کد خبر: ۶۴۷۶۸

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد از تولد هفتمین کره گورخر ایرانی در منطقه حفاظت شده کالمند بهادران خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «نیره پورملائی»، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: زادآوری موفق ۷ رأس گورخر ایرانی در طبیعت منطقه حفاظت شده کالمند بهادران، نشان دهنده پایداری و پویایی جمعیت این گونه در منطقه است و می‌توان گفت با مدیریت صحیح، اقدام بسیار مهمی برای احیاء و حفظ این گونه در معرض خطر انقراض در کشور انجام شده است.

این مقام مسئول اظهار داشت: یکی از تهدیدات فراروی این جمعیت در منطقه، وجود بزرگراه یزد- کرمان در محدوده زیست آن‌ها است، لذا اتخاذ راهکار‌های اجرایی برای ایمن سازی این بزرگراه از قبیل نصب دوربین‌های کنترل سرعت، ایجاد زیرگذر‌های مناسب، نصب تابلو‌های هشدار دهنده، فنس کشی و. ضروری بوده و در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

پور ملائی اظهار داشت: گورخر‌ها در منطقه حفاظت شده کالمند بهادران به دو صورت محصور (در سایت گوراب) و آزاد (در دشت خالقی و تنگ حنا) زیست می‌کنند و پایش‌ها تا پایان فصل زادآوری گونه در منطقه بصورت دائم و مستمر انجام خواهد شد.

او افزود: گور ایرانی بر اساس قوانین سازمان حفاظت محیط زیست در زمره گونه‌های در معرض خطر انقراض و براساس فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) جزو گونه‌های در آستانه انقراض (CR)» طبقه بندی شده است.

پور ملائی ادامه داد: امروزه به دلیل تخریب زیستگاه، اشغال آبشخور‌ها از سوی دام اهلی و شکار غیر قانونی، نسل این گونه در معرض خطر جدی نابودی است.

 

نظر شما
ادامه