کد خبر: ۶۴۸۰۰

عضو مجمع نمایندگان استان گلستان در مجلس شورای اسلامی گفت: آلودگی دریاچه خزر نه تنها موجب کاهش آبزیان شده؛ بلکه امنیت غذایی بشر را تهدید می‌کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خانه ملت، «غلامرضا منتظری» در مورد راهی شدن شیرآبه زباله‌ها به دریای خزر گفت: دریای خزر بزرگ‌ترین دریاچه دنیا است که در شمال ایران و در امتداد سه استان گیلان، مازندران و گلستان قرار دارد، متاسفانه چند سالی می‌شود که زباله برخی از شهرهای شمالی کشور به دریای خزر راهی می‌شوند و این دریا به مجموعه‌ای از آلودگی‌ها تبدیل شده است، بارها موضوع شیرابه زباله‌ها ورودی بندرانزلی و دریای خزر مطرح می‌شود.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس یازدهم افزود: آلودگی دریاچه خزر نه تنها موجب کاهش آبزیان شده؛ بلکه امنیت غذایی بشر را تهدید می‌کند؛ از طرفی توجه به تولید انبوه آبزیان دریایی می‌‌تواند نقش پررنگى در اقتصاد داشته باشد.

منتظری در ادامه یادآور شد: مدیریت پسماندها در استان‌های شمالی تبدیل به یک معضل اساسی شده که نه تنها نتوانستم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم بلکه شاهد نابودی دریای خزر در راستای بی‌توجهی مردم و سوء مدیریت‌ها هستیم.

نبود حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای جمع آوری پسماندها

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: برخی سرمایه‌گذاران خصوصی در چند سال گذشته برای تغییر محل دفع زباله در بعضی از شهرستان‌ها  تلاش فراوانی کرده‌اند اما به‌ علت هزینه بر بودن و عدم حمایت‌های دولتی از ادامه مسیر سر باز زده‌اند، از طرفی پروژهای نیمه رها شده در جهت جمع آوری زباله‌ها و زباله سوزی بر بی سر و سامانی این ماجرا بیشتر دامن می‌زند. 

استان‌های شمالی کشور از لحاظ گردشگری فرصت طلایی محسوب می‌شوند و در هر تعطیلات پذیرای گردشگران بسیاری از اقصی  نقاط کشور هستند

منتظری یادآور شد: استان‌های شمالی کشور از لحاظ گردشگری فرصت طلایی محسوب می‌شوند و در هر تعطیلات پذیرای گردشگران بسیاری از اقصی  نقاط کشور هستند، حجم انبوه‌ای از زباله‌های رها سازی شده چهره ساحلی این منطقه را زیر سوال برده است؛ بماند زباله‌های که در دریا رها سازی می‌شوند که در جای خود فاجعه‌ای دیگر است.

بی توجهی به استانداردهای محیط زیست نتایج منفی دارد

نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: هر میزان با طبیعت مهربان باشیم به همان میزان طبیعت بازتاب مثبتی نسبت به رفتار ما خواهد داشت؛ تا جایی که این عکس العمل بر روی سلامتی ما تاثیر مستقیمی می‌گذارد، بی توجهی و کم توجهی نسبت به استانداردهای محیط زیست نتایج منفی به دنبال خواهد داشت. ما نباید فقط به آرامش و آسودگی خودمان فکر کنیم و با رفتارهای نادرست خسارات جبران ناپذیری به طبیعت بزنیم، به دفعات شاهد آتش سوزی هکتارها جنگل به دلیل رها سازی آتش در دامن طبیعت توسط گردشگران بودیم. 

خزر ثروتی پایان پذیر است 

منتظری ادامه داد: دریای خزر یکی از سرمایه‌های طبیعی کشور محسوب می‌شود در کنار ذخایر آبی عاملی در جهت بهبود شرایط آب وهوایی و حتی اقلیم جغرافیایی کشور است، سهل انگاری در نگهداری آنها باعث آسیب رساندن به این سرمایه بین المللی است؛ بی توجهی به این سرمایه ملی بدون شک در سایه سوء مدیریت‌ها روزی باعث تمام شدن این ثروت طبیعی خواهد شد.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: چتر نظارتی دستگاههای مسئول باید بیش از گذشته به مسائل حفاظت محیط زیست مطرح شود؛ تذکرهای متفاوتی در راستای حفاظت از محیط زیست ارائه شده است اما بی توجهی‌ها به قدری بوده که شاهد رشد معضلات زیست محیطی هستیم؛ امر به معروف و نهی  تنها مختص به مسائل روزمره نیست بلکه در ارتباط مستقیم با مسائل محیط زیستی هم است و حتی باید نظارت‌های محسوس و نامحسوس در این راستا بیشتر شود.

 
نظر شما
ادامه