کد خبر: ۶۴۷۵۵

دومین وبینار ملی فناوری‌های جایگزین حیوانات آزمایشگاهی، با هدف آشنایی جامعه علمی با این فناوری‌ها توسط پژوهشگاه رویان و با همکاری دانشکده علوم پایه و فناوری‌های نوین علوم پزشکی جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، در طی دهه‏ های اخیر موضوع رعایت اصول اخلاقی در «استفاده از حیوانات در امور علمی»، اهمیت بسیار یافته است. استفاده از حیوانات در امور علمی باید با عنایت به سه اصل «استفاده از روش‌های جایگزین حیوانات یا Replacement»، «کاهش استفاده از حیوانات یا Reduction» و «بهینه‌سازی شرایط مراقبت از حیوانات یا Refinement» انجام شود. این اصول در دنیا تحت عنوان اصول 3Rs شناخته شده‌اند. اصل «استفاده از روش‌های جایگزین حیوانات» به این معنا است که چنانچه راهکار جایگزینی برای استفاده از حیوانات زنده در امور علمی مقدور باشد، آنگاه استفاده از حیوانات مذکور از نظر اخلاقی مجاز نبوده و استفاده از روش‌های جایگزین در اولویت است.

در این راستا، دومین وبینار ملی «فناوری‌های جایگزین حیوانات آزمایشگاهی» با هدف آشنایی جامعه علمی با این فناوری‌ها توسط پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی و با همکاری دانشکده علوم پایه و فناوری‌های نوین علوم پزشکی جهاد دانشگاهی در تاریخ 3 تیر 1400 از ساعت 9 تا 12:30 برگزار می‌شود. هدف اصلی برگزاری این وبینار، آشنایی با کاربرد سلول‌ها فناوری‌های جایگزین حیوانات آزمایشگاهی در پژوهش و آموزش علوم جنین شناسی و ژنتیک عنوان شده است.

علوم پزشکی، علوم زیستی، علوم پایه، دامپزشکی، پژوهشگران و گروه‌های آموزشی استفاده‌کننده از حیوانات آزمایشگاهی، گروه‌های هدف دومین وبینار ملی فناوری‌های جایگزین حیوانات آزمایشگاهی هستند.

توموروئیدهای مشتق از بیمار به عنوان ابزاری برای درمان شخصی‌سازی شده در سرطان تخمدان؛ به کارگیری روش‌های محاسباتی رایانه ای در دستیابی به داروها و ترکیبات موثر جهت پیشگیری و درمان بیماری‌ها؛ مطالعات اومیکس و مولتی اومیکس به عنوان ابزاری در کاهش استفاده از حیوانات آزمایشگاهی؛ معرفی تکنولوژی‌های جدید جایگزین حیوانات آزمایشگاهی با تاکید بر استفاده از هوش مصنوعی در مطالعات جنین‌شناسی؛ گزینه‌های جایگزین آزمایشات حیوانی با تمرکز بر فناوری‌های کمک باروری؛ انجماد نمونه‌های تولیدمثلی راهکاری جهت جایگزینی حیوانات آزمایشگاهی، سرفصل‌های آموزشی این وبینار هستند که دارای امتیاز بازآموزی برای جامعه پزشکی است.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 23562177 تماس حاصل کرده و از طریق لینک (https://b2n.ir/e60814)،‌ به صورت مستقیم در این وبینار ثبت‌نام کنند.

 

نظر شما
ادامه