کد خبر: ۶۴۷۲۲

برگزیده هشتمین جشنواره فرهیختگان در گروه علوم دامپزشکی گفت: با توجه به اینکه ایران از کشورهای پیشرو در تولید گوشت و تخم‌ مرغ منطقه است باید مطالعات و برنامه‌های گسترده‌تری در راستای بومی‌سازی زیرساخت‌های این صنعت انجام شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از آنا، هشتمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان و مراسم تجلیل از برگزیدگان این جشنواره با حضور «دکتر محمدمهدی طهرانچی» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، اعضای هیئت رئیسه و مدیران دانشگاه عصر ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ به صورت مجازی در سالن شهید مطهری سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد و با معرفی برگزیدگان برتر به کار خود پایان داد.

در هشتمین جشنواره فرهیختگان ۲۲ استان و ۳۹ واحد دانشگاهی (استان‌های تهران، اصفهان و آذربایجان شرقی با بیشترین برگزیده) حضور پیدا کردند که پراکندگی خوبی بین برگزیدگان صورت گرفت و ۷۲۰ اثر به جشنواره ارسال شد؛ البته با حوزه‌های بررسی‌شده توسط سازمان مرکزی مانند مراکز تحقیقاتی، مراکز رشد، سراهای نوآوری، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، مدارس سما و... مجموع آثار و زیرساخت‌ها به‌حدود هزار و ۹۰۰ رسید.

کمیته داوران سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با ترکیب بیش از ۳۰ نفر از اعضای هیئت‌ علمی و با همکاری معاونت‌های مربوط، مرحله نهایی بررسی منتخبان استان‌های دانشگاه در هشتمین جشنواره فرهیختگان را انجام دادند و افراد برتر در حوزه‌های مختلف (۷۱ برگزیده در ۲۷ محور پژوهشی و ۹ تقدیری) انتخاب و تجلیل شدند.

«سیدعابد میرباقری» دانش‌آموخته رشته دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج ازجمله پژوهشگرانی بود که با پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود در گروه علوم دامپزشکی با عنوان «تعیین هویت مولکولی رئوویروس پرندگان عامل شیوع تنوسیتوویت گله‌های گوشتی» در هشتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی حضور یافت و رتبه برتر را کسب کرد.

خبرنگار آنا به همین مناسبت با سیدعابد میرباقری پژوهشگر برتر هشتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی در بخش پایان‌نامه برتر کارشناسی ارشد گروه علوم دامپزشکی گفت‌وگو کرده است.

میرباقری در پاسخ به این پرسش که دلایل انتخاب پایان‌نامه ارشد شما به‌عنوان برتر جشنواره فرهیختگان براساس چه شاخص‌ها و مؤلفه‌هایی بوده است؟ اظهار کرد: همراستایی موضوع پژوهش با نیاز علمی صنعت طیور کشور همزمان با چالش جدی این صنعت با بیماری «تنوساینوویت» ناشی از «رئوویروس‌ها» در زمان انجام پژوهش و انتشار نتایج حاصل از این پژوهش در یکی از معتبرترین ژورنال‌های علمی جهان از دلایل برگزیده‌شدن این پایان‌نامه‌ در هشتمین جشنواره فرهیختگان بوده است.

نواقص ساختاری در رویکرد کلان کشور به موضوع پژوهش

جوانان پژوهشگر در انتخاب موضوعات پژوهشی باید به نیازهای روز کشور و جهان توجه ویژه داشته باشند و شرط تحقق این مسئله ورود پرشور پژوهشگران به عرصه صنعت است.وی با تشریح بخشی از چکیده پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان «تعیین هویت مولکولی رئوویروس پرندگان عامل شیوع تنوسیتوویت گله‌های گوشتی» و کاربردها و نتایج آن بیان کرد: در این مطالعه به تعیین هویت مولکولی رئوویروس فیلد در صنعت پرورش مرغ گوشتی ایران پرداخته شد و با تجزیه و تحلیل فیلوژنتیک آن منشأ این ویروس و ارتباط آن با سایر جدایه‌های رئوویروسی مورد ارزیابی قرار گرفت.

برگزیده هشتمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان بیان کرد: نتایج حاصل شده می‌تواند در ارزیابی اثربخشی برنامه‌های واکسیناسیون در گله‌های مادر و تولید واکسن‌های مناسب به‌منظور پیشگیری از وقوع این بیماری مورد استفاده قرار گیرد.

میرباقری در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با آنا، موانع پیش روی پژوهشگران و در مجموع فعالیت پژوهشی و تحقیقاتی در کشورمان را نواقص ساختاری در رویکرد کلان کشور به موضوع پژوهش دانست و توضیح داد: با وجود پیشرفت‌های علمی و پژوهشی گسترده و اعتلای جایگاه پژوهش کشور در مقایسه با گذشته همچنان شاهد نواقصی هستیم.

وی درباره اینکه آیا کشور در حوزه پژوهش جایگاه مناسب ملی و بین‌المللی دارد و بایدها و نبایدهای این حوزه چیست؟ چنین پاسخ داد: با توجه به اینکه ایران یکی از کشورهای پیشرو در تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ در منطقه است باید مطالعات و برنامه‌های گسترده‌تری در راستای بومی‌سازی زیرساخت‌های این صنعت انجام شود که این مهم با انجام اصلاحات ساختاری کلان ممکن است.

برگزیده هشتمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان به جوانان توصیه کرد که به علم اعتماد کنند؛ چراکه علم و دانش تنها چراغ روشنی‌بخش بشر در بازکردن گره‌های زیست اجتماعی و فردی است.

دستیار دکتری تخصصی بهداشت و بیماری‌های پرندگان دانشگاه شیراز مطرح کرد: جوانان پژوهشگر در انتخاب موضوعات پژوهشی باید به نیازهای روز کشور و جهان توجه ویژه داشته باشند و شرط تحقق این مسئله ورود پرشور پژوهشگران به عرصه صنعت است.

 

نظر شما
ادامه