مالی

- سلامت جسم و روان

متقاضیان میتوانند جهت کسب اطلاعات  بیشتر به آدرس :حکیمیه، خیابان سازمان آب، خیابان امام حسین، ساختمان شماره ۳ مراجعه، و یا با شماره تلفن ۴-۷۷۰۰۹۰۷۲ تماس حاصل فرمایند.»

 

شرایط حداقلی برای واگذاری سگ‌ها شاید از نگاه بسیاری از حامیانِ رایج سگ‌ها که عادت کرده‌اند با ماست و نان بربری و استخوان از سگ‌های رها و بدون صاحب پذیرایی کنند موضوعی مطلوب و ایده آل به نظر برسد، اما به نظر می‌رسد این شیوه چندان اصولی نباشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در کشورهایی که تجارب موفقی در کنترل جمعیت حیوانات ولگرد داشته‌اند، شرایط به مراتب سختگیرانه‌ترین جهت انجام این امر وجود دارد. به عنوان مثال احراز صلاحیت افراد جهت نگه‌داری از سگ‌ها و گربه‌های ولگرد در سوئد بیش از شش ماه طول می‌کشد و روندی شبیه به سرپرستی قبول کردن کودکان دارد.

حل موضوع را از زاویه دیگری مورد بررسی قرار می‌دهیم. باید در نظر گرفت جمع‌آوری، واگذاری و عقیم‌سازی حیوانات ولگرد که با هدف پایین آوردن جمعیت سگ های ولگرد انجام می‌شود، چگونه و به چه قیمتی در حال انجام است.

وظیفه قانونی شهرداری جمع‌آوری حیوانات بلاصاحب/وظیفه‌ و قانونی که هرگز به درستی اجرا نشد

یکی از مشکلات مهم بهداشتی، اجتماعی، زیست محیطی در بسیاری از شهرها و روستاهای کشور وجود سگ های ولگرد می باشد که با توجه به برخی بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان و به مخاطره افتادن سلامت انسان و محیط زیست، لازم است اقدامات اساسی در خصوص کنترل اصولی جمعیت این حیوانات به عمل آید. بر این اساس، مفاد بند ۱۵ ماده ۱۶ قانون شهرداریها، جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی و حیوانی و جمع آوری حیوانات بلا صاحب و دفع حیوانات مریض، مزاحم و ولگرد را وظایف شهرداری دانسته است.

انتقال بیماری و حمله به انسان خطر اول سگ‌های بدون صاحب

مهم‌ترین مساله ناشی از افزایش جمعیت‌ سگ‌های ولگرد، شیوع بیماری‌های مشترک این حیوان با انسان است. بیماری‌هایی نظیر هاری، کیست هیداتیک، سالک، کلاآزار و موارد بی‌شماری از این دست. سالانه موارد بی‌شماری از مرگ، گزش و انتقال بیماری غیر قابل درمان هاری به انسان از سوی سگ‌های ولگرد گزارش شده است، اما این تنها مشکل افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد نیست. خطر جدی‌تر آنها آسیب به محیط زیست و ساکنان اصلی آن یعنی حیات وحش است.

این در حالی است که جمعیت‌ سگ‌های بدون صاحب بر اساس گزارش‌های غیر رسمی حدود ۱۰ میلیون قلاده است و تخمین زده شده که تا ۱۰ سال آینده جمعیت سگ‌های بدون صاحب کشور به ۸۰ میلیون برسد.

آنچه مسلم است شهرداری موظف به اجرای قانون است و نباید با ایجاد موج و احساسات با معظل بزرگی چون سگ‌های بدون صاحب برخورد کند. اما نامشخص بودن برنامه‌ها و شیوه‌ها و موج سواری و برخوردهای غیر تخصصی هر روز بر معظل سگ‌های بدون صاحب و ولگرد اضافه می‌کند. در این میان شفاف نبودن عملکرد مالی در حوزه مدیریت وضعیت سگ‌ها موضوع مهم دیگری است که با فقدان اجرای شیوه‌های مصوب و زیر پا گذاشتن قوانین مربوطه به طور کلی شائبه‌های بیشتری را بر موضوع سگ‌های بدون صاحب افزون می‌کند.

یوتانایز سگ‌ها طبق قانون انجام می‌شود

پیشتر «دکتر شهاب الدین منتظمی» مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست در رابطه با ساماندهی سگ‌های بی‌سرپناه گفته بود: ممکن است برخی از سگ‌های بی‌سرپناه دچار مشکلات سلامتی باشند اما باید طبق دستورالعمل سازمان دامپزشکی که به دهیاری‌ها و شهرداری‌ها ابلاغ شده است با این حیوانات برخورد  صورت گیرد.

منتظمی اضافه کرد: هرگونه عقیم‌سازی، زنده‌گیری و یوتانایز باید طبق این چارچوب قانونی انجام شود.

تا یک دهه آینده جمعیت سگ‌های بدون صاحب غیر قابل کنترل خواهد شد

فاجعه سگ‌های بدون صاحب در یک دهه آینده غیر قابل کنترل، جبران نشدنی و غیر قابل مهار شدن خواهد بود. چرا که وضعیت فعلی سگ‌های بدون صاحب در ایران بحران جدی ایجاد کرده و پیش بینی می‌شود با همین وضعیت تا ۱۰ سال آینده تعداد سگ‌های بدون صاحب به جمعیت ۸۰ میلیونی برسند و در حالیکه هم اکنون هم یک فاجعه زیست محیطی برای انسان و محیط زیست را ایجاد کرده است. پایگاه خبری سلام نو تلاش می‌کند تا در سلسله گفت‌وگو و گزارش‌هایی روشنگری کرده و اطلاعات درستی در این رابطه منتشر کند.

 چرا که بحران فعلی وضعیت سگ‌های بدون صاحب محصول بی‌تدبیری و است و با دیدگاههای نادرست و فقدان آموزش و آگاهی‌های لازم ایجاد شده است. حتی اکثر حامیان حیوانات اغلب نمی‌دانند که سگ و گربه حیوانات اهلی هستند و خارج از مدیریت و همراهی انسان هیچ جایگاهی در طبیعت ندارند. همانطور که حیوانات مزرعه هم بدون همراهی انسان در طبیعت فاقد جایگاه و زیستگاه هستند.

حیوانات مزرعه چندین هزار سال قبل برای مقاصد انسان‌ها اهلی شده و جایگاه قبلی خود در محیط زیست را از دست داده‌اند. از این جهت صرفا در محیط‌های انسان‌ ساخت مکان حیات داشته و نیازمند مدیریت انسانی برای بقا هستند.

 

نظر شما
ادامه