کد خبر: ۶۴۹۱

حکیم مهر - رئیس اتحادیه دامداران کشور گفت: با اجرای طرح حذف یارانه شیر بسیاری از دامداری های کوچک تعطیل شده و واحدهای بزرگ نیز تقریبا با ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت می کنند.

سعید سلطانی افزود: دامداران ۲ سال است زیان تحمل می کنند به امید بهتر شدن اوضاع که با اجرای این طرح نه تنها وضع تغییری نکرده است بلکه بسیاری از دامداران دام های خود را به کشتارگاه فرستاده اند.

وی ادامه داد: در گذشته بسیاری از دامداران با تغییر شیوه های مدیریت هزینه یعنی تغییر جیره غذایی دام ها و کاهش تولید شیر توانسته بودند تغییر ناگهانی قیمت خوراک های علوفه ای و کنسانتره دام را جبران کنند، اما دیگر نمی توانند با این وضع تولید کنند.

سلطانی تاکید کرد: طبق ماده ۴ قانون هدفمند کردن یارانه ها قرار بود یارانه شیر طی ۵ سال هدفمند شود که به مصرف کننده فشار وارد نشود و سلامت جامعه در آینده به خطر نیفتد. طبق این قانون دولت حق ندارد یارانه شیر را حذف کند و در بودجه امسال هم مبلغ ۵۰۰ هزار میلیارد ریال برای این امر اختصاص داده شده که دولت به آن بی توجهی کرده است. این کاهش ناگهانی مصرف شیر با توجه به افزایش قیمت آن تبعات زیادی را از لحاظ بهداشتی برای جامعه خواهد داشت.

رئیس اتحادیه دامداران در گفتگو با خبرنگار ما تاکید کرد: طبق نظر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، عدم کاهش یارانه شیر باعث خواهد شد که هزینه درمان در جامعه کاهش یابد که این یک موضوع یک راه حل پیشگیرانه و در کاهش هزینه های دولت موثر خواهد بود.

وی افزود: دامداران از قیمت فعلی شیر یعنی لیتری ۵۲۰ تومان نمی توانند سودی کسب کنند و در حال حاضر ضررده هستند. نکته جالب عدم پرداخت همین مقدار پول تا ۵ تا ۶ بعد از خرید شیر خام از دامدار می باشد. هم اکنون شرکت های اماراتی در اصفهان شیر را لیتری ۶۰۰ تومان خریداری کرده و به امارات می فرستند.

سعید سلطانی ادامه داد: با ایجاد یک پایگاه نرم افزاری برای محاسبه قیمت تمام شده شیر، قیمت این محصول ۵۷۳ تومان می باشد که این موضوع با قیمت ۳۰۰ تومانی جو محاسبه شده است که اگر بخواهیم قیمت جدید جو یعنی ۴۴۰ تومان را داخل نرم افزار قرار دهیم این قیمت به بالای ۶۰۰ تومان خواهد رسید.

در همین رابطه وی تاکید کرد: قیمت مواد اولیه تولید شیر در کشور از ۲۰ تا ۱۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است که این موضوع باعث زیان ده شدن بسیاری از دامداران، به خصوص دامداری های کوچک شده است.

رئیس اتحادیه دامداران گفت: با توجه به تورم موجود در کشور، افزایش قیمت نهاده های تولید، افزایش حقوق کارگران، افزایش قیمت حامل های انرژی بر اثر هدفمند کردن یارانه ها حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد قیمت شیر افزایش یافته است که با توجه به قیمت محاسبه شده ۵۷۳ تومانی برای هر لیتر شیر قیمت خرید از دامدار با توجه به حاشیه سود ۱۰ درصدی باید ۶۳۰ تومان باشد که هم اکنون ۵۲۰ تومان است.

وی در خاتمه تاکید کرد: با توجه به افزایش قیمت در همین مدت کوتاه با کاهش مصرف مواجه بوده ایم که این موضوع می تواند در آینده باعث به خطر افتادن سلامت جامعه شود.

 

 

نظر شما
ادامه