کد خبر: ۶۴۹۰

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: طی امسال 35 تن فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در این استان معدوم شد.

علی‌اصغر شریفی در نشست با مدیران رسانه‌های خراسان شمالی اظهار داشت: طی همین مدت 170 مورد بازدید از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی در این استان انجام شده است.
وی با اشاره به 45 مورد تخلف واحدهای عرضه فرآورده‌های خام دامی در خراسان شمالی افزود: این متخلفان به مراجع قضایی معرفی شده که به 15 میلیون ریال جریمه محکوم شدند.
شریفی در ادامه با اشاره به اینکه برای پیشگیری از بیماری‌های دامی طی امسال مایه کوبی آبله گوسفندی 76 درصد پیشرفت داشته است، تصریح کرد: این عملیات در دام‌های سنگین نیز انجام شده است.
وی با بیان اینکه در همین مدت 240 هزار و 196 رأس دام در استان علیه بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان مایه کوبی شده‌اند، گفت: این عملیات در قالب طرح‌های مایه کوبی در سطح واحدهای دامی این استان اجرا شده است.
مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی همچنین شمار واحدهای صنعتی دام‌پروری در استان را 379 واحد عنوان کرد و افزود: حدود 290 واحد از این واحدها مربوط به واحد صنعتی دام‌های سنگین است.
وی یکی از مشکلات در بخش دام‌پروری استان را فعالیت واحدهای دامداری به سبک سنتی عنوان کرد و گفت: این امر موجب شده است تا کنترل بیماری‌های دامی در خراسان شمالی با مشکلاتی همراه باشد.
شریفی کمبود منابع انسانی در دامپزشکی استان را مورد اشاره قرار داد و افزود: این امر موجب شده است تا توان مناسبی برای کنترل بیماری‌های دامی وجود نداشته که با تغییر ساختار دامداری‌های سنتی به صنعتی، کنترل بیماری‌ها سهل‌تر خواهد شد.
وی در ادامه از صدور گواهی بهداشتی برای خروج دام از استان به تعداد 36 هزار و 261 رأس دام زنده، 336 هزار تن گوشت قرمز و سفید، 9 هزار و 82 تن شیر خام طی امسال توسط دامپزشکی در خراسان شمالی خبر داد.
مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: طی این مدت هزار و 618 دستگاه کامیون ویژه حمل دام نیز تحت نظارت قرنطینه ثابت دامی استان قرار بگیرند که تأثیر بسزایی در کنترل بیماری‌های دامی داشته است.
وی در ادامه نبود نیروهای متخصص دامپزشک در استان را از مشکلات دامپزشکی خراسان شمالی عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون این استان فاقد نیروی متخصص با مدرک PhD دامپزشکی است.

 

 

نظر شما
ادامه