کد خبر: ۶۴۷۱۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر رامین پورنجف» افزود: صبح امروز نمونه‌برداری انجام شده و به مرکز تشخیص خراسان رضوی که مرجع تشخیص بیماری شاربن است، ارسال شد ...
 
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: در پی انتشار خبر مرگ چندین دام (گوسفند) مشکوک به سیاه‌زخم در روستای پشته بخش ماژین استان ایلام، مدیرکل دامپزشکی استان در تماس با پایگاه خبری حکیم مهر، به ارائه توضیحاتی در این خصوص پرداخت.

 «دکتر رامین پورنجف» با یادآوری اینکه در تاریخ ۲۰ خرداد گزارش بروز بیماری شاربن را داشتیم، می‌گوید: «بعدازظهر پنج‌شنبه گزارش تلفات یک گله گوسفند در روستای پشته ماژین واقع در بخش ماژین شهرستان دره‌شهر به دست ما رسید. این روستا مابین استان‌های ایلام، لرستان و خوزستان و نزدیک به پلدختر و اندیمشک است. بعد از بررسی اولیه کارشناسان شهرستان، دوباره صبح روز جمعه اکیپ‌های معاونت سلامت و رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی همراه با یک اکیپ از اداره دامپزشکی شهرستان اعزام شدند و علائم بالینی بیماری را مورد بررسی قرار دادند.»

وی با بیان اینکه طبق گزارش، ۹ راس گوسفند تلف شده بودند، تصریح می‌کند: «کل گله شامل ۱۲۰ راس گوسفند و ۵۰ راس بز و جمعا ۱۷۰ راس دام بود. بنا به اظهارات دامدار این بیماری از ۵ خرداد شروع و قریب به ۶۰ راس گوسفند پروار شده و در وضعیت پروار بودن تلف شده‌اند. دامدار به تصور اینکه این بیماری آنتروتوکسمی است، از ارائه گزارش به اداره دامپزشکی خودداری می‌کند و اولین گزارش از این تلفات، در روز پنج‌شنبه داده شده است. ما همان روز مراجعه کردیم و ۹ راس تلفات دیدیم.»

دکتر پورنجف اظهارات دامدار را متفاوت و متناقض می‌خواند و خاطرنشان می‌کند: «دامدار می‌گوید تلفات بالایی داشتم اما واقعیت این است که ما فقط ۹ راس را مشاهده کردیم. علائمی که مشاهده شد نیز شامل خونریزی از ناحیه گردن، بینی، چشم و دهان بود و منجر به تلفات سریع و ناگهانی شده بود. به گفته دامدار، ۱۰ راس از دام‌های تلف شده، بیرون‌زدگی چشم داشته و حتی یک مورد شامل بیرون‌زدگی مغز ناشی از فشار بالا بوده که البته مشاهده نشده است.»

وی در گفت‌وگو با حکیم مهر، ضمن اشاره به شغل دلالی دامدار می‌گوید: «دامدار سابقه خرید و فروش دام چهت پروار کردن دارد و ورود دام جدید می‌تواند عامل انتقال بیماری باشد؛ هرچند که دامدار اظهار می‌کند دامی خریداری نکرده است. در نهایت با توجه به علائم بیماری، بررسی مرگ ناگهانی و نبود علائم سایر بیماری‌ها، بیماری شاربن محتمل‌تر از سایر بیماری‌هاست، اما برای تشخیص باید نمونه‌برداری صورت گیرد که صبح امروز صورت گرفته و به مرکز تشخیص خراسان رضوی که مرجع تشخیص بیماری شاربن است، ارسال شده است.»

مدیر کل دامپزشکی استان ایلام ادامه می‌دهد: «قرار بود تا زمان تایید رسمی این بیماری، مساله رسانه‌ای نشود. اداره کل دامپزشکی استان نیز از روز پنج‌شنبه تا به حال اقداماتی انجام داده که از جمله آن می‌توان به اطلاع‌رسانی فوری به کلیه مسئولین استان اشاره کرد. از آنجا که احتمال می‌رفت از گوشت این دام‌ها استفاده شده باشد، دانشگاه علوم پزشکی و مراکز بهداشت را باخبر کردیم. همچنین تمام لاشه‌های دام‌های تلف شده را با بیل مکانیکی در عمق زمین دفن بهداشتی کردیم. کود دامداری‌های منطقه را نیز جمع‌آوری و محل نگهداری را ضدعفونی کردیم. همچنین واکسن‌های لازم را تهیه و اکیپ‌های مایه‌کوبی را به منطقه اعزام کردیم.»

وی با بیان اینکه این عملیات برای ۵۲۰۰ راس از دام‌های منطقه آلوده انجام شد، تصریح می‌کند: «مراقبت، بررسی و اصلاح گله دام‌های موجود در منطقه، توصیه‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای لازم به دامداران، توزیع بروشور و گفتمان رو در رو با مردم منطقه و روستا و بخش از دیگر اقدامات صورت گرفته است. همچنین با اطلاع‌رسانی و هماهنگی، جلسه مدیریت بحران استان با حضور معاون سیاسی و پدافند غیرعامل تشکیل شد. کارهای انجام گرفته گزارش‌دهی شد و وظایف خود را بر مبنای اینکه به احتمال بالا بیماری شاربن است، انجام دادیم. از دیروز هم پست قرنطینه را در روستا توسط اکیپ دامپزشکی و نیروی انتظامی مستقر کردیم تا با تجهیزات کامل، کنترل تردد و جابه‌جایی دام زنده و پوست و پشم و لاشه را از روستا داشته باشند.»

دکتر پورنجف در پایان گفت‌وگو با حکیم مهر خاطرنشان می‌کند: «صحبت عنوان شده درخصوص تلف شدن صدها راس دام صحت ندارد و واقعیت محتمل، بیماری شاربن است، اما نتیجه هنوز اعلام نشده است. اعلام نهایی نیازمند قطعیت آزمایشگاهی است، اما ما کارهای لازم را انجام دادیم و منتظر هستیم و کماکان وضعیت مورد کنترل است. این تلفات صرفاً در یک دامداری داخل روستا که پرواربندی دارد، رخ داده و حتی در همسایگی آن نیز اتفاق نیفتاده است.»

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
0
0
تعداد لاشه های مشاهده شده درعکس بیش از 9
راس میباشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
عکس مربوط به جای دیگریست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
0
1
نتیجه اینکه عرض کردیم از دامپزشکی بپرسید اینه برادر .
نظر شما
ادامه